Verkstan

Tala om vilken svets jag ska ha!!!

162 inlägg 126819 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85976 Fanns en teori förr om att fettet i mjölken binder bly. Vete tusan om det är sant.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#85991 Kolla den här tråden om att svetsa galvat: viewtopic.php?f=12&t=4071&st=0&sk=t&sd=a#p83534

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Yanmar 1502d  
#86118
Uvskogen skrev:Fanns en teori förr om att fettet i mjölken binder bly. Vete tusan om det är sant.



Då borde grädde vara suveränt!

Kan man skydda sig med mask? Pratade med en arbetskompis som sa att svetsa i galvat inte gav roliga biverkningar men att det gick över.
Verka dumt att chansa istället för att slipa om man nu kan må dåligt av det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86122 Mina arbetskamrater fick gratis mjölk av jobbet tidigare då de stod och tennspacklade hela dagarna. Idag tennar vi bara utställningsbilar.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#86131 En undran är om det egentligen är midre hälsovådligt att förebygga med mjölk i det långa loppet. Funderingar man kan ha är ju om man i stället för att omedelbart få symptom lagrar upp det hela nånstans i lever eller så för att få "glädje och nytta" av det senare i livet. Inte vet jag, men det verkar trots allt säkrast att inte utsätta sig alls.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

oops_164  
#86950 Mjölk mot galvfrossa är en myt.
Du kan dricka vatten, saft eller juice etc.
Det handlar om att driva ut zinket ur kroppen genom att dricka en massa vätska som sen hjälper till att dra med sig skiten ut ur kroppen.
Men som de skriver så slipa bort den galvade ytan så har du en större chans att få en bra och hållbar svets.
Plus att du slipper en massa elaka små räliga svetsloppor som hoppar på dig.
Sen att använda 43.32 till tyngre grejer rekommenderar jag inte, utan 48.00 eller motsvarande då helst Filarc 35 den absolut bästa pinnen att svetsa med.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86952 Jag har försökt hålla ut och svetsar "allt" med 48or. Alltså där det kanske inte skulle behövts, där man egentligen kunde ha valt en mer lättsvetsad men "sämre" pinne försöker jag ändå välja den rätta pinnen, den som ger maximal prestanda så att säga. Kort sagt jag väljer bort lättsvetsat mot god hållfasthet. Nu råkar jag jobba som svetsare men även om man är amatör s´å kommer man att lära sig i sinom tid.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#86997 Nu har jag hört så mycket om dessa 48:or som skall vara "svåra". Kan nån beskriva vad det är som är svårt, så jag är lite förberedd den dag jag köper mig ett paket såna.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

johan eriksson  
#87079 Här finns svaren på de flesta frågor
Tillsatsmaterial 524 sidor
http://esabsp.esab.net/templates/T156.a ... _id=103133
Reparations och underhållssvetsning
http://www.esab.se/se/se/support/upload ... erhall.pdf

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#87086 Jo tack för länkarna, står mycket intressanta saker där, mycket användbart, men inte något specifikt om varför 48.00 anses svår att svetsa med.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Dexxaz  
#87129 Kan inte hålla med om att just 48.00 skulle vara svårsvetsad,beror väl mera på i vilka lägen man svetsar.
T.ex underupp har jag svårt med, oavsett vilken pinne jag testat...stigande går bättre men är inte lika enkelt som horisontellt...
Tyvärr fuskar jag oftast o tar miggen/rörtråd istället.....
Då jag lärde mig svetsa pinneför snart tretti år sen var det oftast 48.00 eller 55.00 som gällde, ibland Femax om det var grövre svetsning.
Nu väljer jag gärna en UTP elektrod om jag kan....

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87153 Jag försöker i möjligaste mån och nästan in absurdum lägga vrida vända saker så att jag svetsar horisontellt. Det blir så mycket bättre då.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#87185
trilla skrev:Jag försöker i möjligaste mån och nästan in absurdum lägga vrida vända saker så att jag svetsar horisontellt. Det blir så mycket bättre då.


Jamen det har jag ju lärt mig att göra också, enda chansen så länge man kör 43.32, den rinner ju som vatten om man försöker i nåt annat läge. Nå framöver får jag väl köpa mig en packe 48:or och testa så lär jag väl märka 8) .

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Torparn79  
#87204
totte skrev:
trilla skrev:Jag försöker i möjligaste mån och nästan in absurdum lägga vrida vända saker så att jag svetsar horisontellt. Det blir så mycket bättre då.


Jamen det har jag ju lärt mig att göra också, enda chansen så länge man kör 43.32, den rinner ju som vatten om man försöker i nåt annat läge. Nå framöver får jag väl köpa mig en packe 48:or och testa så lär jag väl märka 8) .

hmm, mer svårsvetsad vet jag inte om jag kan hålla med om vad det gäller P48S/OK48.00, däremot så kan man ibland uppleva den som lite "klistrigare" än 43.32, alltså att den vill fastna när man tänder..
men det tror jag beror på att 48'an är lite kinkigare med avståndet mellan elektroden och materialet..

däremot så hittade jag en packe med någon hårdmetallselektrod på förra jobbet, -hmm, vad bra, den bränner vi på skopstålet och på spetsarna på dynggrepen till traktorn, tänkte jag, jo tjenare du, lögn i hel*piiip* att svetsa med den..
antingen så hade dom blivit fuktiga eller så berodde det på inkompetens hos han som höll i klykan..

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Tosca  
#87213 43.32 kan svetsas i alla lägen med växel- eller likström. Utmärkande är att den är en mycket lättsvetsad elektrod.
(Fritt saxat ur esabs produktkatalog)
Jag tycker det låter som om du skulle behöva träna lite mer med denna på vertikalsvetsning innan du går över på 48.00.
Vertikalt svetsar du nerifrån och upp, svetsa på minuspol då du får lite kallare smälta då.
Minuspol rekommenderas i första hand att svetsa på när det gäller denna elektrod (43.32).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).