Verkstan

Hydraulberäkning

31 inlägg 18960 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hydraulberäkning

totte  
#47972
Henrik K skrev:
Hur man får fram det har vi ju löst.


Jamen visst är vi för dj-a bra =)) :ymparty:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hydraulberäkning

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47974
totte skrev:
Henrik K skrev:
Hur man får fram det har vi ju löst.


Jamen visst är vi för dj-a bra =)) :ymparty:


Haha kunnde inte sagt det bättre själv :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hydraulberäkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47991 Ja ni är fina ni.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulberäkning

erikstodene  
#84058 Hej.

Snacka om rena Grekiskan.

Ja tänkte bygga mej en rejäl vedklyv som inte går sönder. Som referens har ja "Timberwolf". http://www.timberwolfcorp.com/log_split ... .asp?id=13 . Nåt åt de hållet ska de bli men med elmotor. 20 ton borde väl knäcka det mesta antar ja, rätta mej om ja tar fel ja är novis. Men ja utgår från nåt sånt till att börja med, man kan ju alltid uppgradera, hehe. Så nu ska blocket dammsugas på material, därtill mina frågor till expertpanelen....:

Kolv, hur grov invändigt/ utvändigt?
Hydraulpump, storlek?
Elmotor, storlek?


Det tror ja är en bra början, sen ska det väl till lite spakar, slang å en å annan svetsloppa, men det får komma i sinom tid.

Tack så länge - Erik

Avatar Fallback

Re: Hydraulberäkning

erikstodene  
#85779 Går det att få till 20 tons tryck med bra hastighet på 400V. Som ja förstår kan man använda en 7.5Kw elmotor som mest. Eller måste man till med en Briggs istället....

Avatar Fallback

Re: Hydraulberäkning

Dexxaz  
#85784 7,5 Kw Elmotor motsvarar enkelt 10Kw Briggs, säkert ännu mera...
Jag har en 5,5Kw på min klipp, 100 mm kolv på cylindern och det ska vara en redigt gammal torr björkbit för att den ska vägra att klippa av den....tvärs fibrerna.
Att klyva längs med fibern går mycket lättare, jag klipper max 350 mm grovt(knivbredden) och inbillar mig att samma kraft räcker för att klyva det dubbla.
Timberwolf har en intressant variant av klyvkniv...ska testa jag med.
Att jänkarna använder Briggs på allting beror nog på att dom flesta hushållen i USA verkar sakna trefas av nån anledning,enfasmotorer på 5-6 Kw kräver grova säkringar.
På klippen har jag en 5,5 Kw/1450 rpm motor med en 19cc pump och överströmningstryck 210 bar,har 16A säkringar på inkommande el.......

Avatar Fallback

Re: Hydraulberäkning

erikstodene  
#85845 Intressant....

Är cylindern 100mm eller är det kolven?
Hur fort trycker den igenom 35cm? Det låter ju som det skulle räcka till gott och väl för mitt ändamål.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulberäkning

totte  
#85871
Att jänkarna använder Briggs på allting beror nog på att dom flesta hushållen i USA verkar sakna trefas av nån anledning,enfasmotorer på 5-6 Kw kräver grova säkringar.


Stämmer, dom blir mäkta imponerade när man talar om att man har 400 V trefas hemma, trefas har i stort sett bara industrin. Sen är spänningen ofta bara 110 V. Så dom har inte så mycket val om dom skall köra en stor klyv.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulberäkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85895
totte skrev:
Att jänkarna använder Briggs på allting beror nog på att dom flesta hushållen i USA verkar sakna trefas av nån anledning,enfasmotorer på 5-6 Kw kräver grova säkringar.


Stämmer, dom blir mäkta imponerade när man talar om att man har 400 V trefas hemma, trefas har i stort sett bara industrin. Sen är spänningen ofta bara 110 V. Så dom har inte så mycket val om dom skall köra en stor klyv.

En förklaring är ju att de inte värmer husen med ström så behovet finns inte.
I Sverige har vi tyvärr mkt elvärme och det är ju dumt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulberäkning

totte  
#85898 Alternativt, dom värmer inte husen med el för det är för klent nät. Men jag vet alltså inte.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulberäkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85900 Nja, vi värmer husen i Sverige med ström pga att kärnkraftverken behövde fler kunder, ett politiskt beslut som vi ångrat sedan dess. Inget annat land värmer med ström i samma omfattning som Sverige.
Jänkarna värmer med gas och därför finns ingen anledning att dra in 3-fas i vanliga bostadshus.
Min granne har en modern villa utan 3-fasuttag, ett litet problem ibland för honom faktiskt, men han har inkommande 3-fas så det är inte så stort problem ifall han behöver ett nångång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulberäkning

totte  
#85903 Sant så, vad gäller svensk energianvändning. Jag bara funderade över USA, vilket som är orsak och verkan i deras fall. Vi hade ju faktiskt trefas 380 V på de flesta jordbruksfastigheter redan på 50-talet, innan elvärmeboomen kom och även i många mindre fastigheter i alla fall i tätbegyggda områden.

Avatar Fallback

Re: Hydraulberäkning

Dexxaz  
#85905 @erikstodene
Cylinderdiam 100 mm är det jag har,60mm kolvstång...
78,5cm2 kolvyta *210 bar=16485Kp tryckkraft.
En slaglängd 350mm (78,5*35=2747,5ccm) tar ca 6sek med mitt aggregat.
Returslaget lite snabbare (78,5-28,26=50,24cm2*35=1758,4ccm)tar ca 4sek...

Pumpen är aningen för stor för motoreffekten men det funkar bra att överbelasta en elmotor dom få sek det behövs för att spräcka/klippa en träbit....

Jag använder samma hydrualaggregat till min grovklyv, den har jag en 80mm cylinder på med ett slag på 1100mm,och där har jag kört fast klyvkniven några gånger i bla. en gammal grov gårdsbjörk,70-80 cm grov i rotbiten och grenar åt alla håll...
Att man aldrig lär sig att ge bort sån skitved till nån annan,bara tungt o eländigt att hantera :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hydraulberäkning

erikstodene  
#85906 Det är ju skitveden som är den roliga, då kan man använda motorsågen lite oxå...

Men va det låter som klarar man sej med 5.5Kw. Det va ju bra för det verkar det finnas uppsjö av. En ordentlig styrning till kolven så håller nog 60mm.

Det här behöver ju inte bli så dyrt.

Avatar Fallback

Re: Hydraulberäkning

Dexxaz  
#85925 @erikstodene
Kolla PM:et jag skickade....enklare stabilare styrning har jag inte sett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).