Före och efter jobbet

Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet

15 inlägg 9198 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet

Valmet830.3  
#8304 Hej,

Är det någon som känner till lite mer om Vxu:s kurser i Familjeskogsbruk på distans?
Innehåll osv.?



   TS
Elmia
Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8386 Känner inte till mycket men det som fick mig att avstå var att många av de obligatoriska momenten ligger på vardagar. Så mycket kan jag inte vara ledig. I övrigt tycker jag att det verkar bra!

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8391 Jag gick en termin, sen hade jag lite annat för mig så jag sköt upp det på obestämd tid. Är det nåt speciellt du undrar över? Jag kanske svara på en del iaf...

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#8562 Borttaget
Senast redigerad av Valmet830.3 fre 17 aug 2007, 07:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Antagningsbesked

Edefors  
#10370 Nu verkar första urvalet vara klart.

Under www.studera.nu kan man logga in och se om man är antagen eller står på reservplats.

Någon fler som är antagen??

Avatar Fallback

Re: Antagningsbesked

Valmet830.3  
#10387 Antagen.. :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet

Lnu.se Skog och trä  
#117968 Hej!
Sedan dessa inläggen publicerades har VÄxjö universitet blivit Linnéuniversitetet, en sammanslagning mellan Kalmar och Växjö. Kurserna i Hållbart familjskogsbruk finns fortfarande kvar och 2011 firar vi 10-årsjubiléum. Läs mer om kurserna och andra utbildningar inom Skog och trä på http://lnu.se/amnen/skog-och-tra

Användarvisningsbild

Re: Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet

molnia  
#339562 japp då är min bror och jag antagna för höstens 50% kurs.
nu ikväll anmälde jag mig till introduktionsträffen på Asa herrgård utanför Växjö.
ska bli intressant att se vad detta innebär, även om jag är lite oroad över att man hinner med allt man vil och utöver det plugga på kvällar..
jag meddelade idag chefen på jobbet att jag skulle vara ledig 3 fredagar i höst.(de tre tillfällena man träffas under kursen. 8)

Avatar Fallback

Re: Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet

Midgård  
#339567 Jag gick 30 poängskursen på distans för 2 år sedan. Något jag verkligen kan rekommendera.

Avatar Fallback

Re: Sv: Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet

Krokmark  
#339582 Jag och frugan skulle gått nu i höst men det är lite väl mycket nu med renovering och småbarn så det får vänta ett år.

Har även jag hört att det ska vara mycket nyttig och rolig.

@molnia - berätta gärna senare om upplägg och hur det går till och givetvis egna reflektioner och tyckanden. :D

Användarvisningsbild

Re: Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339618 Gick den -09 och då var den mycket bra!
Rekommenderas å det grövsta :grin:

V

Användarvisningsbild

Re: Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet

molnia  
#339684 jaså skulle ni gått den i höst krokmark?
Kanske har jag er att tacka att jag kom med för jag missade att få med mina betyg från högskolan så de gick bara på gymnasiebetyg och då hamnade jag på reservplats 9. men tydligen tackade så pass många nej att jag fick vara med. :D
Jo då jag ska vara skogsforums korrespondent på utbildningen :lol:

Avatar Fallback

Re: Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet

Håkan A  
#339695 Precis som Midgård och Vesslan skriver så kan även jag rekommendera den! Jag tror att du kommer att tycka den är bra, Molnia! Universitetet har också utvecklat sina skogskurser en hel del under åren. Själv började jag med första Hållbart kursen för ca 10 år sedan, läste samtliga 90 poäng inom Hållbart, därefter en del fristående kurser med skoglig inriktning. Sedan sökte jag och kom in på Skogs och Trä programmet på deltid och nu startar jag sista läsåret som programstudent. Det har gått bra att kombinera studierna med både heltidsarbete och eget skogsbruk, men det kräver ett visst mått av självdisciplin! Krogkvällar och televisionens olika dokusåpor har fått stryka på foten! Flextid och en förstående arbetsgivare underlättar utan tvivel! Vad jag uppskattat mycket under kurserna är alla kontakter man fått och den fördjupade kunskapen om vilken stor skillnad det är på skogsbruket i olika delar av vårt avlånga land!
Lycka till med studierna!

Avatar Fallback

Re: Sv: Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet

Krokmark  
#339712
molnia skrev:jaså skulle ni gått den i höst krokmark?
Kanske har jag er att tacka att jag kom med för jag missade att få med mina betyg från högskolan så de gick bara på gymnasiebetyg och då hamnade jag på reservplats 9. men tydligen tackade så pass många nej att jag fick vara med. :D
Jo då jag ska vara skogsforums korrespondent på utbildningen :lol:

Nja, inte riktigt.
Vi skulle ha sökt men pga renovering så blev det inte av.
Vi skulle nog inte vara något större hot då vi bara har gymnasiebetygen att söka på...

Ska bli intressant att höra dina åsikter och erfarenheter om utbildningen

Användarvisningsbild

Re: Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet

molnia  
#340481 nu blir det bara lite kort om de 2 senaste dagarna då vi hade första träffen och totalt 2 dagars undervisning. Hoppas jag inte snurrat ihop begreppen helt i min beskrivning , hittar ni något som är konstigt, ni som kan detta, säg då till.

började fredagen kl 8. fika och introduktion om kursen. större delen av fredagen fick vi lära oss om geologi, marklära, det som då fokuserades på var de olika bergarterna och dess olika mineralinnehåll. det är de grundläggande förutsättningarna för hur näringsrik marken är.
grävdes lite gropar i marken och vi fick studera olika jordarter. Kan spontant kännas som en tråkig och ointressant del av kursen men det var det inte. Största orsaken var en oerhört entusiastisk lärare som verkligen brann för att lära oss om detta. Tillsammans med honom så fick vi även pröva på en av de 3 metoder för att beräkna boniteten ( ett begrepp på hur näringsrik marken är , och hur väl skogen då växer( https://sv.wikipedia.org/wiki/Bonitet ). Han lärde oss om ståndortsmetoden. innebär kort och gott att studera naturens växter, jordart, omgivning och geografisk placering .mm. och från detta bedöma vilken bonitet marken hade. tex så skulle man leta efter typiska växter som trivs där det är bra näring, så som nässlor mm.

idag så har vi tittat på höjdutvecklingskurvor, det är en av tre metoder att bla bedöma boniteten, men denna metod grundas på ålder och höjd på träd, denna metod är vanlig att kombinera med andra mätningar så som relacop( http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... Index=null ), mäta grundyta (https://sv.wikipedia.org/wiki/Grundyta ) för att få så mkt mer information om skogens välmående än bara markens förmåga att producera skog.
tex att få reda på stammar per hektar och även få reda på hur mycket skogskubik det finns per hektar.

Kursen innehåller 2 helger vi träffas, fredag och lördag. sluttentamen är lagd på en fredag i Växjö. Men om man vill kan man på egen hand ordna med hemortens högskola eller liknade ställe kan ha en skolsal som man kan få skriva tentamen i och inte behöva åka till Växjö för det.
Det visade sig att vi var 3 st från min hemort, så vi ska nog allt ordna så vi får skriva där.
resten av undervisningen sker via dator och inlämningsuppgifter via dator.

Kursen har tidigare varit mer krävande har jag förstått, numera är den uppdelad i hållbart familjeskogsbruk 1 och 2. jag går nu 1;an, på höstterminen och har ännu inte bestämt mig för om jag ska gå 2;an på vårterminen. Det känns nu spontant som om 2;an innehåller delar som är minst lika intressanta som de vi nu läser.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).