Motorsåg och handhållet

Motorsåg för vedkapning?

68 inlägg 37394 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg för vedkapning?

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8401 Hej,
Söker en lämplig såg för vedkapning, letat runt på forumet men inte riktigt hittat vad jag sökt.
Tittat närmare på Husqvarna 455 Rancher, Jonsered 2150 samt Dolmar 4600.

Har haft en Jonsered 2054 till låns och kört och är mycket nöjd med den.
Veden vi hållit på med hittils är lövträd ask/alm från ca15cm till ca75cm dia. Förbrukar ca20 kubik ved om året.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8402 se om du kan fåtag på en bättre begnagnad husqvarna 444 eller liknande.
Annars för vedhanteringom du får det levererat till dig på gården i form av stockar så skulle jag nästan rekomender en elektrisk såg på ett sågbord.

Kan annars starkt rekommendera Tanakaa sågar, där får du mycket såg för pengarna socm har ett snabb aceleration. Och hyfsad stark för att klara av de jobb som endast är delning av stock.

Jag skulle snarare börja i andra ända. Hur mycket pengar vill du lägga?

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8403
gossebear skrev:Jag skulle snarare börja i andra ända. Hur mycket pengar vill du lägga?


Helst så lite som möjligt, men jag vill inte ångra mig och vara missnöjd bara för att jag snålade.
Så runt prisklassen där dessa ligger 4-5000 är väl det jag tänkt mig.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8404 kolla på en Stihl 361 dom kan man få för bra priser och det är en riktigt bra såg !!!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8406 du får en hva 350 3.0 hk 13 tums svärd. för 5000:- då har du en proffs såg.

Stihl är ju bra sågar men.. det är ju sthil...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8407 med lite tur kan du få en 361:a för runt 5000+ då har du väldigt mycket mer såg än en 350 ,,, skall tillägga att jag själv är lite husqvarna torsk, men är för den skull inte främmande för Stihl, och är det en Stihl såg jag själv skulle köpa så är det 361:an ,,,

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8408 Jag rekommenderar Husqvarna 55, eller stihl 361 av det jag läst mig till

Min morbror kör dock med hva 350 och hva 45 för vedkapning, men han försöker som ovansagda

att fixa nån form av vedkap för större dimensioner eftersom att sågarna förr eller senare går sönder

han är ute efter å bygga nån variant med en sånn där elektrisk bonde motor med remdrift och nån rem som driver en kugge som driver en sågkedja på ett svärd..

Mange stämmer det att man skall ha 3% olja när man bara sågar ved eller gör tunga kap??

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8410 utan att vara mange så, ja det stämmer att du skall ha 3% om du kör bara ved, och skall du satsa på klyvkjedja i minisågverk då skall du upp ända till 4% vid körningen.

En sak till som du skall kolla på är om du skall ha pixel eller slim cut kjedja, ju smalare kjedja ju snabbare jobbar du och dessto mindre går till spillo.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8411 Det är ett elände o köra smått med en tung o klumpig såg samtidigt som det är lika besvärligt o baxa upp grovt i en vedkap. Jag kör allt klent upp till ca 30cm i en gammal hembyggd vedkap o det grova med 242a o 18tumssvärd.
Jag skulle leta reda på en billig vedkap ,sätta på en ny klinga o skaffa en billig lite större såg till det grova. 242an är i klenaste laget. 50-60cc är nog lagom.

Magnus M

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8413 det som är klent skall köras i vedkap och det som inte dne klara av skall du ha såg till.

för du har en vedkap eller?
och ved kly finns?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8418 Om du får mer alm o ask över 30 i diameter än under ska du ha en såg som klarar lite bus!
Det svider lite i plånboken, men tro mig ska du stå o skaka runt med en 444 i 75 cm Alm blir det en riktigt kylig vinter!

Det ska vara kul med ved! Man ska ha riktiga grejer som tål lite bus!
Gillar man o mecka med sågarna så kan det väl vara kul med en beg såg, men annars är det ett irritations moment!

Själv blir jag lite glad om jag får pilla lite på mina ved såg, men få är som jag...

Vedbacken är det tuffaste jobb en såg kan få...

Ta en funderare på detta ordentligt. Ska du hålla på med ved i framtiden så köp en ny 55-70cc.
Jag vet att vissa har 18" på 40-45cc såg men de har inte alm o ask i grov diameter o hugga i!

Mellangas lite då o då, särskilt innan sågen stannas, ordentligt inställd så den får tillräckligt med bränsle.
Är man tveksam så visst 3% är inte skadligt om man kör ordentligt o servar då o då på verkstad....

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8419 Läs på ordentligt, se så du får reda på hur såg ska låta o skötas...
Ju mer man kan destu billigare såg klarar man...
Jag hare en Mac 38cc med 18" 3/8hobby jag körde upp nästan 220meter Alm med (Skälpt mått kvlyvt).
Sen går nu hos min granne som nrännessåg o servas/sköts av mig.
Han skär upp 35kubik varge år så jag blir mer o mer impad av denna såg för varje år.
Jag köpte den nu 2000.

Lär dig fila ordentligt så du får riktigt vasst, det lär du behöva....

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8420 Jag tycker det är lite överdrift att ha en 60cc såg och kapa ved med.
Detta är ju bara min åsikt men efter att ha kapat ved i flera år med en P500 utan problem så tycker jag att det räcker med 50cc.

Bra slipad kedja är en fördel.
I år har det blivit mycket ek, ibland fick jag ta till 16" svärd men det kapar på med det också..

Skulle inte en Rancher 455 vara idealisk, eller föregångaren 55:an.
Dessa sågar är ju hyffsat billiga och bra med krut i.
Stihl 260 är ju ingen skitsåg det heller..

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8425 att köra med en 60-70cc är bara overkill. det har man till 20 tums svärd när du fäller "storgran i byn" eller om du plaskar över pölen o vill leka hamburge-tok. (eller om du som jag blev slagen med en motorsåg på bb och måste ha två 3120 med 44'' & 88'' svärd)

Ärligtalat så tror jag att du är lika nöjd med en sketen 351 partner för 1400 spänn med slimcut kjedja och 13''.
De grövren stockarna får du väl såga från bägge håll.

trots allt 20 kubik själpt o klyvt är inte så mycket....
Bättre att köpa 4 kjedjor o förbruka istället..

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8429 Under 55cc hör inte hemma på ved backen!
Om man inte är väldigt intresserad o kan lite om såg blir sågarna inte skötta o behandlade rätt, då får man lita toll storlek o kraft i stället!

I skogen skärs 4-6 snitt / träd med tomg. körning emellan...
På vedbacken är det 8-10 bara på en stock!

Ex. 20m träd /4m längder = 5 snitt.
20m träd i 40cm längd = 50 snitt.

Jag vet flera vedhandlare som har 372 för att det ska hålla!
I stället för att knäcka 2st 357/år har de 372 i 4 år!
Sån skillnad är det!

Det är inga björke kvistar vi snackar om grabben har grov hård ved!

Det kan verka mycket kanske, men det håller!
Vikten, tja... På vedbacken spelar vikt inte mycket roll!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).