Motorsåg och handhållet

Ny höjdmätare

20 inlägg 2083 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny höjdmätare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844724 Min gamla har gett upp (igen). Börjar växa något i vätskan så den har blivit grumlig. Och så är skivan inte i lod! Den fastnar o konstiga lägen också.
1716311325_1000003466.jpg

Tänkte mig en integrerad avstånds och lutningsmätae, om det finns något billigt från Kina. Proffsvarianterna är för dyra.Eller är det samma modell från Suunto som gäller?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844726 Ludde har aldrig gått sönder för mig men lutningen är inget jag mäter förstås . Bara grundytan och höjden. Den brukar vara plusminus halvmetern när man är noga och kalibrerar sej vid fällning (5 gånger i livet…)
Eller var det nåt annat du mäter kanske som inte jag begriper?
Senast redigerad av Orsa tis 21 maj 2024, 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ny höjdmätare

Torbjörn Johnsen  
#844735 Har du testat att ladda ner Arboreals app? Vet inte om den finns för Android men går att ladda ner till iphone.

Användarvisningsbild

Re: Ny höjdmätare

Torbjörn Johnsen  
#844737 Finns en app som heter Trees i Google Play:
https://play.google.com/store/apps/deta ... n_US&pli=1

Har inte testat men någon kanske vet om det funkar att mäta höjd mm?

Användarvisningsbild

Re: Ny höjdmätare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844745 Jag har råkat ut för samma sak på min Silva och gått över till Suunto. Funkar bra hittills.

Finns även lutningsmätare, om du vill slippa behöva stå på ett exakt avstånd, men i gengäld behövs då någon form av trigeometrisk räknare, för att sedan få ut trädhöjden.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844751 Hade inte du en Nikon Forestry, Niking? Vad gillade du den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny höjdmätare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844752 Nope! Men min svåger har en och den verkar smidig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

Svendufva  
#844822
Torbjörn Johnsen skrev:Har du testat att ladda ner Arboreals app? Vet inte om den finns för Android men går att ladda ner till iphone.


Arboreal fungerar jättebra. Särskilt om du har en modern telefon med Lidar. Då är vi nere på en mätnoggrannhet på 1-2 dm. Du slipper då även att använda måttband-

MEN... mobiltelefoner fungerar inte lika bra i regn och besvärliga förhållanden. I sådana förhållanden använder jag min Haglöfs EC II och måttband.

Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

Tralsmo  
#844832 Ja har en Nikon Forestry.

Ochså haglöfs oranga.

Ja tycker de är lättare å mäta me haglöfs.
De blir exaktare.
Men då får man ju använda måttband.

De är ju inte så att haglöfs mäter exactar men ja tycker de är svårt å pricka rätt me nicon efterssom min stirrighet i nävarna gör att ja måste sikta lite lägre.

Annars är Nikon väldigt smidigt å man får ju alla mått.

5000 som ja gav ungefär är ju rimligt
Haglövs kostar ju närmare 4 har ja för mig.
Fast man får ju lutning där me och kan dessutom få sk3 direkt om man mäter höjd å grundyta.
Fast de använder ja inte.
De går lika enkelt på tabell tycker ja.

De där me mätning på decimeter kan man glömma.
Halvmeter duger alldeles utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844833 Jo, jag tänkte se om, man kunde slippa mätbandet. Om tekniken har blivit så billig nu, men det verkar fortfarande vara ganska dyrt med inbyggd avståndsmätare. Höjd i halvmeter duger såklart.

Finns denna på blocket nu:

https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... 1204816947

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

Tralsmo  
#844843 Nja de där vet ja inget om.
Men den verkar ju avancerad å är de transponder så borde de ju inte behövas måttband .

Me tanke på priset så skulle ja nog chansa om du bara kollar opp säljaren ( om de går?).
Å även prylen å de borde gå.
Köpare på sånt växer ju inte på träd.

Känns som en ordentligt dyr pryl.

Användarvisningsbild

Re: Ny höjdmätare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844851 Låter spontant som en nolla för lite och kanske väl det, om du jämför med vad motsvarande kostar på Skogma

https://skogma.se/p/hagloef-vertex-5/10 ... 2003001001
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

Tralsmo  
#844871 Om de där stämmer å säljaren är seriös så skulle ja klippa till.

Blir du inte nöjd mangan så kan ja köpa den av dig för nån krona mer.

Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844894 Ja, nästa steg upp är upp är ju ltie dyrare...

😱

https://skogma.se/p/hagloef-vertex-laser-geo/100167/

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

alias  
#844900 Har kört Suunto i många år och är nöjd. Numera använder jag oftast Forestry Pro 550 istället för måttbandet till avståndsmätning.

Har mätt många tusen träd med Haglöfs Vortex också. Den i blocketannonsen är en äldre variant Vertex 3 och den Niking länkade till är en Vertex 5. Har inget minne av att 3:an hade t.ex. blåtand. Vill även minnas att man kunde använda Vortexen med ett förinställt avstånd och måttband istället för transpondern. Jag har även för mig att ett problem med Vertex+transponder var att man kunde få mätfel om man hade spelande syrsor i närheten p.g.a. överlappande frekvenser.

Jag har för mig att gamla höjdmätare (tror det var Suunto, men kan ha varit Silva) kunde användas med en vit-orange metallplatta (tror den kallades "latta") som man hängde på trädstammen och sedan siktade man igenom någon lins på sidan av höjdmätaren och justerade avståndet till trädet så att lattans konturer blev skarpa - då stod man på rätt avstånd så att vinkel och höjdskala stämde överens. "Lattan" ersatte alltså behovet av måttband, på samma sätt som transpondern till Haglöfs Vertex. Är det någon som känner igen detta (google verkade inte känna till fenomenet "latta")?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).