Bioenergi

Vedpris?

108 inlägg 49238 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedpris?

axwell  
#84131
nisse skrev:Ringde just kraftbolaget och sade att jag betalar max 50 öre/Kwh,allt annat är överpris! Då fick jag vara utan el för i mitt land har vi tydligen marknadsekonomi .


Nisse du borde ha ringt Nykvist Trä i Fagervik Timrå, där kan du få Pellet för 40 öre/kWh, om du köper 2 pallar(4800kWh) blir det fraktfritt. Har för mig att det är kraftbolagetSkekraft som är producent.

Bengt.Svensson skrev:Jag hugger ved för eget bruk och tjänar grova pengar på det jämfört med att köpa bergvärme + el för att värma våra 200+ m3 bostadsyta. Dock är 350:- / m3 alldeles för dåligt betalt för att jag ska idas jobba för att ha veden som inkomstkälla. Det blir alltför dålig timpeng om man ska hugga, köra ut, kapa, klyva och torka 1 m3 ved för 300:-
Tall skrev:Jag fattar inte vad ni diskuterar. Vedpriset ska ligga på 300-350 kr kubiken stjälpt mått.Allt annat är överpriser!!!

Jag hugger ved för eget bruk och tjänar grova pengar på det jämfört med att köpa bergvärme + el för att värma våra 200+ m3 bostadsyta. Dock är 350:- / m3 alldeles för dåligt betalt för att jag ska idas jobba för att ha veden som inkomstkälla. Det blir alltför dålig timpeng om man ska hugga, köra ut, kapa, klyva och torka 1 m3 ved för 300:-


Samma här betr. egen ved som "uppstår" vid röjn/gallring men om jag hade lust och ville ta besväret med direktförsäljning så skulle det löna sig. Säljer hellre överblivet som långved trots att värdet ökar med 5 gånger om veden späds späds ut med 70% luft(vid 300 kr/m3stj)

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Bengt.Svensson  
#84134
axwell skrev:Samma här betr. egen ved som "uppstår" vid röjn/gallring men om jag hade lust och ville ta besväret med direktförsäljning så skulle det löna sig. Säljer hellre överblivet som långved trots att värdet ökar med 5 gånger om veden späds späds ut med 70% luft(vid 300 kr/m3stj)

Visst kan det löna sig med vedproduktion, men då känns det som man måste investera i en "riktig" vedmaskin med matarbord och 3-meters massaved för att orka hålla på. Jag har också sålt en och annan timmerbil med långved som jag inte haft användning för själv, medan färdig brasved är för mycket jobb. Kunde man kränga brasved i säck för 70:- plus moms vore det annat, men folk i Småland vill inte köpa ved till det priset. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

axwell  
#84143
Bengt.Svensson skrev:Visst kan det löna sig med vedproduktion, men då känns det som man måste investera i en "riktig" vedmaskin med matarbord och 3-meters massaved för att orka hålla på. Jag har också sålt en och annan timmerbil med långved som jag inte haft användning för själv, medan färdig brasved är för mycket jobb. Kunde man kränga brasved i säck för 70:- plus moms vore det annat, men folk i Småland vill inte köpa ved till det priset. :grin:


Precis så kunde jag också ha motiverat att jag inte tycker att det är värt besväret och investeringen, frånsett det där med Småland. Här i Medelpad vill folk köpa även rå färdigkluven ved.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Bengt olsson  
#84174
Tall skrev:Jag fattar inte vad ni diskuterar. Vedpriset ska ligga på 300-350 kr kubiken stjälpt mått.Allt annat är överpriser!!!


Vad grundar du 300-350kr kubiken på,vem säger att priset skall ligga på denna nivå.Kanske funkar om du har egen skog och hugger med yxa i garaget,och inte betalar skatt o moms. :oops:
Dessa låga hemma priser förstör marknaden för oss seriösa som försöker göra rätt för oss.

Användarvisningsbild

Re: Vedpris?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84203 Ställer samma fråga, skulle gärna vilja sen en kalkyl på det.
Skulle jag sälja min ved för dom priserna skulle jag betala för att bli av med den, kunderna skulle nog gilla det men skulle snabbt bli utan leverantör.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Nolltax AB  
#84372 300 pengar stjälpt mått....
Skogsbolaget pyntar 250 pengar fast mått....
Frågan väcks, pratar vi kapad ved eller tremeters?
Eller för den delen, 4,5 meters?
Stjälpt mått massaved jag ej talat hört om dock.
Ergo, 300 peng huggen stjälpt ved överpris ej är. Snarare skambud...
Personligen kan jag tänka mig hugga ved åt andra vid 600 peng....

