Skogsmiljö och Trädlära

Döda björkar i surhål

6 inlägg 2817 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Döda björkar i surhål

lundqvist.r  
#845962 Vi har väl alla sett detta. Ett surhål med björk som antingen är döda eller på väg ditåt. De är sällan särskilt grova. Varför blir det så? Är det förändringar i marken med ökad fuktighet? Eller har björken lyckats etablera sig trots väta, men klarar inte den på lite längre sikt?

TS
Användarvisningsbild

Re: Döda björkar i surhål

UTB  
#846035 De klarar sig en stund.. men om det blir för blött drunknar rötterna och trädet dör.

Användarvisningsbild

machonisti  
#846037 Då diken växer igen trivs glasbjörken. Efter ytterligare decennier blir det för sumpigt även för den.

Amatörhuggare 62  
#846052 Jag tycker Tallen klarar sig längst. Har en vik vid Mammas föräldrahem,som vi rodde i när man var liten. Den har nu växt igen, och det kom björk först, men dom gick bort. Nu står det tall istället.

Användarvisningsbild

machonisti  
#846058 Tallen står ju till och med på högmossen.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846119 När fröet gror och björken etablerar sig ligger rotsystemet ytligt. Där är mikrolivsbiotopen i balans och gynnsam nog. Vartefter rotsystemet etableras vidare och trädet växer kommer det förhållandevis i obalans för att det är så surt längre ner. Tillväxten börjar stanna av och det börjar stampa och livet är på en balanspunkt där det blir känsligt för blöt- eller torrsomrar. Dvs just det den ståndorten klarar att ge under de rådande tiderna är det som ges. Björken klarar ju surare marker och växer därmed i en mer riskfylld, föränderlig och livsfarlig miljö.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).