Avverkning (slutavverkning)

underväxt röjning innan slutavv

198 inlägg 61959 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85685
zeaflower skrev:
Mangan skrev:
zeaflower skrev:Jag förstår mig inte på Mangans resonemang, ena stunden handlar allt om pengar och att tjäna mest på hugget för stunden. I nästa stund när han får frågor om varför han inte tar grot, då "ger de för lite" och är "inte bra i ett långsiktigt perspektiv". När det gäller buskar som lämnas (som kommer utvecklas till vargar alt. dö) då är han helt plötsligt förtjust i småfåglar och vill värna om dem, samt att dom ska skapa skugga så att tillväxten MINSKAR!? hela tiden handlar ju allt du skrivet om, om maximal tillväxt?


Fast, det du skriver ovan är ju inte mitt resonemang, utan något som du har hittat på själv. Att du inget begriper står väl klart för var och en, men skyll inte på mig i detta fallet :wink:

Du gör dig bara löjlig om du försöker hitta någon motsättning i att få avverkningen så billig som möjlig, och inte ta ut GROT.

Känner du till att det finns lagkrav på naturvård, och ännu mer krav från de som köper in virke? Tex att lämna lite buskage. Man tycker att en maskinförare borde veta sådant, men varför skall jag var förvånad...


Jag har inte påstått att det är bra att ta ut GROT i alla lägen det gör ja inte på den egna fastgheten, men du som verkar ganska pengafixerad borde ju vara intresserad av varje extra krona som går att tjäna eller hur?



Hade jag varit så pengafixerad som du tror, hade jag nog sålt skogen och satsat på något lönsamt. :) Är du helt säker på att GROT är lönsamt? Det är inte jag.

För övrigt tycker jag att du är det som slänger dg med flest personangrepp i denna tråd då jag som maskinförare tydligen är både lat och ganska korkad enligt dig.


Var gjorde jag det?

Du vet vad personangrepp är, va? Att tex kalla politiker för dumma är inte ett personangrepp.

Hur vore det om du svarade på frågan jag ställde tidigare, var det markägare direkt du hade uppdraget för eller var det någon mellanhand/virkesköpare?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85699 Mangan:
enligt admin var de iaf personangrepp när jag skrev mina spekulationer om dig i mitt första inlägg, då han tog bort dessa.

svar på din fråga: det var ett avverkningsuppdrag genom SÖDRA.

svara på min fråga, du besitter grönt kort och och har en god grund för att påstå att du är kunning inom naturvård?

enligt mig är du den enda här som har svårt att föra en saklig diskussion.

/mac

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Torparn79  
#85711
zeaflower skrev:svara på min fråga, du besitter grönt kort och och har en god grund för att påstå att du är kunning inom naturvård?

hallå där, menar du att alla vi som inte har grönt kort inte besitter kunskap i naturvård..??
näe, ta och dra nå gammalt över dig..

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85716
zeaflower skrev:Mangan:
enligt admin var de iaf personangrepp när jag skrev mina spekulationer om dig i mitt första inlägg, då han tog bort dessa.

svar på din fråga: det var ett avverkningsuppdrag genom SÖDRA.


Vad bra, då vet vi det. Tror du skogsägarne fick en häögre kostnad, när du blev dyrare?

svara på min fråga, du besitter grönt kort och och har en god grund för att påstå att du är kunning inom naturvård?


Det var mer ett påstående än en fråga, men svaren är nej resp. ja. Jag har inte heller traktorkort eller motorsågskort.

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

bodaedet  
#85751 Förröjning i gallring är lönsamt, både för skogsägare och entreprenör. En gallringsförröjning kostar mellan 700-1500 kr/ha, skogsägaren får en högre medelstam/billigare avverkning. Bättre slutresultat. Entreprenören slipper röja med kranen, hugger mer.

Slutavverkning kan jag inte nån ekomomisk kalkyl. Men det är i alla fall billigare att röja före avverkningen än efter.

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85760
bodaedet skrev:Förröjning i gallring är lönsamt, både för skogsägare och entreprenör. En gallringsförröjning kostar mellan 700-1500 kr/ha, skogsägaren får en högre medelstam/billigare avverkning. Bättre slutresultat. Entreprenören slipper röja med kranen, hugger mer.

