Vedmaskiner, flishuggar

Annorlunda vedautomat

12 inlägg 6221 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Annorlunda vedautomat

Dexxaz  
#84489 Ville bara visa er ett annorlunda sätt att bearbeta ved på....
Jänkarna är inte mycket för finess, mera "Brute Force"
http://www.chomper.net/video/chomper-high.wmv



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Annorlunda vedautomat

hawk  
#84508 Gott om hydrulik var det i alla fall. Minst 8 spakar... och 78 hästar!
"Blade is maintenance-free..." Gäller knappast resten av chompern.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda vedautomat

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84518 Köp en Kisa Ved-kombi istället.
Smidigt med den där vajern som skulle kopplas, hur länge dröjer det innan
den glöms bort när en stock matas in.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda vedautomat

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84521 Vilken maskin! Nu fick jag nåt att fundera på, jag har ju lurat lite på kapsvärd tidigare.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda vedautomat

hawk  
#84523 Tänkte också på vajern. Men det kanske fick plats några extra meter på trumman :grin: . Men konstruktionen att kunna vrida ut ett extra klyvkryss var ju faktiskt läcker.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda vedautomat

valtra a 72  
#84524 Grym maskin. Verkar effektiv.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda vedautomat

Dexxaz  
#84542 Man kan ju vara på ett renare underlag och släpa veden.....men metoden att klyva genom att pressa med halvt nedkört klippstål mot en klyvegg har jag inte sett tidigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda vedautomat

stegmaster  
#84574 Den där maskinen har funnits med et tag nu. Hittade en annons på e-bay på en 2001 mod. för us $24000,-. så det säger vel lite om nypriset??? Inte precis nåt för dom som bara ska göra egen ved.
Gillar inte nåt på denne maskinen, förutan klyvyxsan, den borde andra göra en kopi på.
Klyvsyklus på 6-9 sek blir alldeles för langsomt. Moderna europeiske maskiner har mindre enn 3sek.
Håller med tidligare taler, kjöp en Kisa eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda vedautomat

vedmaskinen  
#84588 hakki pilke 1x42.....

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda vedautomat

stegmaster  
#84592
vedmaskinen skrev:hakki pilke 1x42.....

Precis, kommer inn under "liknande". ;)

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda vedautomat

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84608 Jag gillade speciellt inmatningen, enkel och brutal samt att den tar långved utan att man behöver slita.
Vore såklart fint med en hydraulkran bredvid som man matar in med så slipper man wiren.
Klyvfunktionen var ju mkt snygg, det sades att den är gummiupphängd, behövs det?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda vedautomat

totte  
#84669
Dexxaz skrev:Man kan ju vara på ett renare underlag och släpa veden.....men metoden att klyva genom att pressa med halvt nedkört klippstål mot en klyvegg har jag inte sett tidigare.


Har ni inte noterat det så fort de är filmer på stora amerikanska vedmaskiner så håller dom till på en sjuh-s stor, genomskitig, lerig yta och rullar och släpar och har sig för att veden säkert skall bli ytbehandlad runt om :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).