Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461792 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#86112 Jag har inte powershift. Huruvida det är fler filter måste jag kolla upp.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#86127 Har vinglat runt på div Yanmarforum men har inte hittat den sida där "US" kunde översättas till"Japanese model".
YM1502D tycks vara lite längre än YM186D/YM1510D och har ofta uppg. om 19,5 hp.

186/1510 har enl. samma källa har 137 bars tryck och flödet 18,2 l/m.
Är det någon som vet för vilket varvtal man brukar ange flödet?

Tycker att det låter lite, har läst andra siffror tidigare.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Henrik Petersen  
#86133 Hej
Jag har for mig att min 1720D ska ge 155bar och ungefär 25 L/min, tror man anger det vid samma varv som
540v/min på pto.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#86199
Henrik Petersen skrev:Hej
Jag har for mig att min 1720D ska ge 155bar och ungefär 25 L/min, tror man anger det vid samma varv som
540v/min på pto.


Hur vet man vilket varv man ska ha för 540 på pto?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#86248
Yanmar 1502d skrev:Hur vet man vilket varv man ska ha för 540 på pto?


Det finns säkert många på forumet som har bredare kunskap om pto och traktorer, Ställ upp!!.

Utan några fakta att luta mig mot, drygt 2000 r/m dvs 4 ggr så högt motorvarv.

Ny fråga: Ni som har nedre lyftarmar i original, hur långa är de? Min YM186D skall lyfta 420 kg längs ut, på tractordata.com står det 249 kg vid 61 cm. Vid ca 80 cm lyfter min ca 350 kg vilket stämmer bättre mot 420 kg.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Bengt.Svensson  
#86250
axwell skrev:
Yanmar 1502d skrev:Hur vet man vilket varv man ska ha för 540 på pto?


Det finns säkert många på forumet som har bredare kunskap om pto och traktorer, Ställ upp!!.

OK!
PTO-varvtalet varierar med tillverkare, på "vanliga" traktorer finns en markering på varvräknaren för att få "rätt" PTO-varv. På mina JD ligger PTO på ca 2200 rpm medan på gamla MF35/135 är det ca 1700 rpm. Själv kör jag inte på så pass högt som 2200 utan brukar ha ca 1600-1800 varv vid t.ex. rundbalspressning och ca 1200-1300 när jag kör griplastarkärran.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#86254 OK, då var jag inte helt fel ute. På mer påkostade traktorer kan pto-utväxlingen styras av föraren utöver 540/1000 r/m

Bengt.Svensson skrev:ca 1200-1300 när jag kör griplastarkärran.


Ungefär samma varvtal som jag anv. vid grävning, fast de analoga visar nog inte alltid riktigt rätt.

Dessvärre har jag inte någon markering för pto på varvräknaren, hur är det på andra Yanmar-modeller?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86267 Hej alla Yanmar vänner
Enligt instruktionsboken för 186D/1510D motsvarar 2200 rpm på motorn 540 rpm på pto

mvh

Magnus

Malwa

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#86271 "Fakta" finns i min i min danske instrukstionbog, men det kom jag på först tidigare i morse. Det verkar som maskiner för Us/japanska marknaden inte har exakt samma spec för pto och kopplingskapacitet. Yanmar i Japan ondgör sig över "grey market models" men 186:an klassas som en äkta Yanmar.
För att få 540 r/m krävs det för 186:an 2400 r/m, 226 och 276 vid 2258 r/m. För redskap avsedda för pto 1000 r/m skall motorvarvet vara 2294 r/m enl. samma bok, men det står inte för vilken modell (men det går att räkna ut om det känns befogat).
Att man anger så exakt varvtal för 226 och 276 kan bero på att de är "fabriksafprövet" för effekten vid 612 resp. 622 r/m på pto.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#86316 Jag har ett märke på varvräknaren vid drygt 2000 varv som då borde vara för att veta pto-varvet.

Axwell! Har du tre hastigheter på pto på din maskin?
Greymarket trodde jag var de maskiner som var avsedda för europa och inte staterna. I staterna är Yanmar gröna och inte röda. Det ska väl vara för att ha samma färg som john deere. ( Men var Japan hamnar i det resonemanget vet jag inte. Tror att det var på Hoye jag läste detta)

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#86395 Nej jag har som de flesta småtraktorer två hastigheter, 540 och 1000 r/m. I USA finns det modeller som bara har en hastighet, japanskt jordbruk har ofta tungbearbetade risfält vilket kan vara ett skäl till den låga utväxlingen.
Varvtalen 612/622 var där de har den högsta effekten från motorn om man valt 540 r/m.
Jag får nog kolla lite bättre om färgen på US Yanmars, trodde att de var röda, men gröna då JD sålde dem. Det har jag missat. Kan även tänka mig att det varierat över tid vilken färg och enblem man valt.
Yanmars utspel kan ev rikta sig mot tex. kineskopior, är osäker då de inte preciserar sig.
"Greymarket" betyder väl beg. marknad, men med tillägget "model" tycks de mena något annat. En del kunder i USA har beklagat sig över att auktoriserade handlare inte befattar sig med "grey models" när de behöver reservdelar.
Men min skolengelska kan ha spelat mig ett spratt.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#86426 Yanmar har legat lågt betr. grey( ibland gray) market tills en olycka inträffade där Yanmar åtalades.

Viktig Grey Market Notice.doc


http://www.yanmarowners.com/graymarketyanmar.htm

De yanmar som är till salu i USA är röda på de bilder som jag har kollat.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#86437 Du har nog rätt när det gäller färgen. JD var gröna.
Min traktor är uppenbarligen en icke tillåten traktor. Tre hastigheter på pto, ingen ROPS och bara japanska skyltar. Därav det lite mindre utbudet på reservdelar till min traktor på Hoye antar jag. Har flera gånger reagerat över att 1510 har så många delar till salu som inte finns till min.

Jag såg på bilden att du Axwell har grönytedäck till din traktor. Har du även risdäck till den eller kom den med däcken som sitter på? Jag behöver nya 8,3-20 bakdäck till min. Torrsprickorna börjar bli väl stora för att det ska vara riktigt kul att köra bland kvistar i skogen. Har redan haft ett däck inne på lagning och det var dyrt och dumt att laga istället för att skaffa nytt.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#86461 Min är nog försedd med grönytedäcken från Japan, däcken från-86 fälgarna från -85 made in Japan både bak/fram. Bakdäcken skall vara skonsammma mot kyrkogårdarnas gräsmattor, konstigt nog var det traktormönster fram,men jag har gjort en adapter och fram till nyligen använt personbilshjul. Även bak är det andra hjul än de klackmönstrade, som har blivit över då jag ville förbättra markfrigången med större hjul. De nyare syns på bilden där jag provar vänddiameter med vagn(mars -10).
Jag skulle inte se tre pto-farter som någon nackdel, gläd dig därvid, men en störtbåge går nog att få tag på.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#87712 Ja nu är jag lite säkrare på pto-varvtal efter att ha räknat om lite mot en digital varvtalsmätare.
540 r/m nås vid styvt 2400 på motorn och 1000 r/m läget ger det varvtalet i underkant av 2400 r/m på motorn.

Hydraultrycket har jag försökt att mäta vid lastaren, vid 1500 r/m nästan 130 bar men ökar inte till mycket mer vid 2600 r/m(135), kan tänka mig att överströmningsventilen i lastarhydraulen öppnar. Motorn låter inte som om den blir särskilt plågad.
Kan det bli olika tryck om oljan är kall, lagom eller för varm? Shell Donax TD 5w-30.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).