Slutavverkning kan jag inte nån ekomomisk kalkyl. Men det är i alla fall billigare att röja före avverkningen än efter.


boaedet: Hur mycket billigare blir då min gallringsavverkning när det är förröjt? Hur mycket tjänar entreprenören när det är förröjt?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85761 Märkligt fenomen med diskussioner på nätet. Folk kan bli ovänner om precis vad som helst. Men trådskaparens grundfråga har vi inte fått svar på. " Är det lönsamt för entreprenören att förrröja på egen bekostnad och räkna hem det enbart på högre produktion på maskinen? "

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#85762 Niking: Vad tjänar du på att minska skadefrekvensen på kvarvarande stammar med 70% om du röjer din gallring.
Skulle tippa att 70% av stamskadorna i en oröjd gallring kan härledas till att dels agragatet styr galet mellan slyorna och touchar stammar, samt att stammarna vinklar iväg galet under upparbetning så de slår i stammar.
För att inte tala om skotningen där gripen väldigt lätt slår i stammar, dels då den styr galet när den går i slyor, samt att man måste vinkla och trä samt plocka bitar på olika sidor om slyor.
Så hur värdesätter du skadorna som ger lyror på rotstockarna i dina barns kommande slutavverkningsbestånd

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#85763
Skogsola skrev:Märkligt fenomen med diskussioner på nätet. Folk kan bli ovänner om precis vad som helst. Men trådskaparens grundfråga har vi inte fått svar på. " Är det lönsamt för entreprenören att förrröja på egen bekostnad och räkna hem det enbart på högre produktion på maskinen? "

I vissa fall är det lönsamt, i vissa inte.
Det som slår mer på produktionen är diameterspridning.
Skillnad att kötta jämn 0,5 skog jämtemot 0,5 som varierar mellan 0,05 och 3 kubik.

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85771
masterchief skrev:Niking: Vad tjänar du på att minska skadefrekvensen på kvarvarande stammar med 70% om du röjer din gallring.
Skulle tippa att 70% av stamskadorna i en oröjd gallring kan härledas till att dels agragatet styr galet mellan slyorna och touchar stammar, samt att stammarna vinklar iväg galet under upparbetning så de slår i stammar.
För att inte tala om skotningen där gripen väldigt lätt slår i stammar, dels då den styr galet när den går i slyor, samt att man måste vinkla och trä samt plocka bitar på olika sidor om slyor.
Så hur värdesätter du skadorna som ger lyror på rotstockarna i dina barns kommande slutavverkningsbestånd


Hur många procent av de kvarvarande träden (huvudstammarna) fick barkskador i ditt exempel?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#85777 Skulle tippa att mellan 10-15% har någon form av skada när skotaren har varit.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85780
masterchief skrev:
Skogsola skrev:Märkligt fenomen med diskussioner på nätet. Folk kan bli ovänner om precis vad som helst. Men trådskaparens grundfråga har vi inte fått svar på. " Är det lönsamt för entreprenören att förrröja på egen bekostnad och räkna hem det enbart på högre produktion på maskinen? "

I vissa fall är det lönsamt, i vissa inte.
Det som slår mer på produktionen är diameterspridning.
Skillnad att kötta jämn 0,5 skog jämtemot 0,5 som varierar mellan 0,05 och 3 kubik.


Diameterspridningen eller medelstammen lär man ju inte påverka med förrröjningen. Om man inte ger sig på gagnvirkesstammarna. Höjer man medelstammen genom förröjning så har man ju sänkt totalvolymen. Då är ju frågan om 0,05 stammen ger ett positivt netto eller inte.

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85824
masterchief skrev:Skulle tippa att mellan 10-15% har någon form av skada när skotaren har varit.


Då är det förmodligen sådana träd som åker i nästa gallringsomgång om ca 10 år som energived istället för massaved eller klentimmer?

