Socialt (mer om oss)

Dagens bild

21036 inlägg 2997862 visningar 293 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

svampbob  
#846242
svampbob skrev:Igår var vi och tittade på gallring av krokig Ungerska tall och idag mera typisk Ungersk lövskog.

Som ni ser på filmen så är det låga uttag om många gallringar.


Nu fick jag in filmen.


Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Amatörhuggare 62  
#846247 Varför är alla krokiga ? Har det att göra med boniteten. Eller röjning

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

svampbob  
#846267
Amatörhuggare 62 skrev:Varför är alla krokiga ? Har det att göra med boniteten. Eller röjning


Ja bra fråga men löv är väl överlag krokigare.

En bild från tallgallringen vi besökte och den skogen var inte så mycket bättre.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Lindveden  
#846269
svampbob skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Varför är alla krokiga ? Har det att göra med boniteten. Eller röjning


Ja bra fråga men löv är väl överlag krokigare.

En bild från tallgallringen vi besökte och den skogen var inte så mycket bättre.


Snabbväxta tallar? För kraftig bonitet, därav den kvistiga o krokiga tallarna?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

svampbob  
#846309
Lindveden skrev:
svampbob skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Varför är alla krokiga ? Har det att göra med boniteten. Eller röjning


Ja bra fråga men löv är väl överlag krokigare.

En bild från tallgallringen vi besökte och den skogen var inte så mycket bättre.


Snabbväxta tallar? För kraftig bonitet, därav den kvistiga o krokiga tallarna?


Jag är ingen expert men tittade man på årsringarna så var det inte särskilt imponerande.
Jag gissar på att när man planterade för ca 30 år sedan så hade man noll koll på frö och proveniens.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Torbjörn Johnsen  
#846330 Idag blir det lantbruksmässa. Troligtvis inte så mycket om skog tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Amatörhuggare 62  
#846769 Kul sten jag hittade, i planteringsfåra.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

hfab  
#846985
Kom en hagelskur med hagel stora som apelsiner.



(Kanske lite överdrivet, men stora var dom)

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

tallen100  
#846997 Fick du elda länge med tändaren för att få kulan så liten? 😁

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

hfab  
#847071
tallen100 skrev:Fick du elda länge med tändaren för att få kulan så liten? 😁

Till gasen tog slut 🤣

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Boman  
#847146 Idag har vi kört shakt tre gamla veteranmaskiner fick bekänna färg. Vi utökade en gammal damm. Och nu ska det grillas i det fina vädret!

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Camwood  
#847163 Nu mitt i sommaren så passar det med en vinterbild. Gallring och allmänt städning av en avdelning uppe på berget som inte kan nås med traktor eller skotare.
Bara skoter när det är tillräckligt med snö. Nyadal Höga kusten Ångermanland

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Elis76  
#847172
Boman skrev:Idag har vi kört shakt tre gamla veteranmaskiner fick bekänna färg. Vi utökade en gammal damm. Och nu ska det grillas i det fina vädret!

@Boman

Finemang, vad är det för märke och årsmodell på grävaren?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Boman  
#847180 En atlas från 76 eller 77 lite osäker.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Pannben  
#847291


Gårdagens bild. Åttaårskalas för dottern och då hade vi lite allmänbildningsfrågor. Om de trodde att sommarlov innebar hjärnvila så trodde de fel!
Jag gick ett varv runt trädgården och genom hagen och på åkrarna utanför för att samla lite material.

Rödklöver, vitklöver, käringtand, vete och hundäxing kunde de. Timotej, rajgräs, ängsvingel, lusern och vicker var mer obekanta och en del helt obekanta.
Jag tog med ett exemplar av vår östgötska landskapsblomma trots att det är ett besvärligt ogräs. Efter lite funderande kom de fram till blåklint.

Av trädslagen kunde de direkt björk, ek, apel och lönn. Kastanj löstes efter ledtråd. Ask, bok, al, pil, hägg var de inte bekanta med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).