Vedmaskiner, flishuggar

svängbar elevator (transportband)

6 inlägg 3424 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

svängbar elevator (transportband)

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85640 Är det nån som har eller vet vart det finns nån bild på lösningar, på vedmaskinen så skulle ja vilja göra så det går att svänga transportbandet på ett enkelt sätt (det sitter fast i maskinen så nån typ av led ska det vara) jag har letat "ideer" å bilder på nätet men hittar inget som kan ge mej en idee om hur det ser ut... så.....;)



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: svängbar elevator (transportband)

Elias  
#85672 Alltså jag skulle ha gjort en tapp i maskinen och en gavel på transportören och gjort fäste där.

Avatar Fallback

Re: svängbar elevator (transportband)

Naders  
#85722 Har själv sökt med ljus å lykta efter en sådan lösning men eftersom mitt transportband är remdrivet så verkar det ganska omöjligt.
Men som Elias säger så vore en tapp på basmaskinen och något slags järn fäst i transportören en lösning.
Vet att HakkiPilke har svängbara transportband som är hydrauldrivna. Du kanske kan be någon som har en nyare modell knäppa några bilder på hur det ser ut där?!

Avatar Fallback

Re: svängbar elevator (transportband)

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85736
Naders skrev:Har själv sökt med ljus å lykta efter en sådan lösning men eftersom mitt transportband är remdrivet så verkar det ganska omöjligt.
Men som Elias säger så vore en tapp på basmaskinen och något slags järn fäst i transportören en lösning.
Vet att HakkiPilke har svängbara transportband som är hydrauldrivna. Du kanske kan be någon som har en nyare modell knäppa några bilder på hur det ser ut där?!



Det va just de ja va ute efter, själv har ja hyd drivning av bandet så det är det mekaniska som ja skulle vilja ha ideer om...

   TS
Användarvisningsbild

Re: svängbar elevator (transportband)

stegmaster  
#85766 Om det er för att kunna fylla flera sekkar i taget, så varför inte klyva en stor plaströrbit( ca 50cm eller större, ca 1,5m lang) eller liknande saker och bruka den ena halvan och fästa den på en stake, så er det bara att vrida på denna för at kunna fylla 3 paller.
Så gjordet jag när jag hadde Hakke pilke 1x37. Fiksade til detta på et par timmer. så jag tror detta skulle bli mycket enklare enn at gjöra om transportören, eller??
Något likande den rennan som ses i början på denna videoen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bzVytVT-UIo[/youtube]

Avatar Fallback

Re: svängbar elevator (transportband)

Henrik Petersen  
#85776 Hej
När vi byggde om min gamla Kisa maskin i DK skissade vi på en lösning med svängbart band, men vi byggde det inte, så jag kan inte veta om det funker :?: .Tanken var att montera ett hjulnav stående, med en 5-8mm plåt istället for hjulet, på plåten gör man sen ett fäste for transportören. Vete faen om jag själva forstår detta när jag
läser det. Men jag är inte bättre på att rita än jag är på att skriva :grin: .

lycka till

Henrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).