Om 10 år undrar jag om sortimentet massaved finns kvar, så vida inte EU:s galenskaper når skogsbruket http://www.skogsaktuellt.se/?p=33668&pt=108&m=1422
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Torparn79  
#85827
Niking skrev:
masterchief skrev:Skulle tippa att mellan 10-15% har någon form av skada när skotaren har varit.


Då är det förmodligen sådana träd som åker i nästa gallringsomgång om ca 10 år som energived istället för massaved eller klentimmer?

Om 10 år undrar jag om sortimentet massaved finns kvar, så vida inte EU:s galenskaper når skogsbruket http://www.skogsaktuellt.se/?p=33668&pt=108&m=1422
/Niklas

hur menar du nu..??

gör det inget att en entreprenör lämnar en gallring med ett stort antal skadade stammar (10-15% är fanimej för mycket)..?
att då bortförklara sig med att "dom åker i nästa gallring" känns inte rätt för min del..
men men, nu handlade ju tråden om slutavverkning så det här är hör väl mer hemma i masterchief´s tråd om förröjning..

men för att återgå till slutavverkning, inget bestånd är ju det andra likt, tack och lov..
jag har ett bestånd som kommer att slutav...gallras inom de närmsta åren, beståndet är ett blandbestånd med brh-diameter ända ner till 15cm och även en del slygranar/busk, där jag kommer att göra en underröjning/gallring nu och passa på att hugga årsved.. i samband med den gallringen så tar jag med småbusk och annan skit när jag ändå är igång..

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

per-erik  
#85877 Mangan: "Jag höll på att trilla av stolen när jag läste detta.

Om det är någon som har ansvar för arbetsmiljön, så är det arbetsgivaren. Har maskinföraren ingen arbetsgviarem är det han självt".

MANGAN, jag förstår inte tonen i dina inlägg. Och jag beklagar självfallet att några rader hastigt sammanknopade vid ett tillfälle då min hjärna var allt annat än skarp, stör dig så mycket. Beklagar även att du anser att jag svamlar. Borde ha tänkt på att inte blanda allvar, skoj och IRONI i en diskussion där en sådan celeber person som DU kan komma att bli inblandad!

Jag skrev tidigare: "Sen kan man förstås fundera över om markägaren ur ett etiskt-moraliskt perspektiv har ett ansvar för att röjning utförs, med vetskap om hur betydligt det påverkar arbetsmiljön, vilket ännu diskuterats mycket lite, här i denna tråd."

(Mangan skrev): Jag höll på att trilla av stolen när jag läste detta.

Det förskräcker mig att du ”håller på att trilla ur stolen”! Detta indikerar på att du upplever samma känsla som jag erfarit i samband av vad jag beskriver som ” MASKINFÖRARMARDRÖMMEN”: När maskinen frihjular utför en brant slänt. Du upplever en okontrollerbar känsla av att ”detta här händer inte mig”, en upplevelse utanför DIN kapacitet och förmåga, något du inte kan hejda, och kastas omkring i stolen!

Då kan midjebältet vara räddningen!

Så luta dig tillbaka i länsstolen, dra åt midjebältet, ta sikte mellan dina tre björkar, kläm i diffspärrarna på båda axlarna, djupandas: Och så släpper vi oss utför branten igen! 55 graders lutning! Men den här gången är det svallis mitt i backen!

Det kan självfallet anses vara lite ”i kanten” på detta ämne att nämna etik och moral som en del av verksamheten. Men jag garanterar att jag inte skulle komma på tanken att försöka inrama DIG och ditt eventuella skogsbrukande inom denna övergripande kärna!

Tycker även att nedanstående ursaxning ur text från dig indikerar på att du har ett annat sätt att tänka och agera, än vad som ligger inom ramarna för detta och vad man som regel möter här på forumet.

Mangan: "Det var Per-Erik som kallade maskinförarna feta, inte jag. Så här skrev han: "Maskinförarna kan gott ut och röra på sina cocacola-lönnfeta lekamen, och förbättra sin dåliga lungkapacitet."

