Bioenergi

DENSITET

18 inlägg 13245 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

DENSITET

axwell  
#84814 *



Inlägg Skrivet av axwell » ons 10 feb 2010, 20:57
Fält-och laboratorieförsök
Rapport från SKL (Söråkers Knubb Laboratorium)
Den 8:e feb fällde jag en ca 18 m björk, dia vid kapstället 215 mm, ålder ca 40 år, finkornig sandjord, kantträd i tätt bestånd av gran, al, björk. 80 möh Lat.N 62.30(ung.mitt i Sverige). Två provbitar a´ 250 mm, vid fällskär och 12 m. längre upp, strax före grenverket.

Rotbiten: 6495 g, volym 7,33 l, dvs 0,886 i densitet
Mellanbiten: 2845 g, volym 3,200 l, dvs 0,889 i densitet
" utan bark: 2550 g, 2,910 l, dvs 0,876 i densitet
Två dagar senare i rumstemp väger den barkade 2395 g. Rotbiten ligger i sexgradigt vatten och flyter fortfarande med 8-10% volym över vattenytan. Jag vill veta hur länge den flyter.

Volymen har mätts med "Heurekametoden", mätglas 500ml, vikten med en 10 kg balansvåg.Endast mätglaset håller laboratorieklass. Det här skall bara skall ses som ett försök i duschrummet.

Ut i skogen å´skaffa underlag, en björk i februari ger inte hela sanningen! Det är ju snabbt gjort att se hur högt de flyter i vatten med samma temperatur.

axwell



   TS
Användarvisningsbild

Re: DENSITET

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84815 Snyggt jobbat! :grin:

Jag ser fram emot fortsatta rapporter.

Avatar Fallback

Re: DENSITET

axwell  
#84819 Ny vägning av den barkade björkbiten 8:e Mars 2010

Vikten har minskat till 1420 g efter att ha förvarats inomhus intill täljstenskamin, ingen ny volymmätning förrän viktminskningen avstannat.

Rotbiten ligger fortfarande flytande i kallt vatten, ca 8% över ytan. Volymmätning blir i samband med den först nämnda, eller om den går till botten.

   TS
Avatar Fallback

Re: DENSITET

axwell  
#84827 Första inlägget har jag kopierat från "Alstor" där jag ursprungligen skrev det.

axwell

   TS
Avatar Fallback

Re: DENSITET

axwell  
#87614 Ankaret flyter!
Måste tyvärr meddela att rotbiten som legat i +6-gradigt vatten fortfarande flyter på ungefär samma nivå. Vikten har ökat från 6495 g till 6625 g men även volymen från 7,33 l till 7,405 l så densiteten är ungefär densamma 0,89.

Den barkade mellanbiten som torkats har minskat från ursprungl. 2550 g till 1356 g, volymen från 2,91 l till 2,31 l.
Densiteten är nere i 0,59. Den torkade skall nu förvaras utomhus under tak för fortsatt analys.

Fuktmätaren från Clas klarar inte dessa ytterligheter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: DENSITET

stegmaster  
#87642 Ja detta va interessant Axwell. Fint att få lite kjött på benen om man säger så. Alltid roligt att någon orkar reda ut fakta.
Du har värkligen gått inn i denna materien. :-bd

Avatar Fallback

Re: DENSITET

axwell  
#87647
stegmaster skrev:Ja detta va interessant Axwell. Fint att få lite kjött på benen om man säger så. Alltid roligt att någon orkar reda ut fakta.
Du har värkligen gått inn i denna materien. :-bd


Tack, men vi måste få prov från fler ställen i Skandinavien och för flera årstider.

   TS
Avatar Fallback

Re: DENSITET

flisshejk  
#87812 Bra gjort axwell får väl ta åt mig lite av äran att du startade detta experiment efter som man är lite bekväm så brukar jag kunna trigga igång andra som är mer företagsamma att utreda olika saker, kommer att följa fortsatt utredning.

Avatar Fallback

Re: DENSITET

axwell  
#87813 Medges att du fick mig att ta tag i det jag planerade när debatten var som hetsigast på "alstortråden", men det behövs fler om det skall få någon trovärdighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: DENSITET

axwell  
#91406 Ny vägning 8:e maj av mellanbiten, som väntat har den lagt på hullet. Den har gått upp från 1356 till 1447 gram efter att ha varit ute under tak i drygt en månad, trots en bra torkårstid.
Rotbiten vägrar att gå under, flyter fortfarande på samma sätt.
Den 26:e April fällde jag en stor nysavad björk med volymen 1,8 fpb. Kanske dumdristigt med en Stihl 192C som har 12" svärd, 30 cm trodde jag. Stihl räknar på sitt sätt, den verkliga skärlängden är under idealiska förhållanden 27 cm.
Ca. 8,5 meter upp var dia 34 cm, provbiten där flöt med svårighet(4% över ytan), uppskattar densiteten till 0,96.

   TS
Användarvisningsbild

Re: DENSITET

Camwood  
#94210 :grin: Hej Axwell!
Vad försöker du visa med dina mätprover ?
hur mycket björk väger ?
kan du förklara närmare !
Tack på förhand
Ulf Persson :roll:

Avatar Fallback

Re: DENSITET

axwell  
#94220 Skälet till tråden var att det var stora skillnader i uppfattning om hur stor volym en Alstor kan lasta. Någon norsk undersökning menade att densiteten för ett trädslag var 1,6 kg/l. Ett flertal ansåg att björk har densiteten 1,1 utan att precisera när trädet var avverkat, någon hänvisade till en tabell för juni.
Tror dock att de flesta ansåg att vi i större delen av Sverige inte har något trädslag som omedelbart sjunker när det läggs i vatten.

Eftersom det framfördes önskemål om att befria "Alstortråden" från de oförenliga åsikterna startades tråden.

Men som jag brukar upprepa, fler bör göra något liknande, en svala gör ingen sommar.

Inget häpnadsväckande har hänt vid 8:e junimätningen, rotbiten flyter fortfarande, den barkade mellanbiten har ökat till 1482 gram, fuktmätaren visar 14% under årets bästa torkperiod.

Vad säger du Ulf, blev det klarare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: DENSITET

Camwood  
#94374 Hej och tack för svaret :grin:
Nej jag tror inte heller att nyaverkat virke sjunker i vatten.
Densiteten för cellväggarna är densamma för ALLA trädslag är ca 1550kgm3 kanske menade dom tidigare inläggen det ?
Du behöver inte prova dej fram för maxvärdet på fuktkvoten i ett trädslag kan beräknas Exakt och därmed även den exakta vikten när trädet är mättat med vatten.

Men alla som har jobbat i skogen vet att Björk och Tallslanor är tunga :sad:
Alstor är väl en mindre skotare och har inte tillverkaren anget en maxlast i vikt på maskinen ? Eller är det volym?

Avatar Fallback

Re: DENSITET

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94394 Vist flyter rå ved.
MEN det finns bitar som sjunker !!!!!!
Här i Dalälven finns massor med sjunkare.
De är efter flottningen.

Avatar Fallback

Re: DENSITET

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94397 Det var väl därför man barkade massaveden ibland. Men jag antar att det sjunker för att träet suger upp vatten, så de blir tyngre efter man lagt i dem? ELler är de tyngre redan från första stund?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).