Virkesmätning och Matrisfub

Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

70 inlägg 38410 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

mrlynx  
#83551 Fördelen är väl att man slipper stämplingskostnaden och man får själv välja entrepenör.
Men man vill nog veta att man har köpare på virket innan maskinerna börjar hugga så att anbudstiden max tar ett par veckor.
Vad brukar stämplingskostnaden bli mellan tummen och stortån?

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

alias  
#83558 Tror att stämplingskostnade är försumbar i förhållande till inoptimalförlusten av en aptering som stämmer dåligt överens med sågverkets önskemål (vet inte exakt hur stor men jag har hört siffror på 8-10 kr/m3sk + moms, kanske någon här som har bättre koll?). Dessutom så har du en förhandligsfördel om skogen fortfarande står upp - då försämras den ju inte lika fort som om den ligger i en trave vid vägen.

Valfrihet har alltid ett värde!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83561 Hur får man tag i en bra stämplare, som går att lita på?

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

axwell  
#83562 Skogsstyrelsen måste ha rutin så det räcker för att kunna hänvisa till vilka som kan ha kompetensen.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83567 Myndigheter brukar vara VÄLDIGT försiktiga med att rekommendera ett speciellt företag. Men i skogsbranchen är ju alla kompisar :wink: så det kanske är annorlunda?

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

axwell  
#83569 Det här tror jag är ett specialfall då de tidigare själva utfört stämplingsjobb.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83591 Är det så svårt att göra en stämplingslängd.
Var med och tummade in åt Martin Karlsson, för länge sedan.
Vi var två som tummade, han skrev.
Lika dant gick det till när skogsstyrelsen gjorde stämplingslängd, för 10 år sedan i kraftledningsgatan.
Senast redigerad av Famag fre 26 feb 2010, 22:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83597 Hö-ma klavarna med mekaniska räkneverk var ju stenålder för 10 år sen. Stämplare som går och ropar och har en skrivare är ju istid. Vad kostar en dataklave?

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

axwell  
#83833 En artikel i Skogsland nr 5 beskriver hur Hushållningssällskapet i Jönköping utför stämpling, 6-10 kr per "kubikmeter".
Kolla i ditt län hur ditt "sällskap" jobbar

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Axl  
#83926
vadim skrev:Varning för leveransrotköp (LRK) med nettovolym som betalningsgrund! Alltid bruttovolym (inklusive vrak). Men det klarar inte de stora drakarna som ex.vis SCA av idag. Deras kontrakt är på nettovolym. Ryktet säger att man har en del problem med detta men ännu lär det dröja innan en förändring sker. 8% vrak i timmer förändrar priset från ex.vis 700kr/m3fub till 644kr/m3fub (jämför med stämplingskostnaden). Deras avverkare får betalt för bruttovolymen så han skiter i dig. Du står för riskerna! Det är bara de s.k. modultäffarna som fokuseras av bolagen, i övrigt ett lågt intresse för problemet med höga vrakandelar i timmer.
Jag förordar stämplade rotposter men här måste man jämföra så att man åtminstone hamnar på samma prisnivå som LRK. Det är dock vanligast att stämplade rotposter ger ett högre pris per m3fub. Dessutom så har du fått betalt för och får dessutom behålla det stämplade virke som köparen/avverkaren lämnar på rot eller lämnar avverkat i skogen (om nu det är någon fördel för dig).
Men det är inte säkert att alla köpare bjuder på ditt virke, en del köpare lämnar inte pris på stämplingar.
Alternativet är LRK med ett genomsnittspris för alla sortiment (ursprung 6) men se till att du får pris inklusive vrak.
Aldrig ett AU till verklig kostnad, det är lösa boliner! Förlust om 50-100kr / m3fub är inte ovanligt.
Föreningarna köper bara AU, som under parollen "vi får se vad det blir" frälser dig. Det krävs inget av en sån skogsman men du får ändå vara med och betala hans lön samt att du får förmånen att stå alla riskerna.


Jag vet inte hur SCA har det men jag vet andra aktörer som betalar sina entreprenörer för nettovolymen och det trodde jag var det vanligaste sättet att betala. Vet dessutom att vissa har inskrivet i avtalet med entreprenören att om vrakprocenten är för hög (över 2%) så blir entreprenören ersättningsskyldig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).