lör 05 okt 2024, 15:29#857780
Säsongsupptakten på rådjursjakten. 😀
Flexade hem lite tidigare i tisdags eftermiddag. Så Tarzan skulle få komma ut å lufta sig.
Han får upp efter stund. Det snurrar runt o jag hör o sen skymtar ett rådjur granriset på 20 m. Letar efter kidet. Eftersom jag sett get o kid tidigare i området. Jag står i upptaget o det är gallrat så här finns chans. Men det trasslar lite innan det far iväg på långskjuts. Så det blir inget med det. Men han driver i 25 min innan han släpper. Han svänger först på en väg o sedan tar löpan tillbaka. Men efter en bit så svänger han av 90 grader. Så då tänker jag att han hittade nått nytt. Men sedan ser jag att det är traktorvägen som går ner mot våran vändplan.🙈
Men när han kommit strax nedanför vändplanen. Så stannar han o svänger 90 grader mot mig. 👍
Jag börjar inte blåsa in honom förran dom sista 200 m då det började gå lite sakta. Så att han inte tvekar.
När han kom tillbaka. Så på hemvägen så gjorde han två korta sökrundor. Så det var ett bra förstasläpp för säsongen. 😀
Idag så följde pojken med utan att jag hade frågat. 👍
Vi började att stå på pass i första såten.
ADB:n fick upp o snurrade runt framför oss. Men sen drog drog det ut bakvägen in på grannmarken. 🙄
Eftersom att det inte gått så lång stund så undrade jaktledaren om jag ville släppa Tarzan I den andra änden av såten Eftersom att dom sett rådjur där.
Han som är vägvakt vid viltstängslet ser ett rådjur gå över en traktorväg. Tarzan får upp rådjur o drar ner ett kortare drev dit men det är folk som är ute o går så han släpper där. Vi bryter.
Andra såten står vi offside så pojken vill hem efter grillningen. Men när jag ska släppa Tarzan I tredje så vill han vara med 😃👍
Jag ville fortsätta med dom rådjuren vi såg i första. Det som Tarzan drev o det andra hade ju inte behövt stressa. Vi går mellan dammarna. Pratar med en passkytt han lotsar oss var det är lättast o komma över dikena. Vi fortsätter i en igenväxt mossodling. När vi går ur den så far Tarzan iväg o får upp. Två passkyttar ser ser rådjuret strax innan upptag. Passerade passkytten vi pratade med utan att han såg drevdjuret. Men strax där efter tar det stopp. Det är ett brett dike där. Ser att Tarzan kommit ifrån det. Men han släpper. Drev i en kvart i alla fall. Det började bli varmt mitt på dagen. Så det var positivt att han fick upp.
Tre släpp o tre drev. Nu får vi hoppas att det håller i sig. 👍
Å sen är det bra att Tarzan tycker om att duscha...