Socialt (mer om oss)

Är det bara jag...

2 inlägg 1608 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är det bara jag...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84461 Eller är det fler?.... jag brukar med jämna mellanrum, ungefär 1-2 gånger per år, ha en dag eller en vecka där ALLT går åt helvete, å jävlas....
Ta för några år sen så brann ena (av 2) bilar upp, dan efter skulle jag besiktiga bil nr 2 då skar motorn på den...
i fjol var det bilarna igen, då jävlades typ allt i ett par dar sen är allt bra igen....
Idag har ja haft en halvkass dag igen där INGET går som det ska å dessutom blir manlättretlig...
Det började me morgonen, en unge som väcker en trots att man vill ha sovmorgon, sen iväg till skördaren för att köra, kedjan hoppa av efter var å vart annat träd, så i å ur maskinen, då tappa man flytet i körningen totalt, så stannar kedjan plötsligt, ur igen för att kolla om toppdrevet skurit så kedjan fasnat, men icke, in å prövar igen å det funkar inte, ut å konstaterar att kedjan är glödhet... varför? jo drevet är sopslut å det slirar där, monterar dit ett nytt å kör 2 träd så går tryckslangen till aggregatet å tjopp så är all hyd olja borta, hittar en slang å byter men den är lite för kort så det går inte att svänga runt aggregaret utan att slangen dras med runt, så ja lägger ner för dagen...

Väl hemma så tänker jag göra lite nytta när man ändå inte kan jobba... så spänna handbromsvajjern på bilen va lagomt tänkte ja, å inte kör ja in i garaget, nope en standard procedur som går aplätt i normala fall, men då lyckas man ha av skruvmejseln å delen ramlar in i trumman, så då fick man ligga där i snön å motera isär hela skiten för att få bort "delen"....
Nu har ja gett upp för idag, men ja undrar är man ensam om sånt här? sånna här dagar blir billigast om man sover bort;)



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84465 Sådana dagar har vi alla.

Senaste liknande dagen.
Startade med att kopplingen mellan pumpar och motorn slirade på skördaren efter 10min körning, ut å spänna åt den.

Senare dimper det ner ett mindre dött träd över huvarna på maskin. Inga större skador alla gick att åtgärda på plats.

Sen håller jag på å kämpar med en stor asp sliter å rycker ända tills trädet kommer i 110km å kranen inte fasen å hålla emot det å det träffar rutskyddet å rutan. Skrot av skyddet men rutan klarar sig.

Ut till bilen för ett ärende å sen väl tillbaka i maskin igen så för å spara tid så äter jag på väg in i skogen. Självklart så tar man påsen med mackorna med handen bakom ryggen men får botten i stället för toppen å lägger alla mackorna på golvet i maskin.

Hinner köra 15min så går en hjulmotor slang.

Var väl ytterliggare något men sådana dagar har vi alla i bland.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).