Bioenergi

Skogsägarna luras på biobränslet

11 inlägg 5934 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsägarna luras på biobränslet

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84832 Nu pågår ett Baggböleri där skogsägarna luras på biobränslet. Virkesköparna betalar knappt för biobränslet och säger att "du kan få en markberedning för groten". Detta är inget annat än lurendrejeri då virkesköparna och te.x.Umeå Energi delar på miljonvinsterna.
Nu går Umeå Energi ut med informationen att de gör en ekonomisk förbättring på nästan 80 miljoner kronor för 2010 jämfört med 2009 på grund av att de kan köpa biobränsle väldigt billigt.

Inte nog med att Umeå Energi får råvaran nästan gratis, de säljer el för högsta marknadspris och dessutom får de massor i bidrag i form av gröna elcertifikat. DESSUTOM säljer de fjärrvärme. Om Umeå energi betalar 10-15öre/Kwh för groten och säljer Börsel för 178öre/Kwh+fjärrväme62öre/Kwh+elcertifikat30öre/Kwh
är det inget annat än ocker!

Citat från Umeå Energi:
"Dåva 2 är motorn i vändningen, nu går anläggningen för fullt och det är den viktigaste faktorn i en ekonomisk förbättring på nästan 80 miljoner kronor för 2010 jämfört med 2009, säger Göran Ernstson, vd och koncernchef för Umeå Energi."
"Kraftvärmeverket Dåva 2 är helt biobränsleeldat."
"Med anläggningen i full gång vid stark kyla kan vi gå plus 1,2 miljoner kronor per dag."
http://www.umeaenergi.se/Om-Umeaa-Energ ... t?nid=4416



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsägarna luras på biobränslet

grotförare  
#84839 de låter som att man ska starta upp ett värmevärk om man vill bli miljonär. ;P

Användarvisningsbild

Re: Skogsägarna luras på biobränslet

Elias  
#84841 Det är ju lite såhär att deras dåva 2 har kostat ca 1 miljard att bygga så det är inte mer än rätt att de ska tjäna lite pengar på den. Dock så anser jag att groten är otroligt dåligt betalt och att jag hellre låter riset ligga i skogen än att låta uppköparen ta reda på det. Detta eftersom jag måste ju gödsla sedan vilket kostar pengar.

Avatar Fallback

Re: Skogsägarna luras på biobränslet

Contorta  
#84842 Det vore intressant att diskutera vad ni tycker man kan göra för att få upp grot-priserna till ett mera rättvisande värde?
Man skulle kunna hoppas på skogsägarföreningarna, men det blir en ojämn kamp att föra. De stora skogsbolagen värnar ett lågt massapris, och skulle energisortiment inkl grot betalas bättre hotas massaförsörjningen. Därför kommer de att vräka in grot om någon försöker sig på detta. Som sagt, det vore intressant att diskutera om någon har ett bra förslag...

Avatar Fallback

Re: Skogsägarna luras på biobränslet

Bengt.Svensson  
#84846 Jag tror nog att biobränslena kommer att gå upp och massaveden med den. Själv sålde jag tre containrar med flisad ved förra året. Veden var mellan 5 och 20 år gammal, all ved som gick att ta i med grip åkte in i flistrumman och upp på flaket. Jag försökte för ett par år sedan att bli av med den men lyckades inte pga av materialets ålder. I höstas var det plötsligt inga bekymmer, brinner det så går det att sälja - i detta fall till Nässjö värmeverk via Vida. Eftersom man får betalt per MWh så lurar man ju ingen. Enligt en artikel i Land för ett par år sedan får skogsägaren runt 3 öre per kWh och flisare/åkare runt 13 öre / kWh. Det finns garanterat plats för prishöjningar.

Avatar Fallback

Re: Skogsägarna luras på biobränslet

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84847 Min ide är att vid nästa avverkning ta ut långa toppar. Sista biten massa kapas vid 10-12cm diameter.
Resten blir en lång topp som körs ut tillsammans med virket till väg.
Resrten av riset kan vara kvar på hygget. Då slipper skördaren köra risanpassat.
Samt jag slipper en risskotare på hygget och kan markbereda omgående efter avverkning.

Avatar Fallback

Re: Skogsägarna luras på biobränslet

Pensionär  
#84848
Röjkvist skrev:Min ide är att vid nästa avverkning ta ut långa toppar. Sista biten massa kapas vid 10-12cm diameter.
Resten blir en lång topp som körs ut tillsammans med virket till väg.
Resrten av riset kan vara kvar på hygget. Då slipper skördaren köra risanpassat.
Samt jag slipper en risskotare på hygget och kan markbereda omgående efter avverkning.


Intresant tanke, men funkar de?

Vad du då gör är ju att minska andelen massa och öka andelen energivirke.
Finns det inte då risk för att köparna bjuder sämre för massan eftersom de då får mindre mängd till sig själva när det går mer i energihögen?
Då skulle ju energivirke behöva betalas bättre än massa för att de ska löna sig, och om de gör de, sälj allt som energivirke.
Tänk nu på att jag sitter på andra sidan vattnet österut, har märkt att ni i Sverige får iaf en del betalt för ert energivirke. Här i Finland blir ju vi skogsägare bestulna på groten. Själv gick jag på förlust för att jag lät ett bolag ta ut grot efter en avverkning.

Avatar Fallback

Re: Skogsägarna luras på biobränslet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84948 Jag säljer inte grot. försöker minimera antalet maskiner i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägarna luras på biobränslet

Ecologger  
#85083 Vet inte vad du ska spara med den insatsen mangan, Vi kör nästan alltid risanpassat och priset på avverkningen blir inte dyrare för det, handlar bara om rätt teknik. Och angående riset så skotar vi ibland ut det direkt i samband med huggning, priset på färskt ris vs minskad volym pga torrt ris gör det mer lönsamt att ta ut riset direkt, samt att man kan markbereda och plantera direkt om man så vill :) något att tänka på!

Avatar Fallback

Re: Skogsägarna luras på biobränslet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85100 Jag sparar in en maskinvända i skogen, jag får mer ris till att använda för att risa basvägar, jag kan göra grönrisplantering och slippa markberedning. Jag får dessutom mer näring i marken.

Att priset på enegived hålls upp är även det en liten bonus. ;)

När man börjar med helstamsuttag eller i alla fall långa toppar, så får jag fundera om.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägarna luras på biobränslet

Ecologger  
#85133 Håller med Trislc, virkes och grot handeln är en djungel. För att vara säkert på att få så mycket som möjligt för sitt virke/grot sälj alltid rotposter vid slutavv. men tänkt då på att alltid skriva in villkor o dylikt. vad gäller sönderkörning och sådant.

Groten kommer inom närmsta åren stig i priser tror jag, såg statistik på antal värmeverk som finns samt de som byggs i swe, när dessa står klara fattas det mängder av grot i landet. De blir säljarens marknad. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).