Vedmaskiner, flishuggar

Hur man vet att det har varit en bister vinter?

15 inlägg 5356 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur man vet att det har varit en bister vinter?

Norrlänningen  
#84402
Bild


Vårt vedförråd ser sedan någon vecka tillbaks ut såhär. :???:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

Norrlänningen  
#84403 Kanske går att kapa upp och sälja till fjällstugeägare som värmeloggs? :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

Dexxaz  
#84405 Skönt att se, då är jag alltså inte ensam om att ha missat på vedbehovet denna vinter, har själv eldat upp halva virkesförrådet, både 2"4" och 2"8" har gått i pannan.... :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

Norrlänningen  
#84406
Dexxaz skrev:Skönt att se, då är jag alltså inte ensam om att ha missat på vedbehovet denna vinter, har själv eldat upp halva virkesförrådet, både 2"4" och 2"8" har gått i pannan.... :lol:



Haha,
Jag och sambon hyr ett litet hus här i inlandet och vi har bara en vedkamin.
Just vid midsommar förra året kom vi på att vi skulle hyra det här huset och vi panikrustade ~10 kubik som vi skulle då skulle elda. Naturligtvis var den jävligt sur, cirkus 26% fukthalt skulle jag tro. Men vi har kämpat och eldat i princip dygnet runt sen den första oktober. Vi hade lite svårt att veta hur mycket det skulle gå.

Som kuriosa så ligger huset vi hyr i ett klassiskt kallhål och idag den 7 Mars är första dagen sen den 1 Oktober 2009 som det är plusgrader.

Antalet dagar som dygnsmedeltemperaturen har varit mindre kall än -20 grader kan man räkna på en hand, så vi eldar gammalt byggmaterial nu. :lol:

Nu till våren köper jag en mindre hyresfastighet som jag kommer att elda med ved. Den är på ~850 kvadratmeter och pannan är på 88kw, så då lär det gå lite ved. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

totte  
#84408 Och var nånstans bor du Norrlänningen, förutom troligtvis i Norrland förstås. Sätt gärna in i din profil :grin:

Jag har inte behövt gå på virkesförrådet, tur nog så har jag minst 2 1/2 års ved, men det jag hade kalkylerat skulle gå åt under hela säsongen tog slut i mitten av februari.

Användarvisningsbild

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84419 Ett sätt att veta om vintern har varit bister är ju om snön ligger kvar till midsommar, då kan man åxå ana att det blir en lång och kall vår.

Användarvisningsbild

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

totte  
#84423 Risk för att det inte blir nån säsong med sämre sparkföre i så fall.

Avatar Fallback

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

Robertberg  
#84424 Ett annat sätt är att läsa trådar som denna :)

Användarvisningsbild

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

totte  
#84425 Dom är mycket informativa, det stämmer.

Avatar Fallback

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

Robertberg  
#84447 Njaa, att de är informativa har du rätt i, men att det stämmer är inte säkert :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

totte  
#84455 Aha du menar att mycket kommer från "vanligtvis felunderättad källa". Gäller det Slurfi så går jag dock alltid stenhårt på allt han säger, en outsinlig källa till djupsinnig visdom!

Användarvisningsbild

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84463 Rätt Totte, jag vet allt och ibland undslipper jag mig några sanningar.

Användarvisningsbild

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

Elias  
#84464 Bästa är nog att inte veta någonting och hålla tyst, då hamnar man sällan i pinsamma situationer.

Användarvisningsbild

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

totte  
#84467 Hmm, tja den här tråden är ju redan rejält kapad så ...

"Bättre att hålla käften och bli ansedd som dum, än att öppna den och undanröja varje tvivel om saken" minns inte vem som sa det, och jag har i vilket fall nog aldrig lyckats leva upp till det heller.

Slurfi: Jag vet det.

Användarvisningsbild

Re: Hur man vet att det har varit en bister vinter?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84495
totte skrev:Hmm, tja den här tråden är ju redan rejält kapad så ...

"Bättre att hålla käften och bli ansedd som dum, än att öppna den och undanröja varje tvivel om saken" minns inte vem som sa det, och jag har i vilket fall nog aldrig lyckats leva upp till det heller.

Slurfi: Jag vet det.



" Bakom ett självsäkert ansikte döljer sig oceaner av okunskap o dumhet"

(När tråden ändå är hijackad av Totte!)

V

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).