Traktorn i skogen

Val av Valtra

43 inlägg 30318 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84460
Naders skrev:Ni som kör med Valtra och TwinTrac, hur har ni löst det med ratten som sitter där bak?
Sitter den inte lite i vägen om man vill ha dit ventilpaketet där?
Eller är det elspakar som gäller?
Fick för mig att ratten satt lite vid sidan om innan men det verkar som de byggt om så den sitter numer i mitten.
Har nämligen blivit lite sugen på en N92.


Jag tror att de byggde om TwinTrac 2006 när N-serien kom. I Valtra Team tidningen från 2006-2 står att de har centralt placerad ratt för TwinTrac som en nyhet.

Ska du ha TwinTrac så passar det ju utmärkt med minispakar i armstöden för att köra kranen.

Valtra 6350 och N92 är ju liknande traktorer.
Skillnader:
6350 är lite lättare, integrerad tank, renare under och baktill, bättre vändradie, går att få med större(38tums) däck.
N92 är tystare, modernare.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Val av Valtra

stegmaster  
#84462
Naders skrev:Ni som kör med Valtra och TwinTrac, hur har ni löst det med ratten som sitter där bak?
Sitter den inte lite i vägen om man vill ha dit ventilpaketet där?
Eller är det elspakar som gäller?
Fick för mig att ratten satt lite vid sidan om innan men det verkar som de byggt om så den sitter numer i mitten.
Har nämligen blivit lite sugen på en N101.
Vad kan en sådan ligga i nypris?

På nya valtra (med twin trac) ska man kunna justera den bakra ratten. Mittställd eller sidostäld. Utan at jag vet, så ville jag gissa at dom som har dessa traktorer, brukar el.spaker eller lav hydraulikk.

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Naders  
#84470
stegmaster skrev:
Naders skrev:Ni som kör med Valtra och TwinTrac, hur har ni löst det med ratten som sitter där bak?
Sitter den inte lite i vägen om man vill ha dit ventilpaketet där?
Eller är det elspakar som gäller?
Fick för mig att ratten satt lite vid sidan om innan men det verkar som de byggt om så den sitter numer i mitten.
Har nämligen blivit lite sugen på en N101.
Vad kan en sådan ligga i nypris?

På nya valtra (med twin trac) ska man kunna justera den bakra ratten. Mittställd eller sidostäld. Utan at jag vet, så ville jag gissa at dom som har dessa traktorer, brukar el.spaker eller lav hydraulikk.

Okej, så ventilpaketet sitter kvar på vagnen och endast några elkablar går till hytten?
Har för tillfället 2-spaks med knappar. Kan man behålla detta ventilpaket å bygga på det eller är det ett helt nytt som gäller?
Och om man bygger till el.spakar i armstöden.... går dessa att ta bort tillfälligt då man inte har huggarvagnen kopplad?
Ingen som har lite foton på hur ni löst detta?

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84472 Har sett någon stans att spakarna är fästade i sidorna, på egna armar och infällningsbara mot armstöden.
De fälls sedan undan när de inte används.

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Naders  
#84490 Ja det hade ju varit en lösning.
Såg dock bilder på Valtras hemsida att de är rätt smockfulla med plastkåpor nuförtiden så några sådana får säkert plockas bort.

Jag har tittat på Blocket med det finns inga N101 där. Kanske lite för nya eller?
När kom denna beteckning och vad ersatte den? Någon som har koll på lite Valtra-historia?

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84530 Om du vill ha elservo så är nog de enda sättet att byta hela ventilpaketet

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84620
Naders skrev:Ja det hade ju varit en lösning.
Såg dock bilder på Valtras hemsida att de är rätt smockfulla med plastkåpor nuförtiden så några sådana får säkert plockas bort.

Jag har tittat på Blocket med det finns inga N101 där. Kanske lite för nya eller?
När kom denna beteckning och vad ersatte den? Någon som har koll på lite Valtra-historia?



SVAR:
Valtra N101 kom hösten 2005. Den ersatte Valtra Valmet 6550/6650 HiTech och Valtra C110/C120/M120.

