Skogsröjning

Slarvig högröjning

41 inlägg 17210 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

BM 35  
#77121 Om man nu ska lämna lite grönt kvar på högstubarna så älgen ska beta då växer väll den där stubben och inte rutnar,,,För älgen äter knappast upp alla stubbar eller hur det är tänkt.

Eller har jag fel

Då måste man ju dit innan gallring och röja på det traditionella viset. Och då får man väll kanske en grövre röjning efersom stubben nu fortsatt att växa än om man röjt som vanligt från början.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

axwell  
#77139 Försöker att begränsa al, asp, sälg, rönnrester och hägg i första hand. Där det är möjligt blir snittet under nedersta knopputskottet med oftast strax under metern, gran så lågt det går utan att knäcka ryggen. Det lyckas inte alltid men jag vill fälla busken utan att stammen går av helt, för att begränsa risken för nya uppslag (björk, hägg och asp) Med motorgrensågen blir allting kapat rakt av.
Prioriterar gran och sedan björk och helst då vårtbjörk, betade tallar få stå om de inte stör någon gran. Vintertid stamkvistas granar om de inte för små, björk något hela året.
Alen dominerar bland det som röjs och oftast ruttnar högstubben ner på några år men ibland blir det en ny halvdöd riskvast, kanske att snittet borde suttit lägre.
Fel årstid påverkar väl risken för uppslag även med denna metod. Vid macheteröjn. beräknar jag medelhöjden för löv till 4 meter, sen blir det för jobbigt. Som så många andra har jag försummat tillfället när det gick som bäst att röja.
Sent har syndaren vaknat men det har under några begränsade prov med motorgrensågen gått riktigt bra även om enstaka lövträd kan vara 10 meter höga. Klent sly får tas med skjutande kedja annars packas det innanför svärdskåpan. Det går inte fort men jag föredrar att hinna bedöma vad som skall vara kvar, ändå kan det bli fel.

Som älgjägarna säkert förstått; nej jag jagar inte men föraktar inte en skjuten älg.

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77155
axwell skrev:Som älgjägarna säkert förstått; nej jag jagar inte men föraktar inte en skjuten älg.


Nä,en skjuten älg är en bra älg.

Att högröja i "rätt" tid, dvs när beståndet är 2-4m,tror jag inte alls på.Möjligen om man lämnar 4-5000 huvudstam eller tätare så ljuset släcks snabbt.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77156 Det sägs ju att man inte skall "städa" när man röjer, utan bara ta det som konkurrerar med huvudstammarna. Undertryckta buskar som ändå dör om 20 år är inge idé.

Jag håller inte med. Jag tar varenda liten pinne som vågar stick upp nyllet i min granåker, för att:
1) Annars får jag förröja bort den innan gallring
2) För att komma fram genom bråten.
3) För att lättare se var jag har varit och röjt (om det är glest...)

Så, med högröjning och lämna buskar till viltet så känns det som det inte funkar med min inställning ovan. Jag kanske har fel inställning, och borde lämna mer, men jag vet inte.

Får nog inget pris av SNF i alla fall... :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slarvig högröjning

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77158 Man kanske kan tänka sig lämna några buskigare partier så att SNF inte behöver vara så ledsna över dig. ;)

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

axwell  
#77170
nisse skrev:Nä,en skjuten älg är en bra älg


På den punkten är vi överens, hade först skrivit ......skjuten älg, men en ofödd är bättre! För att undvika vansinnesutbrott, strök jag det tillägget.

Anser också att röjning före lövets medelhöjd på 3 meter kan ses som ogjord. Dvs. meningslöst, men lövet har ju förmåga att sticka iväg från sin medelhöjd då man vänder ryggen till.
Jag har lusläst Svenska Jägareförbundets råd för röjning, mycket bra och saklig kunskap samlat i ett häfte.
Tack vare häftet gör jag tvärtemot så långt det är möjligt.

[b]Mangan:[b] Osäker på vilket inlägg du syftar på men även jag tar bort "de små" på marknivån för att ge näring till det som blir kvar. När sedan högröj. stubbarna återgår till sitt kretslopp, förlängs tiden med näringstillskott. Klenstubbarna skymmer så lite att marktemperaturen ökar, till de prioriterades nytta.
Senast redigerad av axwell fre 08 jan 2010, 14:09, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77172
axwell skrev: Jag har lusläst Svenska Jägareförbundets råd för röjning, mycket bra och saklig kunskap samlat i ett häfte.
Tack vare häftet gör jag tvärtemot så långt det är möjligt.


:lol:

Nej, det var inte rikitat mot något inlägg det jag skrev. Däremot har jag sett råd annars ifrån om att inte städa. SVO kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

BM 35  
#77211 Vill du städa på din egen mark så gör det blir ju fint då det är riktigt röjt

Vad SVO ochSNF säger spelar ingen roll dom ändrar sig ju nästan från år till år huvudsaken är ju att det blir röjt

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77265
axwell skrev:
nisse skrev:Nä,en skjuten älg är en bra älg


På den punkten är vi överens, hade först skrivit ......skjuten älg, men en ofödd är bättre! För att undvika vansinnesutbrott, strök jag det tillägget.

.


Nja,den får gärna födas men skjutas som kalv.Då kan man hålla en mindre,men fertilare vinterstam och ändå fälla en hel del älg.Tyvärr är kalvjakten ingen hög prio då mångas"sunda förnuft" säger att det är bättre att skjuta dem som vuxen och få mera kött.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

skogsmats  
#84247 Eriksson bröderna är fyrkantiga i en rund värld. Vilket är bra! Allt är inte runds snabbt och smidigt. Det måste vara lite knölande och bökande i ett så stort ämne. Jag gillar deras ideer om högröjningen.
En maskinfråga, Alriksson med sin brummande högröjare - Har inte han fått en intresant medtävlare i batteridrivna Pellnec, kolla med Lotico 0411-24260, http://www.lotico.se/ .

Användarvisningsbild

Re: Slarvig högröjning

Badger  
#833044 Hur har utfallet blivit för er som testat den här metoden? Ser att tråden är gammal nog för att ni bör ha lite resultat att dela med er?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).