Motorsåg och handhållet

Motorsåg för vedkapning?

68 inlägg 37392 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8561 Hej Krippe Lingon.
Jag har inte tittat på detta ämne tidigare.Då jag nu läser inläggen ser jag att många rekomenderar sågar 60 cc +.
Jag anser att du bör använda en eldriven vedkap upp till ca 30 cm eller så grovt du nu orkar lyfta.Grövre bitar sågar/delar du med motorsåg.Jag har ingen erfarenhet av ask/alm men min grova ved (oftast björk) har jag klarat med sågar upp till 50 cc.Har du en vass kedja samt sågar "utan att pressa livet ur sågen" så behöver du inget större än 50 -60 cc på vedbacken anser jag.
Fila ofta och extra smörjning av kedjan genom doppning av svärdspetsen i olja och en mindre lätthanterlig såg fungerar bra.Årsförbrukningen 20 kubik ved är ju inte så otroligt mycket.
Jag tycker som du förstår som Magnus M
Magnus M skrev:Jag skulle leta reda på en billig vedkap ,sätta på en ny klinga o skaffa en billig lite större såg till det grova.

Magnus M


Hälsningar cpt.Kirk

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
peter399  
#8575 Håller med de som rek:ar en större såg på vedbacken.
Det är som sagt det värsta jobb som finns för en såg. Konstant fullgas, inte sällan under varma dagar dessutom. Jag älskar min 353:a i skogen, men ser ingen anledning att slita ut den på vedbacken. Lånade hem en 3120 från jobbet ;) Nej 60cc och uppåt är nog att föredra. Min 262:a är schysst att kapa med. Större såg klarar som sagt större svärd vilket gör att man inte behöver kröka rygg så mycket. Något jag märkte när jag skaffade 18".

/Peter

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8583 Satsa på en elektrisk vedkap (3-fasare, helst en ca 5kw), den är enklast, snabbast, driftsäker, ekonomisk & mycket trevligare.
Till de riktigt grova kan man måsta ta hjälp av motorsågen, beroende på vilken diemension du har.
Men jag brukar sälja det grova går ju oftast som typ timmer, och till ved kapar jag de sämsta/klenare gallrings/massaved/björk, och då duger vedkapen till 95%

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8586 Jag har stått på vedbacken och sågat med HVA 262.Visst arbetar den (något) snabbare än min HVA 346'a.För min personliga del tar jag hellre fram min gamla vedkap med lös 5 hkr? elmotor än står och nöter i vedhögen med en motorsåg.De stammar som jag inte får upp på kapen delar jag eller sågar upp direkt på backen.Jag tycker detta sätt fungerar bäst för mig.
MVH cpt.Kirk.

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8605 Under 4000:- för en Dolmar 115 är ju rena fyndet, de priser jag sett är det dubbla. Ska fråga runt lite i handeln också om lämplig såg och sen dra lite slutsatser.
Angående kap så finns det tillgång till det med, men den tar nog runt max 20cm i dia.
Vart finner man en som tar större dia?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8610 Gamla kapar eller traktor burna brukar klara 30-35...

Har sett hembyggda med sågklingor som tar runt 60 om de behöver...
Klingan var nog 1,60 på den största jag sett... En gammal sågverks klinga...

Man tar vad man har....

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8611 Mange, dom där kap och klyvarna som finns då hur mycket klarar dom?
dom som ja har för mig kallas "vedprocessor"? alltså den gör färdigkluven ved i slutet av "produktionen"?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8612 De som finns I handel tar nog runt 20-25, finns nog de som sågar upp till 35 men de är nog inte värst vanliga.

Det jag menar är inga prossessorer det är bara kap, inget mer.

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8615 Den vedkap jag har, en äldre säkert från 40-50 talet som jag konverterat om från Sach bensinmotor till elmotordrift (3-fas) med remmdrift.
Tar upp till 30cm dia.
Men man kan såga grövre om man tar det lite försiktigt och vrider på stocken.
Inga avgaser och tystare.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8617 På min kap har jag 650mm klinga. Den klarar ca 25cm o det är ungefär vad man klarar att få upp på den. Det går ju att snurra på stocken o kapa från 2 håll om man vill köra grövre men en 3m kubb på 30-35cm är inte så lätt att få upp. Såna tar jag hellre med motorsågen.

Magnus M

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8635 Jo, det var det jag tänkte på, hur fasen man ska få upp stocken i vaggan till sågen om det var grovt...

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8669 vet att detta kanske är dyrt och omiljövänligt osv..

men i våran stuga har vi ingen el och vi har vedeldad spis för å laga mat, koka kaffe å få värme osv..

och vi har en hel del ved, inte så grovt kanske 10-20cm
som mest och udda kanske 25-30cm

funderar på att köpa en billig såg typ cotech på clasohlson för 1200 eller en partner för 1500 på jula för detta

eftersom att jag inte vill stå och nöta med 353an för å kapa pinnar

eftersom veden ligger ute i skogen på udden där och de inte finns el, och inget elverk

och det är ett par kubik så är de inget jag har ork att handsåga även om det vore billigast och "bäst" överlag

har ju en stihl 026 men den läcker kedjeolja och ja det saknas grejjer osv osv.. så är den ingen direkt "kandidat" för detta jobb utan den ska nog säljas snart

däremot har farsan köpt en beg partner 345a som kanske kan duga till detta??

Vad tror/tycker ni?

kommmer isåfall ha 353an till allt grövre
och en "liten"/billig såg för den tunna vedkapningen upp te ca 30cm i diameter

Sen såklart handlar väll hållbarheten om hur man kör men
jag tänkte att det kanske är bättre att ha en liten billig sak för att kapa, bäst vore ju en elkedjesåg/elvedkap men det finns ju ingen el:(

och det är inte lönt att frakta "pinnarna" med båt för å kapa och sen köra tebax igen..

det kommer även bli mer ved om några år framåt(det går ju hela tiden åt)

men det mesta är av tynnre diameter

vill gärna ha tips råd, "maxpris" är 1800 för sågen ny
begsåg är ja inte så "glad" över..

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8670 Jim ,,,, ta du din 353:a och kör med !!!
den tål det utan problem och din såg är trots allt ett verktyg som skall nyttjas :)

Bild

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8673 Jag håller med Kipp...

Klart du ska köra med din såg!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8675 okej!, jag är inget proffs på det med att köra,

om man kapar och sågen äter sig ner självt hur mycket gas bör man ha? ja tänkte om den går på full gas så borde den väll skära efter ett tag?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).