Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Grovt timmer på doningar

37 inlägg 37654 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

Yanmar 1502d  
#83693
mrlynx skrev:
Yanmar 1502d skrev:Att få hem grovt med skoter utan att lyfta så är timmerpulkan bra tycker jag. Anser dock att den kostar för mycket så jag har gjort en egen. Fungerar utmärkt. Med lite fantasi så kan man nog hitta något längst inne i vrån som går att använda.

Det hela handlar om att stockens front inte ska gräva ner sig så att det blir tvärstopp. Skotern orkar dra så det är inte problemet. En takplåt går att bock/böja så att den kan fungera. Med ett hål i mitten som pulkorna har så har man med en wire eller ett rep snabbt ordnat så att den fixeras vid stocken.



gärna en bild på din lösning.


Det kommer så snart snön tinar. Den låg inte bredvid vedboden som jag trodde.
vete fanken var den hamnat. Inget komplicerat då det viktiga är att få tingesten kon-formad. Då välter den inte utan snurrar runt vid hinder.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

doktorK  
#83707 Såvida du inte nödvändigtvis vill göra den själv så går den ju att köpa... Tror jag gav lite drygt 3000 kr + moms från SJM (Julsgård). För mig är den värd varje krona, skulle inte ha klarat av att få ut mina ca 100 kubik timmer till avlägget, med handlastning, utan Hällnäslyften.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

mahanshan  
#320871 Har kört i 110 cm snödjup med mycket svag skare i år....med allt det innebär. 1 timme fällning = 2 timmar skottning osv, osv. Bara att ta sig från den ena frötallen till nästa ,puh - bra motion.
Under dessa förhållanden tyckte jag det funkade bäst att gräva ner doningarna nära rotstocken och sedan sparka/bryta NER stocken på plats. Rejält risat under skotermattan så drog den upp lasset ur hålan varje gång så kunde jag sedan fortsätta att handlasta bit 2+3 med risat under fötterna så åkte man inte ner till naveln i snö.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

behans99  
#321668 Min pappa använde en Gigant på 50-talet, se bild tagen på Brandstorps hembygdsmuseum.
En lätt vinsch som man kan lyfta rätt tunga stockar och väga upp dem på lasset
Finns nog inte att köpa men borde vara relativt att bygga själv.
/B-O

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

jannee  
#321677 Finns en sådan stocklyftare till salu på moratorget som bilden ovan visar.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

mahanshan  
#699340 Det slutade med att jag byggde vidare på filmen från Finland som ngn (minns inte vem) vänligt länkat på forumet. Satte en biltema-winch (1000 lbs) i ändan på en 2 meter lång 3"x4". Denna stack jag genom djupsnön snett under stocken till ändan fäste mot backen. Undersidan på plankan stödde jag mot en banke på doningen. Wire drogs ut på ovansidan av stocken och tillbaka under, fäste lågt i doningen. När jag sedan winchade så drog/rullade wiren stocken upp längs plankan. När den passerat balanspunkten vickade plankan och stocken landade på banken. Funkade naturligtvis inte alltid klockrent men stocken kom alltid upp så pass att det gick att få en spak under stocken och ovanpå skidan - och då har man ju vunnit! Det hela kändes "lugnare" än med typ en Hällnäslyft då jag inte behövde lyfta viken av en grov rotstock rakt upp (har varit med om att foten sluntit). Hittade 2 andra användningar ; frötallar som står en bit från spåret fälls vinkelrätt över spåret. Plankan med winchen fästs lätt i nå grovgrenar i kronan. På med drag-kona på 1, 2 -stocken och så wincha fram dom till spåret. + natuuurligvis, detta hemgjorda verktyg blev räddningen när körningen äntligen kom igång efter denna regniga höst så var det en myr som inte höll under pudersnön. Hela skiten sjönk, dragkroken på Vikingen 50 cm under vattnet. Men men var det "bara" att lasta av och wincha upp skoter och doning. Nu är det klart - dåligt spår (j.ligt knöligt, 1 km enkelväg) och 2-3 rejäla backar gav en förbrukning på strax under 4l/fub inkl spårnings/sladdningsarbete.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

JAndersson  
#749555 Många bra tips i denna tråd! Får se om jag varit dumsnål då jag köpte ett 120 cm farmardomkraft från Skogma (https://skogma.se/farm-jack-domkraft-227316001001/). Funderade ett tag på Logosols variant men den verkar inte säljas längre. Sen hittade jag även en liknande produkt som heter Orsalyften, http://www.orsavagnen.se/orsalyften.html. December 2020 kostade den 2800 plus moms.

Nu till helgen tänkte jag ut igen till skogen för att fortsätta att ta rätt på vindfällen med skoter och doning. Är två hyfsat tunga stockar som skall lastas och då tänkte jag prova att lyfta med kätting eller rundsling i farmardomkraften. Tänkte också prova vinchlösningen som jag tagit fram för att se om den kan tänkas fungera. Risk för att den hamnar för lågt och att det kommer behövas ett handtag eller liknande för mothåll om det går tungt att veva.
1645465435_pxl_20220109_201503055.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).