Om man kollar hos http://www.atl.nu begpriser(betaltjänst) så får man följande Valtra begpriser:

Valtra N91 HiTech 4WD
2006, 1000h, 288.000kr
2007, 500h, 303.000kr

Valtra N101 HiTech 4WD
2006, 1000h, 336.000kr
2007, 500h, 354.000kr


Exempel på Valtra N101 till salu:

Valtra N101-4 HT
http://www.mascus.se/Lantbruksmaskiner/ ... 5b372.html

Från England
http://www.fwi.co.uk/classified/advert/ ... 860639.htm

Från Finland
http://www.valtra.com/products/default_new.asp?com=1

Användarvisningsbild

Re: Val av Valtra

Aqualize  
#84697 Vet inte hur det är med gamla S-serien men nya ivf kan man få twintrac till (bild från hytten). Är väl den största (?) funktionella skillnaden mot syskonet (går väll inte ens att kalla dem kusiner) MF 8600-serien.

Men dessa bestar är väl inte aktuella för att köra skogskärra med :lol:

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Naders  
#84718 N101 är den minsta i N-serien som går att få med TwinTrac, enligt deras utrustningslista iaf.
Detta ekipage borde väl vara det smidigaste i skogslandskap. Vill ju inte dra ut en stor lantbrukstraktor där inte...
100 hk borde väl räcka och bli över tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84732
Naders skrev:N101 är den minsta i N-serien som går att få med TwinTrac, enligt deras utrustningslista iaf.
Detta ekipage borde väl vara det smidigaste i skogslandskap. Vill ju inte dra ut en stor lantbrukstraktor där inte...
100 hk borde väl räcka och bli över tycker jag.


Valtra N101 är ju en ganska stark traktor i min värld. Läser man broschyren
http://www.valtra.se/extras/documents/V ... 110509.pdf

så står det att man plockar ut mellan 110-121hk och 460-500Nm i vridmoment beroende på hur man mäter.

Jag kör med min Valmet 605 som är på 75Hk och 280Nm i vrid med en 10 tons skogsvagn och tycker att det går bra. Största skillnaden tror jag vore på transport om jag bytte till en N101, dels för att den går i 40km/h och att N101 är nästan dubblet så stark.

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84735 Den drar också dubbelt med bränsle, förutom vid just transport.
Jag tycker att det är komforten som den stora vinsten.
För bra pojkar ska ha bra grejer.

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Naders  
#84745
Famag skrev:För bra pojkar ska ha bra grejer.

\m/ :-bd


Jag klarar mej galant med ca 90 hk.
Det är dock komforten och TwinTracen som lockar och då måste du upp i N101.
Så läser jag faktabladen iaf :roll:

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84753 Den 6250 jag hade var det sid placerad ratt.
Ventilpaketet satte jag på en plåt, som passade i plastfönstret, under bakrutan.Finns ett spår i underkant.
Svetsade fast två m8 skruv överst på plåten, borrade två hål i ramen under glasrutan, muttrar på insidan.
Ventilspakarna, fick böja om dem lite grann, så de gick fri från ramen under rutan.
Vid av och på montering av reglaget, fick man luta in spakarna förs och sedan släppa ner plåten i spåret
där plastrutan suttit.
Elstyrning var jag för snål att kosta på.
Du kan få plåten av mig om det blir en Valtra ur 60 serien. Den finns kvar.

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Robertberg  
#84792
Famag skrev:Den drar också dubbelt med bränsle, förutom vid just transport.


Att det drar dubbelt med bränsle stämmer väl inte riktigt?
Det skiljer ca 20 år mellan traktorerna, och lite utveckling har det nog skett under de åren..

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Naders  
#84831 Ja, får väl se hur tankarna går och i vilken riktning......
Har ju Belarusen, en 00:a som inte gått mer än 1200timmar.
Är ju nöjd med den i skogen men det är det här med komfort och ny teknik som gör att man går i bytartankar.

Jaja, får väl se hur det slutar :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).