Traktorer och processorer

Hur man ökar oljeflödet med 30l/min på sin jordbrukstraktor.

2 inlägg 4167 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur man ökar oljeflödet med 30l/min på sin jordbrukstraktor.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84309 Hur man ökar oljeflödet med ca 30l/min på sin jordbrukstraktor.

På många jordbrukstraktorer sitter det en kugghjulsdubbelpump, varav den ena är för extern hydraulik och den andra är en lågtryckskrets för övrig intern hydraulik.
På en del traktorer kan man som standard koppla ihop dessa två pumpar och få 20-30l/min extra till exempelvis krankörning.
På andra måste man köpa till en ventil så man kan växla mellan att koppla ihop pumparna eller ej. Så långt låter ju allt frid och fröjd med det finns fallgropar.

1. En är att pumpen för lågtryckskretsen kanske bara klarar 100bars tryck, kopplas den då ihop med den andra pumpen så går lågtryckspumpen sönder. Lösningen kan ju vara att byta pump.

2. Kopplar man ihop pumparna för krankörning, så finns ju ingen olja till te.x. servostyrning, snabbväxel, diffbroms, inkoppling av kraftuttag mm, dessutom mister man kanske smörjning av vitala delar. Lösning kan vara att man sätter en prioriteringsventil till lågtryckskretsen så att man alltid har servostyrning(vid behov). Dock så har denna lösning nackdelen att man kan åka på att byta hydrostat för ratten eftersom det krävs en LS-styrslang(LS=Load-sensing=lastkännande) till prioriteringsventilen för att den bara ska ta olja när det verklingen behövs. Tyvärr blir det ganska dyrt om man måste köpa ny pump+hydrostat+lastkännande prioriteringsventil+pumpihopkopplingsventil och slangar mm.'

På min Valmet 605 så ger lågtryckspumpen 20-30l/min och 100-190bar beroende på vilket chassienummer den har. Vet inte om man hela tiden måste ha ett flöde i lågtrycks systemet för smörjning. En nödlösning vore ju att koppla ihop pumparna med en elventil bara när man lastar eftersom man inte behöver komponenterna i lågtryckssystemet då.
Skulle man glömma att slå på lågtrycksystemet kommer man ju på det snabbt eftersom servostyrningen inte fungerar då.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur man ökar oljeflödet med 30l/min på sin jordbrukstraktor.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84328 I verkstadshandboken står det att det är trycksmörjning på ingående axel i lådan samt på pinjonaxeln, den första roterar ju alltid när motorn är igång så jag skulle nog inte ta bort den smörjningen med att koppla ihop pumparna.

Alternativen till det är frontpump eller en på kraftuttaget, båda med egen tank.
Kör själv med frontpump på en 805a.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).