Skogsvagn (Huggarvagnar)

Separat kran, eller komplett huggarvagn?

7 inlägg 6686 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Separat kran, eller komplett huggarvagn?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8438 Funderar på att köpa en hydraulkran (3-punktsmontage) att använda till befintligt skogskärra.
Eller skall man istället satsa på en komplett liten huggarvagn (typ 7tons)? Har en relativt liten traktor - BM430.

En liten vagn med ramstyrning är ju smidigt, men det är ju också en större investering.
Med kranen i 3-punkten får man ju mer vikt på bakhjulen på traktorn = mindre totalvikt att dra.
Med tanke på traktorn så har jag inget behov av en större vagn än den 5,5 ton som jag har idag.

Men lastning och lossning med en vire-kran är ingen höjdare precis....

Tacksam för lite åsikter!



   TS
FTG
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8441 Om du inte har användt en vagn med vagnstyrning innan så saknar du den inte men skillnaden är värd varenda spänn, för så enkelt det blir att vända och backa i trånga lägen går knappt att beskriva.

En grip i trepunkten väger mer en än en vajerkran så framänden blir väldigt lätt!
En komplett enhet är ju lite enklare att hanter och att sälja sen oxå.
En ny vagn har troligen bredare hjul oxå.
Men klart det är din plånbok som måste öppnas!

Avatar Fallback
Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8443 Helt ok anser jag att ha en kran på 3-punkten. Allt har sina för- och nackdelar. Fördelarna är att du kan hänga av vagnen och köra in i beståndet och lunna fram med kran och traktor. Allt med lite försiktighet och förstånd. Vagnen kan du också vända på en femöring när den är tom genom att ta loss den och skicka in den med kranen var som helst det finns en lämplig lucka. Vänd traktorn, häng tillbaka vagnen, och vips är du på väg åt andra hållet. Blir det så att det sidlutar mycket, eller är surhål på ena sidan, och det finns plats lägger du ut kranen lite lätt som motvikt. Lättar det fram kan man lägga fram kranen. I värsta fall med lite virke i gripen och du slipper stegra traktorn.
Kör du i snö djupare än framhjulsnavet, eller åtminstone bra mycket mer, är är det finfint att lägga bak kranen så traktorn blir lätt fram. Då rider traktorn på snön. Då styr du med bromsarna. Tyvärr går det också finfint att rida upp på stubbarna under djupsnön. Det brukar ta stopp när stubben precis lättat bakhjulen och traktorn hänger. Häng i virke i gripen och prova åt olika håll. Om du har tur kan du få ner ett hjul.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8459 pla1: Skall du ha kranen i 3-punkten så köp inte för stor kran! Max 4 m räckvidd till en så lätt traktor som 430. Tänk också på att du måste ha flytlägen på sväng och bom ifall du vill lägga ned kranen på lasset vid körning. Se till att 3-adaptern är gjord så att den grenslar draget ordentligt så du kan svänga utan att "det tar i".

Lunning med kran är absolut helt förkastligt. Vanliga skogskranar är inte gjorda för det.

Ramstyrning är bra men man måste ju se till hur mkt man kör och hur kul man tycker det är!

MVH

Morgan Nordin, K.T.S Maskiner

Avatar Fallback
pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8463 Med tanke på traktorn (effekt och vikt) - hur fungerar det med en 7 tons vagn med ~4,5m kran som det är på de flesta i den storleken som std?
Sitter kranen på vagnen så själper man ju bara vagnen i värsta fall......

//P

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8467 Om du har bra terräng och kan välja när du skall köra så låter det som en alldeles utmärkt kombination!

MVH

Morgan Nordin, K.T.S Maskiner

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8482 Jag har provat med en 4 meters Limakran med hydraliska stödben hängande i 3-punkten på en David Brown 1200 (lite över tre ton och ca 70 hkr). Med gripen fast i kärran (flytläge på sväng, bom och sticka, för att använda grävarterminologi) gick det inte köra i större uppförsbackar ens med tom kärra - traktorn gick rakt upp i luften! Tom traktor väger ca ett ton på framaxeln.
Med gripen i fronten på traktorn fungerar det nog bättre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).