Skördare

Trasig D4 burk.

63 inlägg 25015 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48501 Hur har det gått med datorn i din maskin sen?

För våran del har det varit en hel del strul med datorn på sistone,känndes inte bättre igår av att man fick en faktura på ca 65 000+moms dvs 80 000 för en administrationsdator som man bytte i sommras. :surp: :sad: 😡 Vi blev lovade av serviceteknikern/datakillen att en utbytes dator av samma modell skulle kosta ca 8-9000+moms,detta är alltså bara administrationsdatorn(dvs bara en tredjedel av datorn eftersom man behöver apt. dator och skärm oxå) och utbytesdatorn som vi fick var en dos-baserad dator som jag har för mej var från 97.
Vi fick även erbjudande att byta till en windowsbaserad ny adm, dator som var inbyggd i bildskärmen för 27 000+ moms då men avböjde för att hålla ner kostnaderna.
Trodde vi ,hur kan man begära så mycke pengar för sån gammal skit som dessutom rasade igen i början av januari,så vi har bytt igen(dock visste vi ju inte att dom begärde ett sådant hutlöst pris för utbytesdatorn då heller) så det blev en likadan igen dock en från 99 som inte heller funkar tillfredställande :sad:..
Hur gör man i detta fall?
man kan ju inte betala 65 000 för gammal skit som bara håller ett halvår,när vi dessutom blev lovade ett lägre pris tidigare,annars hade vi ju självklart valt en ny windovsbaserad för 27k+ om vi vetat att priset va så orimligt på en utbytes.
har vi otur nu kan vi ju alltså ryka på en sån faktura till :sad:

Trodde först att dom bara fått in en nolla för mycket på fakturan men det visade sig efter några telfonsamtal idag att det visst skulle vara så enligt dom på "reservdelar" men dock står serviceteknikern på våran sida och tycker priset är helt orimligt och är inte överens med dom på reservdelar.

Hur bindande är en muntilig prisuppgift?
bör man bestrida fakturan om dom inte kan hålla det tidigare utlovade priset?

Funderar på att byta märke nästan om dom inte kan lösa detta på ett vettig sätt,men skulle väl iaf få besked nästa vecka hur mycke vi behöver betala.

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#48517 Heja Rottne!
Jag har fått till svar att utbytes inte finns till våra gamla dosbaserade snuskburkar till 2004an.
Det de gjort är att de skickat dig en gammal hyllvärmare dvs en ny burk som antagligen inte ska finnas.
jag har fått till svar att packar min gamla dator i 2004an in så är det 27000 för en windowsburk som gäller, inget annat.
Har bekymmer att min startar om när den är kall.
Nu till 5005an.
Läget är så att den gamla är utom rädning, moderkortet är gånget.
Jag har en låneburk som jag inte får ha i skördaren.
En windows 2000 baserad D4a burk.
Jag körde fräckisen med att fösöka lösa den lite smidigt iom felleverans med 2 dagars extra stillestånd pga en burk utan programvara i.
Fick till svar att lösa den burk som jag felaktigt fått skulle kosta 93000kr.
Som det är nu så har jag beställt en Dx Pc D4a som kommer att kosta mig 42000+moms.
Då får jag 30000kr i inbyte för den gamla burken, en drive dom tydligen har.
Nu har jag fått nys om en Rk140kran med dasaburk och palletter samt agregat.
Håller på att lobbar lite för att se om man kan köpa D4a burken löst.
Vi får se hur det löser sig.
Angående din utbytes eller vad det nu är så skulle jag bestrida fakturan.
Du har fått felaktiga upplysningar så konsumentköpslagen borde gälla.
Jag börjar mer och mer undra om det inte är nya maskiner som gäller då man drar på sig en hel del onödiga kostnader för tex databurkar mm.
Springer lätt iväg stora summor.
ok man kalkylerar med hydraulpump som behöver bytas mm, men dasaburken hade iallfall inte jag med i min kalkyl 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

Lill Junior  
#48561 En H-14 nästa? Finns en fin på blocket....

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

GremoNiclas  
#83553 Lånar tråden lite. Min D4-burk är dock inte trasig...än...

