Verkstan

Rörlig bakdel med hjul

62 inlägg 23622 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85880
trilla skrev:Jag tror din bakdels ide är riktigt dålig. Ska bakhjulen bara ta i då du kör ner i en grop och övrig tid va i luften? Då alla hjul är i backen kommer du ju inte kunna svänga. Eller du kommer att få veckans brytning i ekipaget om du svänger.
Varför inte bara förlänga den i så fall med boggi längre bak och så höjer du bakre manke 10 cm så att lasset står lite uppåt som på en vimek 101.


Ush va rå du är mot min ide! :sad: Hur ska jag nu kunna sova :???:

Men lite mer allvarligt, som jag skrev tidigare så ska jag först nu köra "trävarianten", dvs lägga en förhöjning under för att just få upp lasset lite bak, precis som du far efter. Får se vad det gör.
Har funderat på detta med att förlänga huvudaxeln och flytta boogien bakåt, men då kommer förstås risken att det blir draget som går i backen i stället.

Med det som erfarenhet så ska jag ta alla förslag med mig härifrån plus alla tips från min "framvagnstråd" tidigare. Sen när sommargaraget öppnar, om ca 4-8 veckor antar jag, regnar nu, så börjar provandet. Det som är extra roligt med det här är ju att jag också vill bygga en "framkärra", där också "pivothjulstanken" finns med. Kanske det går att göra en kombinationslösning? :smile:

(Det där med brytning vid sväng, det är där tanken med enkelhjulet/pivothjulet/bollen kommer in, alternativt börja odla gummiträd....)

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

axwell  
#85882
trilla skrev:Varför inte bara förlänga den i så fall med boggi längre bak och så höjer du bakre manke 10 cm så att lasset står lite uppåt som på en vimek 101.

Det är väl vad de flesta på tråden (och en snarlik tråd) har föreslagit. En beprövad och säker metod, men inte lika kul att träna de grå cellerna i.
Att flytta boggien framåt vid kortare last kan inte ta mer än någon minut, på min Avestavagn är det 4 st m16 bultar som lossas. Denna vagn har ju kran, ännu snabbare.

Hoppas att vi snart får tipsa om hur man enklast förlänger vagnen, lägg in en bild på boggiens justering/låsning.

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85883
axwell skrev:
trilla skrev:Varför inte bara förlänga den i så fall med boggi längre bak och så höjer du bakre manke 10 cm så att lasset står lite uppåt som på en vimek 101.

Det är väl vad de flesta på tråden (och en snarlik tråd) har föreslagit. En beprövad och säker metod, men inte lika kul att träna de grå cellerna i.
Att flytta boggien framåt vid kortare last kan inte ta mer än någon minut, på min Avestavagn är det 4 st m16 bultar som lossas. Denna vagn har ju kran, ännu snabbare.

Hoppas att vi snart får tipsa om hur man enklast förlänger vagnen, lägg in en bild på boggiens justering/låsning.


Tryck upp bakvagnen med kranen, lossa fyra bultar, flytta framåt/bakåt. Enkelt, låter som samma princip som på din vagn. Så DET är i varje fall inget problem :wink:

Syns rätt bra på bilden nedan hur det ser ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85885 Jädrar vad fin din vagn var, jag trodde du hade använt den ;-) Inte en färgflaga bort ju.

Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

axwell  
#85893
Uvskogen skrev:nkelt, låter som samma princip som på din vagn. Så DET är i varje fall inget


Tänkte närmast på hur själva 4-kants rören kan förlängas så att boggien skall kunna flyttas längre bak, om du skall skarva centralröret vid boggien eller få två skarvar längre fram. Själv skulle jag, som tidigare nämnts, förlänga ytterröret som sitter i boggieramen eftersom det är enklare att få starkt och lätt att reparera eller göra om, ifall det inte blev som planerat.

När jag vill ha till maxlängd har jag mätt bakifrån på boggieramen hur långt det är till låsskruvarna, drar boggien bakåt tills 10 cm(känner med meterstock) av centralrörets bakkant är bakom sista låsskruven.

Det håller trots att vagnen lastas full och har förlängda utåtvinklade stakar för att få plats med lite till.

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85909
axwell skrev:
Uvskogen skrev:nkelt, låter som samma princip som på din vagn. Så DET är i varje fall inget


Tänkte närmast på hur själva 4-kants rören kan förlängas så att boggien skall kunna flyttas längre bak, om du skall skarva centralröret vid boggien l.


Tror jag förstår hur du menar, men jag hade en avestavagn före den här, en utan hydraulkran. Tror det är olika kosntruktion på din och min. Där gick ett rör inuti ett annat så där fick akta sig för att dra för långt när man drog isär vagnen. På xyz vagnen sitter både kran, grin och boggie på hylsor som går utanpå ett gemensamt centrumrör. Så ska jag flytta boggien länge än vad som är max idag så måste centrumröret förlängas fram eller bak. Fram är det besvärligt pga. kranen och alla slangar. Har jag gjort mitt första försök som du ser på min första bild i den andra tråden, genom en hylsa utan på centrumröret. För att flytta boggien måste jag dock göra på ett annat sätt så förlängningsröret mötet centrumröret "kant i kant". Det borde gå relativt enkelt.

