Föryngring

Planteringsutrustning, val av bärsystem?

15 inlägg 10802 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Planteringsutrustning, val av bärsystem?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85553 Ska så försöka plantera lite i vår!

Ska sätta ett gäng täckrotsplantor! Har tänkt mig köpa planteringsrör men när jag var på g så fick
jag syn på bärselar!

Är detta en vettig investering? Ökar det på produktiviteten alt. sparar ryggen?

Kommer täckrotsplantor alltid i kartonger med plastkrukor? Är kartongerna lika stora hos olika leverantörer( trist att köpa ett nytt bärsystem för varje leverantör isåfall)?

Har kikat på skogmas bärsystem. Finns det andra som är bra och prisvärda?


VAD ANVÄNDER NI??

Högaktningsfullt:
H. Vessla. D:Y



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Planteringsutrustning!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85558 Beror helt och hållet på hur mycket du skall plantera nu och inom några år. För det mesta kan man få låna sådan utrustning av skogsbolagen, (dock är inte kvaliten den bästa) så eget rör bör du skaffa dig men att köpa en bärram för drygt 2500 kr är kanske inte helt lönsamt om det inte handlar om lite större ytor)

De som säljer plantor kör med lite olika system, Sveaskog och svenska skogsplantor kör med pappkartonger som rymmer mellan 80 - 300 plant... Lite osäker på vad skogsägarförerningarna kör med men skulle tippa på att det är en blandning av alla sorter :o

Holmen och Sca kör med plastkassetter som passar i samma sorts "bärramar".

Skogmas bärsystem är nog det bästa. Helt klart det dyraste iallafall.....

Användarvisningsbild

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85560 Ett lite billigare alternativ från skogma är http://www.silvitec.se/ har beställt lite grejer därifrån för någon dag sedan så kan tyvärr inte säga något om kvaliteten på utrustningen än.

Sen kolla även lite med nima tror dom är lite billigare än skogma.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

Kse  
#85565 Finns ju lite olika varianter och det är nog svårt att hitta en som passar alla system. Kör själv med en liknande variant som skogma säljer för papperslådor (ca 285 plant i varje tror jag). Då får man med 4 st lådor på ryggen, bär man i famnen så orkar då jag inte mer än 2 lådor nån längre stäcka. Vi kör ut alla plantor med fyhjuling men är det mindre hyggen eller om man ska flytta en mindre mängd på hygget så funkar bärselarna toppen

Avatar Fallback

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85585 Fattingmansalternativet är en aluminiumstege, plastkasetterna passar mellan stegpinnarna :smile:
Förutsätter att man är två man. På en fyrametrs stege får man med sig ca 350 plant.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85603
Röjkvist skrev:Fattingmansalternativet är en aluminiumstege, plastkasetterna passar mellan stegpinnarna :smile:
Förutsätter att man är två man. På en fyrametrs stege får man med sig ca 350 plant.


Hehe man lär sig något nytt varje dag.... frågan hur effektivt det är? :P

Användarvisningsbild

Re: Planteringsutrustning!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85641
SkogsGotte skrev:Beror helt och hållet på hur mycket du skall plantera nu och inom några år. För det mesta kan man få låna sådan utrustning av skogsbolagen, (dock är inte kvaliten den bästa) så eget rör bör du skaffa dig men att köpa en bärram för drygt 2500 kr är kanske inte helt lönsamt om det inte handlar om lite större ytor)

De som säljer plantor kör med lite olika system, Sveaskog och svenska skogsplantor kör med pappkartonger som rymmer mellan 80 - 300 plant... Lite osäker på vad skogsägarförerningarna kör med men skulle tippa på att det är en blandning av alla sorter :o

Holmen och Sca kör med plastkassetter som passar i samma sorts "bärramar".

Skogmas bärsystem är nog det bästa. Helt klart det dyraste iallafall.....


Såvitt jag förstått, så är väl bärmesarna mest till för att snabbt kunna bära ut många plantor från bilen till en strategisk punkt på hygget? För själva planteringen torde väl bärmesen mest vara i vägen eller?

