Föryngring

Rådjur och granplantor

30 inlägg 17657 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rådjur och granplantor

Torparn79  
#79980
axwell skrev:
axwell skrev:Vi borde få fridlysa räven, den gör stor nytta mot rådjursstammens tillväxt.



Citerar mig själv, då vet man att det blir rätt. Mangan; skönt att du håller med mig.
Ernst; Jag har gjort fåfänga försök för att den "jägare" som cirkulerar på skogarna utan markägarnas medgivande skall låta bli just räv. De större markägarna har egna jägare men det bekommer inte denne man. Vapnen har varit beslagtagna men lagen är för tam så det gällde bara en kort tid. Det heter alltid att det var en "skabbräv"

och jag som trodde att Bäcka-Markus var påhittad, men han finns verkligen.. :lol:

Arevo
Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

boksson  
#79991 Varför inte pröva fårull som sätts på planttopparna. Det lär hålla rådjuren borta. En anings omständigt kanske, men en ny hobby är aldrig fel :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Rådjur och granplantor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80008
flisshejk skrev:Det är tydligt att många av er i den diskission som förs här om vem som bestämmer över hur stor älgstam man skall ha och hur många älgar som man skall skjuta inte har en susning om vad som gällt och som kommer att gälla även i det nya älgjaktförslaget. Fram till början av -60 talet var det fri jakt på älg under två dagar där man fick skjuta så många älgar man hann med, sedan infördes licensjakt där Länstyrelsen fastställde antalet älgar som fick skjutas man fastställde även hur många kor tjura och kalvar som fick fällas. Att besluta hur många av de tilldelade älgarna som skulle skjutas det gjorde markägarna inom respektive jaktområde, i norr var det som regel ett JVO, och där var det majoritets beslut som gällde, det var väl inte alltid man var helt överens, men man fann sig i de beslut som togs. Det märks att många av er här inte är jägare själva, den jakt på de såkallade "jägarna" som bedrivs på detta forum är rejäla bomskott som gör att någon licens för bössa skulle ni förmodlingen inte klara av. Den marklöse jägaren har alldrig kunnat på verka storlek och avskjutning annat än genom att med fullmakt från någon markägare företräda honom eller henne. Att markägaren i det nya förslaget skulle få majoritet i älgförvaltningsstyrelserna är som att slå in öppna dörrar dom har alltid haft sista ordet.


Ahaa, jag jag är ju ny på både detta med att äga skog och jaga så det är inte så konstigt att jag inte förstått allt än. Har tolkat mediarapporteringen att det nu skulle bli skillnad. Tack för sakupplysningarna, menar det. :smile:

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

axwell  
#80012
flisshejk skrev:Det märks att många av er här inte är jägare själva, den jakt på de såkallade "jägarna" som bedrivs på detta forum är rejäla bomskott som gör att någon licens för bössa skulle ni förmodlingen inte klara av.


Häpp, här har vi en man utan stålhätta på jaktstövlarna som har avfyrat de grova artilleriet, ömma tår! Nog tror jag att även "flisshejk" innerst inne förstår det är Svenska jägarförbundet som styr även den framtida viltförvaltningen. Riksdagsman Thoresson är bara en liten minoritet bland alla andra maktutövare som är kopplade till Sv. jä. fö. Du företräder det goda omdömet gentemot "bomskottarna", och då kompisar som Maggie Mikaelson(jaktkort, jo det har jag...jasså vadå...ja men det ingår väl i prenumerationen på Svensk Jakt och den har jag betalat i många år)
Jägarna har en helt otrolig förmåga att få uttala sig alla tänkbara medier, inte så förvånansvärt med tanke på sina tentakler i etablissemanget. Även "knugen" har visat sig förstå saker bättre än "bomskottarna"genom att förklara hur snabbt vargen förökar sig. Dessa och andra prominenta jägare får mig att tvivla på jägarkårens överlägsenhet i fråga om tankeförmåga.
Inte ett ord om rådjur, mycket väsen för lite kött? Eller för att de är så få runt Kalix jämfört med övriga riket, vänta bara.
Jodå, vi vet att länen skall få lite mer påverkan om några dar.

Torparn:Bäcka-Markus är nog bara en "kompis" till "min" jägare han kan även vara känd av "ojje", mer vågar jag inte skriva.