Men fick en ide direkt när jag vaknade idag, säger väl en del om vad som rör sig i huvudet just nu :geek: . Tänk om man skippar iden med ett hjul/pivothjul helt och hållet och i stället sätter en metallplatta, typ en sån där liten rund barnpulka, på den rörliga förlängningen enligt ursprungsiden. Då får jag tryckeffekten, samtidigt som den "obehindrat" kan svänga i alla riktningar.
Sitter plattan dessutom på en justerbar stång så kan den ju sitta lite högre än booggien så den inte behöver "skrapa i" hela tiden. Borde fungera perfekt för min tanke på en framvagn också. Kanske kan göra en ramkonstruktion där jag kan byta mellan timmervagnsförlänging (banke), snöskopa, grusflak.....Allt hakas i fram/bak med en dragkula och en handske.
Vad tror du om det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

axwell  
#85941 Det där skulle jag villa se en skiss på!

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85946
axwell skrev:Det där skulle jag villa se en skiss på!


Ett försök att göra det kritallklart :???: . Underdelen kan sen bära ett flak för exempelvis grus. Sen kan man haka på det frampå fyrhjulingen via exempelvis ett plogfäste men med dragkula på (förslag jag fick i en annan tråd).

Möjligt att 1,5 m är för långt, det kanske räcker med 1 meter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

totte  
#85950 Du har fortfarande problemet med stort kultryck på ATV:n när det lyfter från bakre banken. Du får i stort sett halva lassets vikt på kulan.

Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

axwell  
#85957
totte skrev:Du har fortfarande problemet med stort kultryck på ATV:n när det lyfter från bakre banken. Du får i stort sett halva lassets vikt på kulan.

Ja om han lyfter ca en halv meter från slutet av lasten, plus det som redan ligger där från vagnens obalans. Vågar inte fullfölja tanken om det dessutom knycker till sidledes, vilket det ju gör i terräng.

Hittar inte några bra detaljbilder på XYZ:s hemsida som förklarar varför det är så komplicerat att flytta boggien ännu längre bak, om det är sista banken kan det väl vara möjligt att slopa den.
Är det någon större skillnad på xyz310 och xyz320 betr. den detaljen?

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85971 Xyz har ju hel dragstång av 80 80 fyrkantsprofil. Far helt enkelt och köp en 80 80 profil som är 6 meter och byt ut den. Då har du ju kvar den som är original och kan nöta på den andra.

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85974
axwell skrev:
totte skrev:Du har fortfarande problemet med stort kultryck på ATV:n när det lyfter från bakre banken. Du får i stort sett halva lassets vikt på kulan.

Ja om han lyfter ca en halv meter från slutet av lasten, plus det som redan ligger där från vagnens obalans. Vågar inte fullfölja tanken om det dessutom knycker till sidledes, vilket det ju gör i terräng.

Hittar inte några bra detaljbilder på XYZ:s hemsida som förklarar varför det är så komplicerat att flytta boggien ännu längre bak, om det är sista banken kan det väl vara möjligt att slopa den.
Är det någon större skillnad på xyz310 och xyz320 betr. den detaljen?


Nu är jag inte med, den sitter redan längst bak, längre så trillar den av!
Däremot så kan man förstås förlänga centrumaxeln som jag sa tidigare, då blir förstås vagnen längre och boggien kan flyttas bakåt än mer. Det är inget problem i sig. Antingen gör man en skarv som går kant i kant eller köper ett längre fyrkantrör än original. Men skulle jag gå på den lösning så skulle jag nog försöka med skarvlösningen det är nog inte så svårt med hjälp av ett insticksrör. Skarvlösningen är att föredra då gör det väldigt enkelt att återställa vagnen i ursprungsskick.
Som jag ser det nu så är det egentligen kultrycket som är den springande punkten, måste nog räkna och prova lite. Tror inte jag behöver tillnärmesvis så mycket som ett halvmeterlyft. Men mer om detta vet jag efter att ha provat i skogen med lite olika tjocka träklossar under för att få se hur mycket som behövs på ett "värstingställe" längs vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85975 När det gäller den mer "avancerade" lösningen, med platta, får jag återkomma när jag provbyggt. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

axwell  
#85982
axwell skrev:Ja om han lyfter ca en halv meter från slutet av lasten,


Uvskogen skrev:Som jag ser det nu så är det egentligen kultrycket som är den springande punkten, måste nog räkna och prova lite. Tror inte jag behöver tillnärmesvis så mycket som ett halvmeterlyft


Jag menar inte i första hand hur högt, utan hur långt bak lyftet sätts in. Höjden påverkar mer om ekipaget skall riskera att välta.

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85986
axwell skrev:
axwell skrev:Ja om han lyfter ca en halv meter från slutet av lasten,


Uvskogen skrev:Som jag ser det nu så är det egentligen kultrycket som är den springande punkten, måste nog räkna och prova lite. Tror inte jag behöver tillnärmesvis så mycket som ett halvmeterlyft


Jag menar inte i första hand hur högt, utan hur långt bak lyftet sätts in. Höjden påverkar mer om ekipaget skall riskera att välta.


Aha! Ok då är jag med. Nå, hursomhelst nu är det så många inspel/tankar/förlag att bearbeta att lite praktiska prov får ta det här vidare för min del. Får säkert anledning återkomma i frågan. :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).