Motorsåg och handhållet

Motorsåg för vedkapning?

68 inlägg 37411 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8477
nisse skrev:Jag tror e-tec, x-torq mm är ett sätt för tillverkarna att skjuta upp det, enl min gissning, oundvikliga förbudet mot 2T-motorer.
4T-motorer går nog att göra lika bra, men kostar mer och lär sänka förs.volymen/vinsten.

/Nisse


Jo, nog ser det lite desperat ut...

Allt i jakt på miljö certs....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8478 Mange, vad vore det för för/nackdelar me 4takts såg?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8479 De blir lite för lite "vinst" i en såg eftersom man inte kan ha oljesump o ventiler...

Eftersom man fortfarande har olja i bensinen so blir miljövinsterna inte särskilt mycket....

Tider ändras o hade varit lite stake i grabbarna hade de testat lite andra bränsle i stället...

Kruxet är att vi jagar gram nu, o vill inte ha ha tyngre.

Tvåtakts motorn är lätt i förhållande till vikt/kraft, men är inte det mest miljövänliga.

Ska vi ha dessa krav vi har utan kompromisser finns nog inte många alternativ....

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8480 tekniken har gått framåt o vankel motor (eller liknande disc motorer) borde nog testas lite... Finns flera typer av motorer som kunde testas lite nu när "bättre" material finns, tycker jag...

Andra former av bränsle finns ju åxå...

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8481 Vad är det för skillnad på Hva 55 och 455?

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8486 är väll x-torq motorn på 455an va Mange?

Det jag läst är att 455an är en sämre modell än 55an

men den ser ju väldigt "macho" ut

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8493 Det kan man nog säga att den har.

Den har delat vehus med cylindern med...

55 är en beprövad, bevisat bra såg!

Valet är rätt enkelt för mig...

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8494 så summan är att får man tag i en 55:a så ska man köpa den?

Kompisen hade tydligen en 55:a och har ungefär samma förutsättningar med ved som jag, han var mycket nöjd.

Ingen som säger så mycket om Dolmar, tillförlitlighet, brister, styrka osv.
köper jag en sån så har jag 5km till servicestället...

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8495 Ja om du har dolmar service på orten så är det ett mycket gott alternativ !!
deras 5000 och 7900 sågar har bland dom bästa vikt/effekt förhållande i sina respektive klasser !!!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8497 Hittar du en beg. 115 eller 120 så klipp till om de ser bra ut.
I regel har dessa gått lite, men kolla komp för säkerhets skull.
Håller du dem i starten ska de bli där inte ramla ner....

Dolmar 5000 är en kanon såg men jag tycker ändå du ska upp i cc.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8502 En firma reade ut Dolmar 115 nyligt. Kan leta lite om det är intressant.
Dolmar 4600 tittade jag lite på innan en 346 inköptes. Ganska lika sågar. Båda är högvarviga, snabba sågar för kvistning/lättare fällning. Båda dessa blir dyra vedsågar i förhållande till kapacitet.

Jag håller nog fast vid mitt tidigare tips om ms390.Verkar vara mye såg för slanten. Då får du dessutom tillgång till stihls fin-fina svärd. Skulle de göra svärd till HVA m fl tror jag de skulle få sälja en hel del. Närmast i kvalisort tycker jag Carlton ligger, iaf när det gäller laminerade svärd. Solida har jag usel koll på, men 372:an skall nog få ett.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8517 Lingon!

Med utgångspunkt från det du själv skriver om att sågen ska användas till vedkapning så bör du leta efter en
i minst 65 - 70 cc klassen.
HVA 55 hävdar sig bra på vedbacken!, men är ändå att beteckan som en "allroundsåg".
Tror att du skulle bli extra nöjd med en HVA 372 om den fortfarande går att få tag på?, eller varför inte en Dolmar 7900.
Det är som Mange redan påpekat,,,,"storlek och vikt har mindre betydelse i det här sammanhangen"

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8554 Ursäkta att det dröjer mellan inläggen...

Alla tipsar om lite större sågar, och visst ingenting slår kubik när det gäller råstyrka. Men samtidigt blir maskin tyngre och då en annan är ganska liten och klen så är en inte alltför tung såg att föredra.
Det är först idag som 2054:an har trilskats lite, men med tanke på att utetempen var rätt hög samt rätt hård körning stundtals så förstår jag vad ni menar med att ha mer kubik... men mer kubik kostar en skaplig slant till. Gränsen ekonomiskt sett är fortfarande ca max 5000:- + moms.
Hva 55 (om jag kan hitta någon), Dolmar 5000, är väl de som ligger bäst till ur min synvinkel hittils. Dolmar 115 är straxt över gränsen prismässigt, men med lite uppoffring bör det gå.

Antagligen kommer det bli mer blandved nästa gång det är dags, asken/almen fick jag gratis, så det var bara tacka och ta emot.
Men oavsett träslag så är vedbacken ett hårt liv både för såg och arbetare har jag märkt.

Tack.
Mvh krippe

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8556 3990:- hittar du en Dolmar 115 för. Om det är en bra såg har jag ingen aning om. 52cc o 3,7hk är väl i nivå med andra sågar i denna klass.
Själv skulle jag ,som sagt, hellre valt ms390 ca 64cc o 4,3 hk. Dryga kilot tyngre, men du behöver ju inte stå på vedbacken lika länge..

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8558
krippe lingon skrev:Ursäkta att det dröjer mellan inläggen...

Alla tipsar om lite större sågar, och visst ingenting slår kubik när det gäller råstyrka. Men samtidigt blir maskin tyngre och då en annan är ganska liten och klen så är en inte alltför tung såg att föredra.
Det är först idag som 2054:an har trilskats lite, men med tanke på att utetempen var rätt hög samt rätt hård körning stundtals så förstår jag vad ni menar med att ha mer kubik... men mer kubik kostar en skaplig slant till. Gränsen ekonomiskt sett är fortfarande ca max 5000:- + moms.
Hva 55 (om jag kan hitta någon), Dolmar 5000, är väl de som ligger bäst till ur min synvinkel hittils. Dolmar 115 är straxt över gränsen prismässigt, men med lite uppoffring bör det gå.

Antagligen kommer det bli mer blandved nästa gång det är dags, asken/almen fick jag gratis, så det var bara tacka och ta emot.
Men oavsett träslag så är vedbacken ett hårt liv både för såg och arbetare har jag märkt.

Tack.
Mvh krippe


Du kan nog ta ett snack med din Dolmar handlare för 115 finns fortfarande o går o beställa.
Den är större o billigare än 5000, mer lämplig för dig, tror jag...

Tycker nog du ska ta en titt o känna o klämma på lite olika såg. På vedbacken kommer du nog oo vilja ha lite mer cc......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).