jessica80 skrev:Min strategi att - ALLTID - eftersträva blandbestånd redan i röjningsfasen är kanske bästa sättet att öka motståndskraften i skogen mot allt framtiden för med sig. I ex.vis Tjeckien krävs nu enligt lag plantering av minst fyra trädslag vid nybeskogning efter granbarkborrekatastrofen. Hur länge ska plantering av enbart gran tillåtas i Götaland?
Tack för den infon, då lärde man sig något nytt om Tjeckien. Vet du hur den lagen är utformad. Hur stor andel ska det vara av varje trädslag? Vilken sorts underlag baserar de sig på? Undrar hur de ser på självföryngring. Den naturliga trädblandningen varierar ju som bekant mycket. Styr de också på vilka trädslag som ska ingå i mixen baserat på ståndorten?
Dina bilder av björk med gran under känner jag väl igen. Så ser det ut på en hel del av mina självföryngringar efter Gudrun. Mycket björk och gran, någon enstaka tall, rönn, asp, sälg och ek. Vill också ha mer blandskog och ståndordsanpassning till olika blöta/torra partier så försöker även vara lite proaktiv. Något enstaka fröträd räcker inte till för hela fastigheten så jag har också börjat samla frö och så in lite ek, ask, alm, fågelbär, lind, äpple i mixen - arter som tidigare röjts bort på inrådan av "skogsinköpare gran".