tis 09 mar 2010, 21:16#84668
Nja, nä, inte riktigt, jag har ju en dragen vagn, här vad jag förstår så skall lastflaket vara framför och man går bakom och kör den, eller? Rätta mig om jag missförstått.
Stämmer som MrHemek säger nästan alla slungor har friktionshjulsdrift, men det funkar nog rätt bra om man det inte är alltför stora belastningar, finns en hel del trädgårdstraktorer som byggts med sån transmission. En sak att se upp med är motorn, en snöslungemotor har som regel en kåpa runt förgasaren och avgassystemet för förvärming, vilket inte är bra under den varma årstiden, lätt att få överhettning, bör byggas bort. Men viktigast av allt, dom brukar inte ha luftrenare, så det måste sättas dit om den skall hänga med nån längre tid på barmark.
Så antar jag att den skall vara för gårdsbruk, i terrängen är det inte mycket att komma med, det är urusel markfrigång på slungor i allmänhet, eftersom det antas vara nyskottat där bakre delen av maskinen går fram. Sen har de slungor i allmänhet ingen diff, det är stum bakaxel, så den kan bli en aning tung att styra på barmark.
Vi ser fram mot rapporter från planering och bygge
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)