Skogsröjning

vilken klinga kör ni med?

43 inlägg 34016 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63200
röjjare skrev:Nån mer än vi som råkat ut för hva:s pissklingor som är så hårt härdade att filen bara liksom glider ovanpå???
Usch vad äckliga dom är. Och det syns ju inte på dom heller innan man skall fila dom. 😡
Nu är det skogma:s klingor som gäller. Hur bra som helst, rekomenderas varmt!


Vilken klinga kör ni med? Hva's alltså.
Alla mina Hva klingor är och har alltid varit snarare väldigt mjuka och lättfilade.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63218 Har både Maxi och Scarlett men föredrar Maxi. Häller skärpan längre och behöver inte filas så ofta. Känns också som att den "tar" bättre i grövre stammar trots att jag försöker fila och skränka enligt alla konstens regler.

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

röjjare  
#63273
Niking skrev:
röjjare skrev:Nu är det skogma:s klingor som gäller. Hur bra som helst, rekomenderas varmt!


Fast varför köpa dem på Skogma när de är 10-20% billigare på Nima?
/Niklas


Riktigt bra pris det där.

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

röjjare  
#63276
Palms skrev:Vilken klinga kör ni med? Hva's alltså.
Alla mina Hva klingor är och har alltid varit snarare väldigt mjuka och lättfilade.


Scarlett. Har aldrig haft problem med dom förut. Var nog bara nåt dåligt parti, antar jag. Men vi fimpade dom och började med skogmas istället.

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63320
röjjare skrev:
Niking skrev:
röjjare skrev:Nu är det skogma:s klingor som gäller. Hur bra som helst, rekomenderas varmt!


Fast varför köpa dem på Skogma när de är 10-20% billigare på Nima?
/Niklas


Riktigt bra pris det där.

http://www.nimaab.se/se/art/rojsagsklinga-maxi.php
84:- styck vid 10-pack, verkar billigast hittills.

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

Fröjerum Forest  
#84158 Jag köper 225 klingor på nima de är utan tvekan bäst och billigast, kör med scarlett då jag tycker att 345:an
är för klen för maxi klingan.

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85101 Stihlklingor "all the way baby" köper jag 20st åt gången så betalar jag 100:-/st! kan inte få bättre klingor till bättre pris anser jag! kör med 225 klingor. tror ordinarie pris är runt 150:-/st. 20st brukar räcka en säsong.....ibland mer!

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116167 Har provat det mesta,bla hva, stihl av olika storlekar och profiler och kommit fram till att bachos maxi 225 klinga är det rätta för mej och min HVA 345.

HVA har vid något tillfälle böjt sej lite för lätt, Sthil är inte i närheten av bachos skärpa.

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116256
Emil N skrev: Sthil är inte i närheten av bachos skärpa.


Den aktuella skärpan är väl ett resultat av filningen? Misslyckad filning ger ju klart sämre skärpa än en lyckad sådan - oavsett märket på klingan!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116264 Ja oftast är det så men jag kanske utryckte mej lite fel. Jag upplever att bachos klingor skär bättre än stihl klingor av samma storlek och profil. Detta är marginelt när dom är nyfilade så det kanske inte gör så mycket men sthils klingor tappar skärpan mycket snabbare än bachos och det beror inte på stensågning, grus, felfilat eller något handhavandefel utan beror helt enkelt på materialet i klingan.

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116329 Vi kör huvudsakligen med Bacho's klingor men har även en del stihl klingor
När man maskinslipar klingorna så upplevs Bacho klingan som hårdare i materialet men det är inget som jag lägger märke till då jag använder klingorna
Om jag enbart väljer klinga efter hur den är att slipa/fila och hur den håller skärpan så blir nog valet Stihl
men eftersom en lokal entreprenör säljer klingorna i låda för 72 kr/st ex moms ( ocktober 10 ) så var valet enkelt.

Nu har man klingor för minst 1 säs frammåt.

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197235 Jag har 200-klinga på min FS-480. Någon som vet om det var standard? Manualen är lite otydlig.

Men varför finns det olika centrumhål på klingorna? Stihl har både 20 och 25...

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

Kalles.boaryd  
#201794 Jag har testat en lite annurlunda klinga som heter strand klingan 225 kanon bra dyrare men fan så mycket bättre annars kör vi enbart maxi 225 både Stihl och hva

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

Marq  
#202453 FS 480 kom original med 225 klinga, åtminstone 2009-10.

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

Kalles.boaryd  
#202490 Alla mina Stihl 480 och 450 sågar jag köpt har alltid levererats med 200 klingor .. Så vi brukar alltid byta till 225, klinga och klingskydd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).