Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hemmabygge! Igen...

24 inlägg 15973 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

axwell  
#85347
totte skrev:Det är Tecumseh som har den där lösningen med remskiva på kamaxeln, åtminstone dom äldre B&S har det inte. K


Jag tog för givet att det var en 4 eller 5 hp B&S eftersom vevstaken kommit ut genom blocket.Tiden går och minnet bleknar men elmotorn startar fortfarande alltid på första försöket. Det är en liten Arien, ångrar att jag inte väntade tills det dök någon japan med trasig bensinmotor. Kanske ändå inte, då hade jag väl fått vänta än idag.

Hade tidigare en "älgdragare" med en bedrövlig 8(?)hp B&S IC motor som jag planerade att byta ut till en 5,5(?) hp HONDA-motor. Älgdragaren är såld men Hondamotorn står kvar uppe på hyllan.

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge! Igen...

totte  
#85383 Nä, även det är ett välkänt kännemärke för just Tecumseh, att vevstaken behagar titta ut rätt vad det är, för att se efter vem det är som kör med den. En jag känner skrev att jag kan rita ett kryss på vevhuset precis där den kommer att komma. Minsta lilla man slarvar med att hålla oljenivån så kommer den som ett brev på posten, enligt min källa.

Om japanerna tror jag du har rätt, det är nog att vänta länge för att få tag på en maskin med i varje fall Honda-motor som pajat. Dom är otroligt driftsäkra verkar det som. Förmodligen detsamma med Yamaha m fl.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85647 Har en bekant som är helt övertygad om att B&S är en bättre motor än Honda bara för att det tillverkas så många och de används på så många maskiner. Han kör också med Stihl av samma anledning. En sån går inte diskutera med.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

axwell  
#85653 Det finns ännu värre exempel på omoderna konstruktioner. Tänker på Seagull utombordare som alla segelbåter med statusambitioner skulle ha, levde på övertid så länge det var snobbigt.

Totte kan nog mer om det omoderna undret??

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge! Igen...

totte  
#85659 Jo Briggs & Strattons klassiska L-heads, sidventilare är en urmodig konstruktion, det är helt klart. Det är förkrigsteknologi. Nu har jag ingen erfarenhet av nya B&S med toppventiler, men en toppventilmotor är klart effektivare. Det man kan säga om gamla B&S är att dom som regel bara går och går, praktskt taget outslitliga, mycket beroende på att det tas ut rätt låg effekt i förhållande till volym och att det är en så fruktansvärt enkel konstruktion så det finns inte så mycket som kan gå sönder.

Av moderna motorer så är det förmodligen japsarna som är bäst, men som sagt även här är min erfarenhet begränsad, jag går på hörsägen när jag säger det.

Så vill man vara modern, bränslesnål och mijömedveten så väljer man en modern OHV-motor från t ex Honda. B & S sidventilare är för oss nostalgiker.

För att sammanfatta: Nej man kan inte säga att B&S är bättre än Honda, jag tror nog att Honda är en betydligt bättre motor. Möjligen är gamla B&S väl så slitstarka, men det är allt.

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge! Igen...

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85677 Nu har jag inte riktigt läst vad ni skrivit men tänkte bara flika in att Alla honda gx motorer med horsontell axel tillverkas numera i Kina. Där görs ju också alla kina kopior på denna motor. Egentligen galet billigt att få en 6,5 häst hondakpopia för under tusenlappen ny!!
Jag brukar spy galla över dessa kinagrejer men här är motsatsen som bekräftar regeln.

http://www.kartpartsstore.net/servlet/t ... nda/Detail

Kartkillarna gillar dom helskarpt. Vet hyrfirmor dom kör dessa motorer.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

axwell  
#85694 "Clone" står väl för kopia, står det verkligen Honda på dem eller kallas de bara clone blue. Ömsom ris eller ros på olika forum.

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge! Igen...

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85714 Det står inte honda nånstans på dem. Och ja det är en kopia. Men det är också riktiga kopior och inte "bara väldigt lika". Sen så är de säkert lite sämre än Honda original. Konstigt vore väl annars men inte så det följer priset. Men det sitter riktiga förgasare och andra viktiga delar. Om någon del inte skulle hålla måttet så kan man byta ut den mot genuin Honda så är man av med problemet.
Jag har varit Honda handlare tidigare och håller Honda som otroligt fantastiska. Dessa cloner är sämre men nog fantastiska för att jag ska gilla dem skarpt.

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge! Igen...

totte  
#85743 Så sant, det görs mycket riktiga grejor i Kina, det mesta är då som legotillverkning till stora etablerade varumärken, som just Honda. Och då är det Honda som ställer kraven ... och sätter priset. Med dom här billiga motorerna är väl risken för måndagsexemplar betydligt större, fast man kan ju köpa två 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).