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Fredde73  
#80021 Tack...det här inlägget ligger nog närmare sanningen. När två viljor krockar brukar man ju normalt sett kompromissa men här känns det som att den ena sidan har betydligt högre röst än den andra. Och inte är det markägarna som skriker högst...

Och en stor anledning är nog att både politiker och mediafolk består av betydligt fler jägarförbundare än skogsägare med kåda i mustaschen och kedjeolja under naglarna...

På papperet är det kanske markägarsidan som avgör tilldelningen men i slutänden är det ju ändå den som håller i bössan som styr. Och på samma sätt som skogsägaren prioriterar tillväxt och vackra plantskogar sätter ju jägaren helt naturligt en kraftig och frisk viltstam som högsta mål...

Konflikter är alltid svåra men det som skrämmer mej är att det handlar om såna enorma summor rent ekonomiskt och att tydligen ingen bryr sej. Men men...ännu kan ju timmerbilarna rulla in till sågverket med skog som hann växa upp innan det spårade ur. Varför bry sej om framtidens problem...?

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80030
flisshejk skrev:Det är tydligt att många av er i den diskission som förs här om vem som bestämmer över hur stor älgstam man skall ha och hur många älgar som man skall skjuta inte har en susning om vad som gällt och som kommer att gälla även i det nya älgjaktförslaget. Fram till början av -60 talet var det fri jakt på älg under två dagar där man fick skjuta så många älgar man hann med, sedan infördes licensjakt där Länstyrelsen fastställde antalet älgar som fick skjutas man fastställde även hur många kor tjura och kalvar som fick fällas. Att besluta hur många av de tilldelade älgarna som skulle skjutas det gjorde markägarna inom respektive jaktområde, i norr var det som regel ett JVO, och där var det majoritets beslut som gällde, det var väl inte alltid man var helt överens, men man fann sig i de beslut som togs. Det märks att många av er här inte är jägare själva, den jakt på de såkallade "jägarna" som bedrivs på detta forum är rejäla bomskott som gör att någon licens för bössa skulle ni förmodlingen inte klara av. Den marklöse jägaren har alldrig kunnat på verka storlek och avskjutning annat än genom att med fullmakt från någon markägare företräda honom eller henne. Att markägaren i det nya förslaget skulle få majoritet i älgförvaltningsstyrelserna är som att slå in öppna dörrar dom har alltid haft sista ordet.


Med riktigt bra skygglappar så behöver man inte se mer än man vill.......

Jag är inte jägare. Jag vet i stort hur tilldelning av älg har fungerat hittills. Utan att påstå mig vara synsk, tror jag mig veta hur det kommer att bli med tilldelningen och avskjutningen i framtiden.

Bortsett från de senaste åren, så har man nästan konsekvent skjutit allt med horn och inget annat (kanske en liten överdrift) i min omgivning sedan licensjakten på älg startade för omkring 40 år sedan. På senare år har jägarkåren insett vad jag talat om i 30 år, nämligen att det kanske behövs någon tjur också upptill gållkorna som dog av ålder och svält. Nu har man också insett att det blir nog tvunget att skjuta lite mer kalv.

När det gäller hur framtiden kommer att bli, så måste vi göra skillnad på markägare, jagande markägare och jägare utan ägd mark. De nya älgförvaltningsstyrelserna kommer att bestå av en majoritet av jagande markägare och några jägare utan ägd mark. Inte många markägare utan licens som kommer in där inte. Dessa jägare skall besluta hur många älgar som får skjutas. Väl i skogen så är det en jägare som håller i avtryckaren.

Alltså är det jägaren som bestämmer hur det skall bli. Markägaren har inte ett skit att säga till om.

Har deltagit i jaktmöten där älginventeringar presenterats, siffror som större delen av deltagarna mer eller mindre hånskrattade åt - nädå så mycket älg finns inte. Sedan beslutar dessa jägare hur stor tilldelning man ska rekomendera länsstyrelsen att lämna. Länsstyrelsens tjänstemän (vågar sätta huvudet på att även de är jägare) gör mindre ändringar i förslaget för att visa sin makt.

Försök inte inbilla någon att det är markägarna som bestämmer något om jakten.

För övrigt tror jag nog att jag skulle klara en jägarexamen och få vapenlicens.

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80045 Jodå, flisshejk, hur tilldelningen går till vet vi nog. Men du vet, det är en jäkla skillnad mellan tilldelning och avskjutning.

Tilldelning räddar inga plantor.

