Verkstan

Trima 1320

8 inlägg 8536 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trima 1320

Daniel W  
#83852 Har en lastare som inte vill vara med längre. Problemet är att den har tappat orken att lyfta hela lastaren. Tilten
fungerar bra men det kanske i sig har något värde? Jag har tagit bort snabbkopplingarna och i ena hittade ja en liten vit plastbit som låg mellan ventilen så det läckte hela tiden, jag pilla bort den men problemet kvarstår. Den sjunker dessutom lite hela tiden så det kanske är dags att packa om kolvarna? Det läcker inte något externt om dem (packboxarna) men det kanske det kan göra inuti? Den funkade hyfsat i början av vintern men blev successivt sämre o sämre. Jag kör med en ganska stor skopa men den orkar inte ens lyfta en tom skopa nu....jag behöver råd!
Tack på förhand.
Daniel W



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Trima 1320

Danne  
#83897 Hej

Har du koll på om traktorn levererar fullt tryck till lastaren? Orkar tilten att bryta skopan med tunga saker i eller mot marken utan problem? Jag misstänker att lastaren inte får tillräckligt tryck detta ger ju strykan.
Den vita plastbiten kan mycket väl vara packningen som sitter i hondelen på snabbkopplingar.
Kanske inte mycket till svar men alltid nåt.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Trima 1320

skogsjan695xl  
#83905 Du behöver nog packa om kolvarna, de läcker troligtvis invärtes.

Avatar Fallback

Re: Trima 1320

Daniel W  
#83908 Ja den är stark i tilten, full skopa med blötsnö orkar den tilta. Jag ska provtrycka pumpen och packa om kolvarna, o snön bara vräker ner här :/
Tack för tipsen!!
Daniel W

   TS
Avatar Fallback

Re: Trima 1320

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83963 Ryktesvis har jag hört att packtätningsolja kan vara en Quick fix.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Trima 1320

Daniel W  
#85066 Då har jag äntligen fått tid till att grejja med lastaren och gissa om jag blev besviken när jag var klar med ompackning av den ena kolven och påbörjade den andra, stödringar och allt var total-skrot! en lång djup repa ca 40cm ner i röret. Själva repan är typ 30cm långt och kanske 3mm djup, 7mm bred! Det är en metallbit från hållaren som har chipat lös och lagt sig emellan och plogat en fåra i röret.

Nu är jag då tvungen att köpa en ny hydraulkolv, vart kan man tänka sig att hitta det då? Jag ska kolla om jag hittar något begagnat, om inte någon på forumet har en till salu kanske? (jag köper den bums!)

Tack för hjälpen!
/Daniel W

   TS
Avatar Fallback

Re: Trima 1320

skogslaban  
#85331 Det finns svetselektroder som du kan använda för att laga hydraulkolvar som har blivit repiga, jag har själv använt sådana
fungerar mycket bra. När du har lagt på svetssträngen så filar du med en vanlig fil ner överskottet.

Avatar Fallback

Re: Trima 1320

valtra a 72  
#85390 Det finns även flytande metall som är avsett för hydraliska kolvstänger.Det blir väldigt hårt när det har härdat men det går att fila till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).