Motorsåg och handhållet

Motorsåg för vedkapning?

68 inlägg 37396 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8430 Jag förstår mycket väl att folk som säljer ved vill ha saker som håller, och jag håller absolut med om att det kan vara tyngre att såga ved än att köra i skogen.
Men för min del som skogsägare och vedeldare känns det konstigt att rekomendera en 372:a till någon som kapar 20 kubik om året då jag inte ens har en såg av den kalibern själv :oops:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8432 Jo, men du är inte i samma sits!

Jag har rek. 45-50cc till ved eldare, de kom tebax med grejerna efter 4 tankar! Slutkört!

Vet man vad man sysslar med o har i händerna, anpassar arbetet därefter kan en 30cc såg funka hur bra som helst!!!!!!!

Om inte är den slut på ett par tankar!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8436 Mange så min polare har fel då? han e i min ålder så..
för han säger att en partner tex 351 från jula för 1500kr inte alls skulle hålla om man kör typ fäller träd och kvistar och kapar åså?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8442 Det klart det går...

Ju mindre kvalité o kraft destu mer hjärna o erfarenhet krävs....

Den har mindre effekt o tål inget bus alls!

Men går gör det....

Jag vet flera som har dem, de filar inte själv o servar var 3-4 tank. Do funkar det...

Det är inte det som är intressant!!!!!!
Frågan är vad som är rätt till vilken person.

En kille som inte vill eller har förmåga o lära sig bör skita i det o göra nåt han är duktig på o tycker är roligt.
En Slaktare jag jobbade ihop med sa att han jobbar hellre över en halvtimme o tvättar på macken!
Ligger mycket i det...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8444 okej :) förstod inte först dedär me macken..
men ja antar att du menade att han hellre jobba över en halvtimma och tvätta bilen i en automat tvätt..

är intresserad och lär mig nya saker hela tiden.. har ännu inte hållt på så mycket att jag lärt mig "allt".. men jag vet bra mycket mer nu än innan ja börja på jälla

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8446 Jag har bara skummat lite på ytan än så länge, men det börjar bli riktigt intressant nu!

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8447 Om frågetecknena var ëtt par i början så är man inte så mycket klokare just nu :?:

Tycker att Jonsereden har gjort jobbet mycket bra hittils.

Någon beggad såg blir det inte iaf, vet ju hur det är med beggade bilar, suck! Och någon värsting värsting blir det inte heller, har ju en hel sommar att bestämma mig på...

Tack hittils för alla förslag och tips, mera sånt.

Mvh Christian

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8448 Krippe, om du väljer en såg som husqvarna 55, den finns att få tag på fortfarande på sina håll så får du en bra vedsåg som tål att tuktas en hel del, men sen spelar det ju roll som mange och fler säger vad det är du sågar och om det är mycket grov alm/ask du sågar så är en stark såg (60-70 kubik) bättre och hålller längre och blir på så sätt billigare !!
en 372:a är ju inte fel men den kostar ju lite (runt 9000:-), Stihl sågarna är billigare, men har lite sämre servicenät, i alla fall där jag bor, vilket också kan vara nått att tänka på, om du servar dina sågar själv spelar det ju ingen roll så klart !
Jonsered sågarna är idag bara husqvarn sågar i annan färg och lite annat front handtag och är även lite billigare än husqvarna :?
vad du än väljer se till att du köper en såg utan katalysator !!!!!!!
med kat blir sågen varmare än en utan och det vill du inte vid ved sågning 😡

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8452 denna kanske kan vara nått :)
det är sågen som ersätter 372xp/xpg den heter 575xp/xpg

http://www.blocket.se/vi/11739586.htm?ca=6_s

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8455 Vedbacken är väl där man kan kosta på sig lite extra vikt utan att det sliter så hårt.
Stihl sålde ms390 på kampanj för runt 4.500:- vill jag minnas. Det borde väl passa helt perfekt? Om man nu inte hittar den där 361 för 5000..
Har aldrig sett ngn så billigt.


swe#kipp skrev:denna kanske kan vara nått :)
det är sågen som ersätter 372xp/xpg den heter 575xp/xpg

http://www.blocket.se/vi/11739586.htm?ca=6_s


Har kännt lite på denna och det är verkligen en kluns! Ska den ersätta 372 tror jag en del kommer bli besvikna. Om den inte går som en raket förstås.

/Nisse

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8457 Jag tyckte den kändes välbalanserad och skön att hålla, men jag har bara kännt på den i butik aldrig provkört någon ,,,,

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8460 Har hört det ryktas om att 575an bara är en övergångsmodell för att få ut den nya X-torque motorn på marknaden, så det kanske kommer en bättre efterträdare vem vet..

Nisse kom med ett bra förslag ang ms390, det är ju jättebilligt för en sådan stark såg!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8465 Jag tror inte ett smack på denna idén.
Jag har kanske läst på för lite, men det jag sett o läst hittils tror jag inte funkar!

570/575 är nog "Test modeller".

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8473
swe#kipp skrev:Jag tyckte den kändes välbalanserad och skön att hålla, men jag har bara kännt på den i butik aldrig provkört någon ,,,,


Har inte heller testat, bara "torrviftat" o min åsikt kanske är lite färgad av att jag gillar 372:an.
Men som en bekant sa " va e henna fo nagerst, ho e nalta bänglutt"

Vad fick du betala för det höga filtret/kåpa, Kipp?

Jag tror e-tec, x-torq mm är ett sätt för tillverkarna att skjuta upp det, enl min gissning, oundvikliga förbudet mot 2T-motorer.
4T-motorer går nog att göra lika bra, men kostar mer och lär sänka förs.volymen/vinsten.

/Nisse

Avatar Fallback
fm  
#8474 Jag hade satsat på en lite större såg. absolut inte under 50 cc, gärna runt 60 cc.Hårda träslag kräver extra effekt. Upp emot 70 cc är väl kanske lite lite väl om man vill spara på pengarna. Vedkapning är riktigt elakt för en motorsåg om man kör hårt. Den extra vikten har man inte så ont av vid kapning (vid kvistning och gallring är dom klumpiga.) En stark såg kapar snabbare och orkar med längre svärd. Långa svärd föredrar jag då dom når igenom så slipper man kapa från olika håll.

En såg med vevhus i metall är att föredra, dom håller bättre.

Hkva 51 och 55 är tåliga. P 5500 går också bra. Stihl 390 har jag inte provat men den måste vara prisvärd.

själv kör jag med min Stihl 361 15" 3/8 kedja och den är grym att kapa med.

Jag kör "bara" med 2% olja bra olja och har aldrig skurit en såg. Ser ingen anledning att blanda i mer (det bara ryker och luktar)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).