Eftersom jägarkåren inte klarar att hälla nere älgstammen, är det något som inte stämmer. Vad skulle få jägarna att skjuta mer, tror du?

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80052 Vi kan väl enas om att vi inte kommer överens. Skogsägare kontra jägare :smile:
Det jag ser i min skog stämmer inte med utalanden från jägarna, men jag använder jaktarrendet
till stängsel. Alltid något :wink:

Användarvisningsbild

Re: Rådjur och granplantor

halvproffs  
#80069 Mellan 1931 och 1973 sköts det i snitt 3 älgar på våra 1760 ha jaktmark. Sen kom älgexplotionen och 81 och 83 hade vi av Länsstyrelsen fått 21 älgar tilldelade och vi sköt alla. På den tiden blev det rättegång om man sköt en för mycket!! Kretsar bildades, och viltvårdsnämder som bestod av folk från: Polisen, vägverket, LRF, JRF, Jägarförbundet som tillsammans kom fram till hur många älgar det skulle skjutas. Fri kalvjakt och begäran om mer i tilldelning tillkom.

Nu är vi åter på en nivå med 3-4 älgar per år så här är det små älgskador. Vissa jaktlag ser inte en älg på hela veckan.

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

axwell  
#80104 Vill försöka skingra dimman runt viltförvaltningsdelegationerna.

From. 1:feb 2010 Skall *landhövdingen leda 11 ledamöter, varav 5 politiskt utvalda, 1 polisvald, 5 ytterligare varav jägarförbundet är garanterad minst 1, resten skall fördelas mellan näringsliv, turism, naturvård/friluftsliv och markägare.

Egna värderingar:
Vilken typ av människor kommer att nästla sig in bland politiker?
..........................................................................poliser?
..........................................................................näringsliv?
...........................................................................markägare?

Resten kan kvitta,konsekvensen är redan given!

*Maggi Mikaelsson var landshövding i Jämtland vid mut- och jaktbrottsskandelen i samförstånd med SCA.
Senast redigerad av axwell lör 30 jan 2010, 20:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Rådjur och granplantor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80108 Kanske vi skulle behöva lite mer rovdjur här i söder för att råda bot på älg- och rådjursproblemet. Jag hittade en intressant inlaga i en diskussion i en av våra större dagstidningar hur en storstadsbo ser på det här med varg. Han tyckte att där han bodde så sprängdes och mordbrändes det varje natt, påtända pundare sprang omkring med yxor i högsta hugg och kriminella motorcykelgäng och dess anhängare gjorde inte livet enklare för de boende i området. Han tyckte att ett par vargar vore ett betydligt mindre problem i sammanhanget.

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Vedhuggaren  
#81823 Hrm... Jag tror att läget i vissa kommuner i Norrlands inland är sådant att om tjuvjakten på älg skulle upphöra under två års tid, så skulle inte det finnas många tallplantor kvar i de trakterna.

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Olle Josefsson  
#84062 Vi sprutar så gott som all planterad gran i området kring Växjö åt mina kunder för att undvika rådjursbetning. Det finns några olika medel, men gemensamt för de flesta medel är att sprutning ska ske efter plantorna har slutat växa på hösten och innan kylan kommer dvs november. Jag känner till ett medel som går att spruta även under vegetationsperioden. Ofta sprutar vi även år 2.

På min egen fastighet i Östergötland har jag sprutat en igenplanterad betesmark år 2. Efter första vintern var ett fåtal betade, men det verkar som om när en rådjursfamilj väl lär sig beteendet går det otroligt fort att ödelägga en hel plantering. Bara några kilometer från min plantering blev en grannes granplantering helt demolerad.

Just nu är jag nyfiken på hur stora angrepp det blivit under vintern som varit med all snö. Ett område som skulle sprutats blev översnöat när vi fick jobbet. Undrar just om rådjuren hittat plantorna under snön eller om de struntat i dem? Vi får väl se om några veckor....

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

jorgst  
#84146 Ett tips är att sätta en bit frys tejp på topp skottet då äter dom inte det .

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84164 Egentligen finns det en enkel lösning. Sluta helt att plantera tall. Det räcker nog om en majoritet slutar så blir det helt omöjligt för någon att få upp en tall.
Givetvis skulle det skrikas efter lagtvång och resultatet blevo nog att det införs ett rejält planteringsstöd till de som vill stängsla o plantera tall.
Rådjur,till skillnad från älgen, har man som skogsägare rätt att skjuta bort från skogen.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).