Logistik, Transport

Dimensionering av vägtrumma

20 inlägg 3415 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dimensionering av vägtrumma

svampbob  
bengt.a skrev:
0470 skrev:200 trummor bör man undvika. Täpps igen av minsta lilla skräp och har en ringstyvhet som ett sugrör från McDonalds. Där det går tyngre trafik blir dom platt i hjulspåren.
1728677177_20231009_135526.jpg

Hur mycket material låg det över den trumman?

Jag tror att det är en Uponor trumma och det är samma styvhetsklass SN8 på alla diametrarna.

https://www.ahlsell.se/category/va--mar ... mmor-plast

När det gäller plast så blir det större risk för ovalitet när dimensionen blir större. Över D400 så väljer jag oftast betong.

Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
bengt.a skrev:
0470 skrev:200 trummor bör man undvika. Täpps igen av minsta lilla skräp och har en ringstyvhet som ett sugrör från McDonalds. Där det går tyngre trafik blir dom platt i hjulspåren.
1728677177_20231009_135526.jpg

Hur mycket material låg det över den trumman?

Det var nog runt 80 cm överbyggnad på den. Bytte ut tre stycken 200 trummor den där vägen och alla var platt med ungefär samma överbyggnad. I det där fallet så var det finkornigt material i marken och lite 0-40 runt trumman hade säkert hjälpt den att hålla formen bättre. Men på skogen läggs väl dom flesta trummor i befintligt material.

Jag vill påstå att 200 tummor är för klena, 300 är okej, 400 är riktigt bra, 500 och 600 lite mer problem med att dom blir oval. Större dimensioner inga problem.

Jag har lagt/bytt över 4000m vägtrumma så jag har sett en del.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858465 Det är inte trummornas fel att de blir platta. Ska man utföra undermåligt arbete så är mindre trummor starkare än större. En trumma behöver packad stödfyllning på sidorna för att kunna bära last. Det spelar ingen roll om det är plast, plåt eller armerad betong. Trummans förmåga att bära last är beroende av att stödpackningen är korrekt utförd.

Tycker mig se att trumman är grön invändigt och det är de billigaste på marknaden med lägst ringstyvhet som absolut kräver vettig packning.

Användarvisningsbild

svampbob  
busholle skrev:Det är inte trummornas fel att de blir platta. Ska man utföra undermåligt arbete så är mindre trummor starkare än större. En trumma behöver packad stödfyllning på sidorna för att kunna bära last. Det spelar ingen roll om det är plast, plåt eller armerad betong. Trummans förmåga att bära last är beroende av att stödpackningen är korrekt utförd.

Tycker mig se att trumman är grön invändigt och det är de billigaste på marknaden med lägst ringstyvhet som absolut kräver vettig packning.

vi kan väl säga att betongen är lite mera förlåtande när det gäller underpackningen eller åtminstone tills den spricker.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
svampbob skrev:
busholle skrev:Det är inte trummornas fel att de blir platta. Ska man utföra undermåligt arbete så är mindre trummor starkare än större. En trumma behöver packad stödfyllning på sidorna för att kunna bära last. Det spelar ingen roll om det är plast, plåt eller armerad betong. Trummans förmåga att bära last är beroende av att stödpackningen är korrekt utförd.

vi kan väl säga att betongen är lite mera förlåtande när det gäller underpackningen eller åtminstone tills den spricker.

Inte för att det är betong utan för att den är mer ringstyv. Man kan köpa tryckrör av plast och använda som trumma och de är nära nog styva så det går att larva över dem med grävmaskinen utan stödfyllning.

Samma sak med stål, det är stor skillnad på tunn profilerad stålplåt och stålrör med mer än 10mm väggtjocklek.

Även betong finns det grader av, några tillverkare säljer rör som kallas lantbruksrör som är både tunna och oarmerade, de stora tillverkarna säljer rör både med och utan armering i de dimensioner vi pratar om här.

Köper man det klenaste som finns oavsett material så får man vara noggrannare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).