ons 21 aug 2024, 18:16#853191
th skrev:Rotvältaren skrev:De som nu beställer nya gastankers har tydligen tagit IEAs rapport på allvar och inser att Europa kommer att behöva fler LNG-turbiner för att stabilisera oredan det förnybara kommer att ställa till med.
https://www.energinyheter.se/20240821/3 ... -branschen
Det är väl inte riktigt det som den refererade artikeln säger, snarare att Europa minskar sitt behpov av LNG:
"LNG har blivit en viktig komponent i den globala energimixen, särskilt i Asien där länder som Kina, Japan och Sydkorea förlitar sig kraftigt på LNG-import för att möta sin energiefterfrågan. Det är denna globala efterfrågan som driver beställningarna av nya tankers, trots den minskande efterfrågan i Europa."
"Europa har sett en minskande efterfrågan på gas, vilket gör att många ifrågasätter om den nuvarande takten av expansion inom LNG-sektorn är hållbar. Det finns en växande oro för att många av dessa fartyg snart kan bli överflödiga, vilket kan leda till stora överkapaciteter vid LNG-terminaler runt om i världen."
I artikeln kan man också läsa:
"Den plötsliga ökningen av efterfrågan på flytande naturgastankers är förvånande, särskilt med tanke på att gas i Europa betraktas som en temporär lösning i övergången bort från fossila bränslen. Trots detta fortsätter antalet beställningar på nya LNG-tankers att stiga".
Och vad den plötsliga ökningen beror på torde väl vara upp till var och en att spekulera om, särskilt då ökningen beskrivs som "förvånande".
Jag har min teori, sen får andra ha sina.
Hellre en tom bensindunk i handen än tio fulladdade batterier utspridda i skogen