Inte ens du kan väl missförstå dessa rader så grovt, än att du ser att jag IRONISERAR. Jag väljer dock att se det som ett olycksfall och ungdomligt oförstånd från din sida! För att ingen annan ska vilseledas lägger jag dock åter in länken till en inlaga jag skrivit. Här beskriver jag hur jag önskar se på maskinföraren och hans arbetssituation, där ansvaret och kraven hela tiden ökat. Läs överst på sidan 14!

http://www.cobraforlag.eu/pt/DKS3-10/

Olika människor har olika infallsvinklar. Ofta baserade på det vi har i bagaget. Mitt engagemang i denna tråd grundar sig mycket på att jag faktiskt anser att skördarföraren ska ha en VETTIG ARBETSSITUATION. Ja, jag tycker faktiskt att arbetsmiljö är viktig!

Efter kanske 14 år vid spakarna har det eviga krigandet med underväxter, och den STRESS det medför, satt sig i både axlar och nacke!

Under en period när jag körde utbildning bland skördarlag träffade jag förare som t.o.m. fick ont i händerna av allt knapptryckande som krävdes i samband med avverkning på objekt med förröjningsbehov.

Arbetsmiljöarbete har mindre plats i skogsbruket idag än det haft på många år. Jag har dock dragit ett strå till stacken i det material jag producerat. I del 1, kap 2 finns ett koncentrat ur två rapporter, ”Utveckling av arbetsmiljö och produktion” (1992) och ”Utveckling och arbetsmiljö och produktion går vidare” (2003):

Vid en intervju med 1100 förare ansåg 30 % att de led av belastningsbesvär. Rapporterna klargör mycket tydligt förarnas ståndpunkt kring behovet av förröjning och ser ”BEHOVET AV FÖRRÖJNING SOM EN FAKTOR SOM SKAPAR STRESS, PÅ ETT HÖGST PÅTAGLIGT SÄTT”.

Rapporterna pekar även på att det KRÄVS en SAMSYN i branschen för att vettiga arbetsförhållanden ska kunna skapas. Där förröjning bör organiseras på bästa sätt, för alla parter.

MANGAN, du hävdar att det endast är arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön. Sett endast i det korta juridiska perspektivet är det även på detta sätt. SETT I ETT ENDAST NÅGOT LITET LÄNGRE PERSPEKTIV ÄR DET FLER SOM HAR ETT ANSVAR!

Det föreligger nämligen en stor risk, att det är just den entreprenör som ställer krav på förröjning, bl.a. för att förbättra arbetsmiljön, som helt BLIR UTAN JOBB, eftersom han upplevs som alltför krävande, istället för att samtliga inblandade i vart fall FÖRSÖKER se en win-win situation.

I en svag stund nämnde jag orden ”etik och moral” jag tycker att begreppet YRKESSTOLTHET tangerar de orden: Det finns mycket som utförs i samband med avverkningsarbete som är mycket svårt att mäta och värdera, i reda pengar, kr och ören. Arbetet vilar till stor del på en yrkesstolthet, en moral, som innefattar väl utfört arbete.

Mangan, anser du att yrkesstolthet här lika korkat? Att utföra bättre arbete än man absolut behöver? Utan att TJÄNA något på det? Kanske spola 20 % av klentimret i massaveden? Eller använda sig av ett otal andra genvägar, som resulterar i sämre utfört arbete? Men högre kapacitet och bättre ekonomi för entreprenören! Kanske för att kompensera för förutsättningar som är sämre en de kunnat vara om ansvariga tänkt mer rätt?

Den enkla sanningen är ju faktiskt den, att bristen på förståelsen för att förröjning krävs, innebär att vi proffs, FÖRVÄGRAS möjligheten att utföra det arbete, med den nivå av kvalitet som vi önskar, och som ryms inom vår YRKESSTOLHET!

Runt 5 år framåt i tiden tror jag väldigt få ens ids lyssna på de som anser att det bör gå bra att avverka trots förröjningsbehov. Orsaken? Lyft blicken över DIN egen snårskog, och se det uppenbara!

Sen anser jag självfallet att de som röjt sin skog ska kunna erhålla ett bättre ekonomiskt resultat.

Du, Mangan, visst jag tog jag väl oss ned lugnt och fint nedför branten!?! Precis som Janne Långben och husvagnen…

/Per-Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).