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Nolltax AB  
#84373 En kubik massaved fritt skogsbolaget.
I runda slängar 15 öre/kilowatt energi.
Lika mycket till för kapning/klyvning.... 30 öre/kw.
Bergvärme 50 öre?
Direktel/olja...?

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Bengt olsson  
#84398 Skulle tro att "Tall" menar färdig ved eftersom han skriver själpt mått.Skulle inte tro att han har en vagnspark över 1000kr,sen skulle han behöva gå en kurs i företagsekonomi!

Användarvisningsbild

Re: Vedpris?

Elias  
#84399 Jag brukar ha sålt kapad klyven ved för 500kr kubiken stjälpt mått vilket är rätt rimligt pris för det arbete som utförts. Ingenting man blir rik på i vilket fall!
Säljer dock inga större volymer så har inte ens vedmaskin när jag gör denna veden.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Tall  
#84411 Vagnspark för 1000 kr är inte mycket att komma med! Jag var nog en av de få som köpte vedmaskin på slutet på 80 talet.Fungerar fortfarande bra.Köpa dyr massa, ja då är klart man måste hålla höga priser på sin ved.Jag gallrar själv hos folk och tar veden som betalning.Hårt jobb men man får inget gratis här i livet.Har sålt ved i snart 20 år och vet jag pratar om.Har jobbat upp en kundkrets som är mycket nöjd.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Bengt olsson  
#84413 Kan bara inte förstå hur du kan säga att vedpriset SKA ligga på 300-350 m3 :oops:

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Tall  
#84414 Har räknat mycket på priser och kommit fram till att det är rätt pris för folk att betala för veden om det ska vara lönt för folk att köpa färdighuggen ved.Har också tänkt tanken att köpa massa färdighuggen men då måste man ta bra betalt.Smidigt,men då får man inte mycket kunder.Hårt arbete ger välstånd!

Användarvisningsbild

Re: Vedpris?

Elias  
#84415 Vi kan säga såhär att för min del att sälja kapad/kluven ved för 350 spänn kommer aldrig att hända. Jag får betalt 300+ moms fritt bilväg för långved när jag säljer till en kille härikring. Då står han för hämtning osv. Sedan att säga att vedpriset ska vara 350 kronor är en sak men den verkliga kostnaden en annan.

Vad har du räknat för avans på den veden du säljer? kostar säkert 30 spänn kubiken i framkörning från skogen hem till dig. + en avskrivning på motorsåg + olja/bensin. Sedan måste man räkna avskrivning på vedmaskin vad den blir i timmen utöver det även din egen timpenning.

Jag förespråkar också hårt arbete men att ta samma pris som för björkmassa det är lite lågt dvs 300*1.4 = 420 kr m3fub. Det betyder alltså att för ditt arbete med att klyva + köra hem veden så har du 420 - 350=70 kr.
70 kronor som ska täcka, maskinkostnader kap/klyv, maskinkostnad att köra hem från skogen + din lön.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

axwell  
#84417 Det tycks råda ett totalt kaos om begreppet KUBIKMETER. Många tro nog att 1m³fub är jämförbart med 1m³s. Om värdet är 300 kr/fub och virket bearbetas så att den synliga volymen blir 3-3,5 ggr större får ju säljaren 900 till 1050 kr för samma energiinnehåll. Köparen får betala för väl utfört arbete plus inblandad luft.

På en konkurrensutsatt marknad blir inte alltid vedeldning det självklara valet. Tag del av hur pelletkunder ondgör sig över 40 öre/kWh på div. forum. Alternativen är alltför ofta värmepump, sällan ved. Relativt många, nästan alla av dem kan räkna ut kostnaden för färdigkluven ved.

Användarvisningsbild

Re: Vedpris?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84420 Vedpriset är även avhängigt ort, som för mig som bor inom Kiruna kommun, jag kan förmodligen begära ett högre pris för färdig ved i säck, för jag säljer till stadsbor som inte har en aning om nåt, har inga grejer och ingen vana av vedhantering osv. Jag hörde en gång ett bra sätt att tänka med prissättning: Ta i så du skäms, då är du nära iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).