Före och efter jobbet

Villaägare granne med skog !!!!!!!!

5 inlägg 3346 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Villaägare granne med skog !!!!!!!!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8619 Hur ska man ställa sig till att villaägare vill ha bort skog kring deras tomt.
I området byter fastigheterna ganska ofta ägare, seniorboende med Stockholm inom rimligt avstånd. Det är hela tiden någon som har träd i vägen, att de skuggar tomten eller att det finns oro för att träden blåser på deras hus, jag har hört de mest fantasifulla argument.
Oron kan man ju inte argumentera i mot, det är ju en känsla.
Men jag är urless på att upplevas som någon vaktmästare som vem som hels bara kan ringa på och få en massa jobb utförd av och i bästa fall få tack ska du ha för att man laggt ner en massa extra tid på deras trivsel.
Har övervägt att be nästa som ringer fara och flyga för att statuera ny tid.
Tar tacksamt imot råd hur jag kan tackla problemet.



   TS
Elmia
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8620 Ja det är märkligt hur en del husägare tänker. Först skuggar träden och sedan blir det för varmt i huset när solen gassar på....

Finns en annan tråd om griniga grannar....

Ngr argument:

"Det här trädet är värt XXXX kronor"

"Skogen fanns här innan du"

Räcker långt!

MVH

MN

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8621 Beroende på var du bor, så tror jag många är beredda att betala för att få bort träden. Så du kanske kan göra dig en hacka, med rätt prissättning?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8632 Håller med om att en del har konstig uppfattning om skog. Senast var det en som ville hugga ved för jag " hade ju så många träd att det knappt skulle märkas om han tog det lilla han behövde för uppvärmning av huset".

Bra tips om att erbjuda nedhuggningen mot betalning. Påpeka samtidigt att arbetet annars bara får utföras av arboristfirma med F-skatt, försäkring et.c. Det är nämligen inte precis gratis...
Att blåneka kan nog leda till att en del träd mystiskt dör eller "blåser" ned.

/Nisse

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8641 Morgans o Mangans argument tycker jag också är bra.
Attityden att du har så många träd, gör mig ont i sinnet att de inte respekterar andras ägodelar. Dess utom blir jag förbannad över denna typ av mäniskor tror att skogsägare och bönder sitter hemma och lägger paciens . Och lever kostnadsfritt. I samma område är det naturligtvis många fågelälskare som sätter upp holkar, Sista vredesutbrottet blev när jag upptäckte fågelholkar som var uppsatta med sextums spik i frötimmerstälningen. Då blev man riktigt förbannad men nu har det gått ett tag så nu är jag mest lessen över hur andra behandlar mig och min egendom. Grubblar endel över om dom gjort det av illvilja eller om vederbörande är så korkad att de inte fattar värdet av timmertallarna. Vill heller inte vara någon tjalletvärvigg mot dessa villaägare, men jag tycker att de har begär av mig men saknar egna skyldigheter.
Och vad beträffar fågelholharna, får jag tag i den skyldige (hoppas inte) då jäv... ska det svida i portmonän för den /dom.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).