Verkstan

Rörlig bakdel med hjul

62 inlägg 23774 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

axwell  
#85707
MickeBM skrev:Måste dom tillagda hjulen alltid ha kontakt med marken?


Fick för mig att han ville köra längre virke än vagnen är gjord för. Därför funderar jag på vad som händer i ett uppförslut om extrahjul inte har markontakt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85717 Skulle det inte gå att göra en "get". Alltså som framdelen på en fyrhjulsvagn av gammal häst sort och koppla på kulan? Allra hellst skulle du nog måsta bygga någon slags vändskivamoj typ.
Då skulle du få en Sex eller åttahjulsvagn beroende om du byggde boggi på den axeln. Då skulle du kunna flytta fram lastgallret maximalt mot kulhandsken så att du får kanske 70 cm last till. Om du byter centrumbalk kan du göra vagnen oändligt lång.
Fördelar:
Du behöver inte oroa dig för kultryck.
skulle se jädrigt coolt ut.
Skulle bli en barnlek att koppla/koppla av.
Jag har stulit bilden på internet hoppas ingen blir arg

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85727 Ju mer jag tänker på det så är ju min ide hur bra som hellst. Och lätt byggd.
Det negativa är att den blir mer spännande att backa. Och att du förlorar nog en del dragkraft då du förlorar lite kultryck. Men med vätskefyllda däck så får du tillbaka den dragkraften.

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85728
trilla skrev:Ju mer jag tänker på det så är ju min ide hur bra som hellst. Och lätt byggd.
Det negativa är att den blir mer spännande att backa. Och att du förlorar nog en del dragkraft då du förlorar lite kultryck. Men med vätskefyllda däck så får du tillbaka den dragkraften.


Spännade idé, måste nog ta nåt och grunna på vad du säger så jag fattar rätt.
Dragkraft, jag har åretrunt-band. Det är oändligt mycket mer dragkraft än med hjul från början.
"axwells" kommentar om kultrycket skrämde mig lite, hade faktiskt inte tänkt på det :surp:
Såg bara hur lasten trycker mot gallret och funderade på det, men det går förstås vidare ner i kulan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85731

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Robin  
#85735 Hej.
Jag har också en idé!

Om du som du tidigare nämnde förlänger centrumbalken, kommer ju kultrycket bli för högt. När du flyttar boggien längst bak.
Men detta löser du med en "dolly". Helst en boggie variant så inte den sjunker ner i backen när det är mjukt.

Jag har själv funderat på en "dolly" att ha till min lilla ved vagn, då är det bara att lasta vad vagnen håller utan att bry sig om kultrycket.

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Elias  
#85746 VI har en 6 hjulig furhjulingsvagn med vändskiva på första axeln och en led i horisontalläge på mitten mellan axlarna. Svänger ofantligt bra och den är gjord för 4-5m virke. Går otroligt fint dock finns det vissa nackdelar att man inte får lika mycket marktryck på bakhjulen m.m

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

totte  
#85752 Tål att tänka på, måste handla en kasse öl till helgen 8)

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85756 Man tänker bättre med en dunk rött. Särskilt om man ska tänka nya tankar.

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

totte  
#85768
VI har en 6 hjulig furhjulingsvagn


Kan bara inte låta bli att fundera över om hjulen är gjorda av avkapade stocktrissor från en tall. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

axwell  
#85792 Men Totte då, så fyndigt, har du redan nallat ur kassen?

Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

4hjul  
#85797 en sådan kanske
8 hjul

Avatar Fallback

Re: Rörlig bakdel med hjul

axwell  
#85815 Du kan uppdatera ditt användarnamn med en sån skapelse. Ovanligt korta stakar/ stolpar/stöttor, eller vad det nu heter. Påminner om timmerdoning!

Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85866
Elias skrev:VI har en 6 hjulig furhjulingsvagn med vändskiva på första axeln och en led i horisontalläge på mitten mellan axlarna. Svänger ofantligt bra och den är gjord för 4-5m virke. Går otroligt fint dock finns det vissa nackdelar att man inte får lika mycket marktryck på bakhjulen m.m


"Elias": Kan du inte ordna en bild?

Det jag börjar fundera på är om man kanske kunde hitta, billigt, en sån där "kinavagn" som "sågas" regelbundet på forumet och faktiskt såga itu på riktigt och sätta som bakdel.
(Jag har ett ganska rejäl tryck fram på min vagn bara av kranen på 150 kg, så kul/marktryck blir nog tillräckligt ändå)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rörlig bakdel med hjul

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85870 Jag tror din bakdels ide är riktigt dålig. Ska bakhjulen bara ta i då du kör ner i en grop och övrig tid va i luften? Då alla hjul är i backen kommer du ju inte kunna svänga. Eller du kommer att få veckans brytning i ekipaget om du svänger.
Varför inte bara förlänga den i så fall med boggi längre bak och så höjer du bakre manke 10 cm så att lasset står lite uppåt som på en vimek 101.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).