Ny symbol börjat visa sig sen igår när jag gjorde kväller. Symbolen bredvid längden. Syns när agg inte är aktiverat. Kommer inte ihåg vad det stod i manualen att det betydde.
DSC00541.JPG

Vanligtvis brukar det vara en batterisymbol där när aggregatet inte är aktiverat. Dock så blir allt som vanligt när man aktiverar agg och ska hugga igen. Tillika så verkar usb-portarna strejka nu. Skulle föra över gps-filer idag men icke! Dom fungerade igår på dagen.

Någon som har nån idé varför han gör på dette viset?

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#83587 Den där symbolen fick jag när jag slet av datakablen...
Du har inte fått larm om störningar i canbus trafiken?
Att usbportarna strejkat låter som något mjukvarustrul, mitt minneskort strular när det är minusgrader, ska jag göra backup då så är det Usb som gäller för mig..
Tror man ska ladda om burkarna oftare än man gör samt rensa bort onödigt...
De har mer än lovligt dålig processorkraft samt minne...
En dator som ofta går på gränsen får ofta för sig lite lustigheter i registren....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

GremoNiclas  
#84001 Update!
Usb-portarna repades av sig själv över helgen. #:-s

Surrat lite med excidor och kommit fram till att det nog är ett kabelbrott mellan hytt och agg. Lampa E på gula CU:n i agg ska lysa hela tiden när huvudströmmen är på. Det gör den inte. Lyser bara när agg är aktiverat.

Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86108 har problem som uppkommit idag, plötsligt så står det "saknar kontakt med hårdavarulåset" eller nått i den stilen på datorn å det går inte att köra, har försökt starta om datorn men kommer inte "in" i apterings programmet, utan bara dit där man loggar in som förare så ploppar texten upp, att komma in i windovs är inga problem... om nån nu förstår hur ja menar å har nått tips så är ja glad för svar!

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#86146 Hmmm, har en komplett D4 burk härhemma....
Höglandet sade att jag troligtvis behövde ladda om hårdvarulåset då det dör att inte användas uner en längre tid...
Mitt tips är ett nytt hårdvarulås....verkar ha gått knas där, alternativt ladda om hela burken.
HAr inte varit en ofrivillig nedstängnig på grund av strömbrist eller att du avbrutit datorn i uppstarten genom att bryta huvudströmmen?
Datorerna är väldigt känsliga mot att bli störda när de startar upp, kan röra till saker och ting rejät i registren med den svaga maskinvaran samt ålderdomliga operativsystem.
Jag har för vana att starta datorn separat efter jag startat maskinen, dvs inte som brukligt med huvudströmbrytaren...

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86150 det var far som körde imorse, då la det av (inte datorn) när han körde å den texten kom upp på skärmen, då starta han om datorn å det funkade, sen stängde han av som vanligt med huvud strömmen, 2 timmar senare skulle jag dit å köra, å efter det funkar det inte att komma in i apteringsprogramet, vi ska åka dit imorrn å testa få se om det har rättat till sej... jag är inte alls insatt i datorn, å undrar va fasen är hårdvarulåset?

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#86153 Det sitter på baksidan av av datorn under ett plåtbleck....
Ser ut som ett knappbatteri....
En lösning man blir mörkrädd av :lol:
Har ett som sitter i datorn härhemma nu via Usb adapter för att kunna komma åt programmen i hemdatorn för prislistor och avverkningsobjekt mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86154 är det nått som det kan bli glapp emot eller nått sånt så man kan kolla?

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#86157 glapp kan det nog alltid bli med oxid mm, har inte varit ute för det dock på hårdvarulåset.
Har dock fått rengöra minneskortet som sitter på sidan en gång...

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86159 ja får kolla om det kan vara nått sånt, kan man plocka bort det för att kolla eller nått?

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#86161 Det är enkelt att plocka bort, tror det sitter med en stjärnskruv om jag inte minns fel.
Ha datorn avslagen bara.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

totte  
#86168 Hårdvarulås av olika slag var rätt populärt på 90-talet. Har inte sett den här varianten, men annars svurit ve och förbannelse över donglar som skulle sitta på olika ställen för att vissa program skulle vara åtkomliga. Numera får man svära över 37-siffriga serienr som skall matas in och skickas över nätet till nån jäkla registrering som vanligtvis inte fungerar förrän man ringt 17 telefonsamtal till nån såskopp som inte får ut tummarna och fixar det. Undrar just om dom inte gör åt mer pengar på det än dom skulle förlora på en och annan tjuvkopiering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).