Bioenergi

Kvistningskrav på energived?

8 inlägg 5426 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kvistningskrav på energived?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84227 Jag är lite slarvig när jag kvistar det som skall bli energived (3m längder). Är det någon som hört talas om krav på kvistning vid energived? Hur mäts det normalt in (hos det stor virkesköparna)?

http://www.dalahelsingeskog.se/bilder/p ... rgived.pdf

Där står det både färsk och väl kvistad. Synd.

Eller skall jag sätta upp en skylt vid vägen "långved säljes"...? 8)



   TS
Avatar Fallback

Re: Kvistningskrav på energived?

Robertberg  
#84238 Känns ju ganska så ovärt att lägga tid på att vara noggrann med kvistningen om det bara ska flisas! Dessutom blir det ju med flis om det är kvistar kvar, dock är blir det väl en väldigt liten mängdökning.

Kan tänka mig att det kan försvåra skotningen om det är dåligt kvistat, fast det borde ju bero på hur dåligt kvistat det är. Gör ca 5 cm långa kvistar någon skada?

Avatar Fallback

Re: Kvistningskrav på energived?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84248 Jag "skotar" själv (vajerkran) och visst blir det bökigt med längre kvist.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvistningskrav på energived?

Kse  
#84267 Vi kör då all e-ved okvistat, bara fälla, apptera och lasta. Det flisas och går till värmeverket.
Självklart får man mindre ton i lasset om man jämför med rundvirke.
Men står det väl kvistat så är det nog det som gäller

Avatar Fallback

Re: Kvistningskrav på energived?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84274 Skekraft verkar ha mildare krav (med bilder och allt)

http://www.skekraft.se/OmOss/Anl%C3%A4g ... 081029.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvistningskrav på energived?

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84299 Säljer ni till södra så är kvistkraven samma som för massaved. Det blir ganska mycket vrak när man kommer in med ett slarvigt kvistat lass. Mätaren säger alltid att det är synd att skogsägaren inte har koll på reglerna.

Avatar Fallback

Re: Kvistningskrav på energived?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84305 Enligt VMR skall det vara tillfredställande kvistat, ja...

http://www.virkesmatning.se/Admin/html/ ... obrans.pdf

Från instruktionen om massaved:

"Kvistning
Stocken ska vara tillfredsställande kvistad vilket innebär kvistad intill mantelytan. För
kvarsittande kviststump gäller följande mått för dess största tillåtna diameter och längd:
Kvistdiameter under bark
Kvisthöjd
- 15 mm Obegränsad
16 mm + < 12 cm granmassaved
< 16 cm övrig massaved"

12/16cm kvist? Det låter överkomligt. Avbrutna kvistar är ju också OK. Bara man inte missar någon så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvistningskrav på energived?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84308
Dalle skrev:Säljer ni till södra så är kvistkraven samma som för massaved. Det blir ganska mycket vrak när man kommer in med ett slarvigt kvistat lass. Mätaren säger alltid att det är synd att skogsägaren inte har koll på reglerna.



Stort sett samma på Sydved.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).