Arbetskläder för skogen

Varma huggarstövlar?

6 inlägg 5755 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varma huggarstövlar?

hawk  
#83629 Vintern här i norr har ju varit "en gammal hederlig" vinter med månader av -20 till -30. Händerna är inga problem (handtagsvärme) men tyvärr har mina fötter blivit sämre på att hålla värmen och fotköldgränsen går nu vid -20 och nu letar jag varma huggarstövlar, fodrade huggarstövlar.

Någon av er som har några tips på fodrade/varma huggarstövlar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Varma huggarstövlar?

valtra a 72  
#83633 Kanske dessa skulle funka.http://sibro.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=42

Avatar Fallback

Re: Varma huggarstövlar?

hawk  
#83652 Tack för tipset.

Kängor skulle ju visst fungera men tyvärr är de bara klass 1 - skydd (20m/s). Än har jag aldrig satt kedjan i stövlarna men den dan jag klantar mig vill jag nog ha klass 3 - skydd.

Mer rejält fodrade vinterstövlar till folket! Kanske köpa storlek 48 och köra med löstagbart filtfoder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varma huggarstövlar?

Nonkan  
#83656 Meindl Timberking och Husqvarnas nya kängor är ju klass 3.

Husqvarnas Outlas 28-stövel är fodrad med Outlast annars, det hjälper en del. Annars är det lager på lager som gäller. 3 tunnare sockar värmer bättre än en tjock.

Användarvisningsbild

Re: Varma huggarstövlar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83677 Har du kollat igenom denna tråd? Strumpor
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Varma huggarstövlar?

hawk  
#112767 Så har man då varit ute och huggt med de nya nokia huggarstövlarna med löstagbart filtfoder med ett par tunnare och ett par tjockare ullsockar på fötterna.

- 25 grader.
4 timmar

Inga problem! Strumpbyte efter 4 timmer enligt känt jägarmanér så ska man nog klara en hel dag.
Lätt att ta ur och sätta i fodret vilket behövs, för stäveln kändes fuktig.

Ska rapportera efter nästa kallare dag.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).