Jag redan äger sedan gammalt en Fjällräven brandkårsram http://www.fjallraven.se/Produkter/ryggsackar--vaskor/fire-brigade-frame-hb. Är det då nödvändigt att investera i en speciell bärram för plantkartonger?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85649 Om det gäller kartonger lär brandkårsramen fungera minst lika bra, handlar det om kassetter så behöver man en speciell bärram.

Allt beror som sagt på hur många ett gäng plantor är... och vilket leverantör vesslan har.
Med bara ett nytt höftbälte kan man bära ut 8 st kassetter (kanske inte lika bekvämt som att bära på ryggen men man sparar in ett par tusen)

Om man skall köpa skogmas höftbälten, se till att knyta fast kroken ordentligt, annars försvinner dom efter ett par timmar på hygget :o

Användarvisningsbild

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85652 Tackar för det klargörandet angående brandkårsramen.

Du skrev att man kunde bära ut 8 plantkassetter på höftbältet. Hur många plantkassetter kan man bära med Skogmas speciella sele? Hur många plantor finns det i en plantkassett?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85680
SkogsGotte skrev:Om det gäller kartonger lär brandkårsramen fungera minst lika bra, handlar det om kassetter så behöver man en speciell bärram.

Allt beror som sagt på hur många ett gäng plantor är... och vilket leverantör vesslan har.
Med bara ett nytt höftbälte kan man bära ut 8 st kassetter (kanske inte lika bekvämt som att bära på ryggen men man sparar in ett par tusen)

Om man skall köpa skogmas höftbälten, se till att knyta fast kroken ordentligt, annars försvinner dom efter ett par timmar på hygget :o



Tja några stycken blir "bara" 5000 i år!

MEN vi kommer att planera mycket de närmsta åren o utrustningarna blir ju inte billigare så jag tänkte slå till nu!!

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89019
SkogsGotte skrev:Ett lite billigare alternativ från skogma är http://www.silvitec.se/ har beställt lite grejer därifrån för någon dag sedan så kan tyvärr inte säga något om kvaliteten på utrustningen än.

Sen kolla även lite med nima tror dom är lite billigare än skogma.


Hej har du fått grejorna?
Undrar om de e nå att ha (silvitec) , bärsystem, selar, plantbärare, kassetter, plantrör. Priset är ju ok.
Ska beställa grejor själv därav intresset. Och du verkar ha hållit på en del så jag tror du kan komma med en del goda synpunkter.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

masterchief  
#89026 När vi höll på och planterade som värst så hade jag en combitrack.
Då slapp man bärselar mm.
De är ett gissel när man kör åt olika uppdragsgivare och plantsystemen ser olika ut.
Bara att knalla runt på hygget och lämpa av plantor.
Nu planterar vi inte mycket längre pga dålig lönsamhet, så combitracken står och samlar damm med trasig förgasare.
4hjuling klarar i regel inte marktyperna i mina trakter med sten och djupa skotarspår.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89162 Har tyvärr inte fått utrustningen än, måste ta och ringa och kolla med dom imorrn för nu börjar planteringssäsongen närma sig med stormsteg!

Avatar Fallback

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91217
SkogsGotte skrev:Har tyvärr inte fått utrustningen än, måste ta och ringa och kolla med dom imorrn för nu börjar planteringssäsongen närma sig med stormsteg!



Ja har de inget behov att sälja så då¨köper vi på andra kontakter?

Det tråkiga är att det är så förbanat dyrt på skogma

Har du några andra alternativ?

En passning till SkogsGotte!


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsutrustning, val av bärsystem?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91233 Blev att jag tillslut beställde höftbälten och bärmesar från skogma... planteringsrör har jag så det räcker med i år. därefter blir det att höra med några man känner som beställt rör från silvitec. Eller att man svetsar till alla trasiga rör då ett planteringsrör ungefär håller för 100 000 - 200 000 plant.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).