Avverkning (slutavverkning)

underväxt röjning innan slutavv

198 inlägg 62071 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

per-erik  
#82847
svenjo skrev:Citat ut skogsland 4 februari 2010:

Olönsamt förröja slutavverkning

Publicerad 4 februari 2010

Rent ekonomiskt är det inte lönsamt att förröja inför en slutavverkning. Men det finns fördelar som ligger utanför den ekonomiska kalkylen.

Det visar en studie som har gjorts av Skogforsk i samarbete med SCA Skog.
Skördarens produktivitet sjönk med 5-8 procent beroende på hur många underväxande träd som lämnades kvar. Även grotskotningen försvårades utan förröjning.
Trots att avverkningen alltså blir effektivare med förröjning än utan så blir åtgärden totalt sett olönsam. Röjningskostnaden är helt enkelt för hög.
− Men förröjning ger plusposter som inte syns i kalkylen, bland annat renare skogsbränsle och mindre slitage på flishuggen. Markberedning och plantering underlättas också, säger Lars Eliasson på Skogforsk.


Slutsats: Det ligger inte i markägarens intresse att förröja om han inte utför arbetet själv (om han inte räknar med egen arbetskostnad dvs.) och har valt en försäljningsmetod där hans arbete påverkar nettot.



Hej Svenjo
Jag tar för givet att avsikten med din slutsats är att väcka debatt. Den är dock korrekt, till viss del. Kan jag helt enkelt förflytta en kostnad från ”mitt konto” till någon annans kan det tyckas vara klokt att göra detta. En av de skäl till att röja, som talar emot din slutsats, är att en trakt som redan är förröjd, bör var mer attraktiv för en köpare.

Jag hör INTE till dem som anser att teori och praktik inte hör ihop, trots att jag benämner mig själv som ”superpraktier”. Exempelvis kan en spricka i en kranarm (som uppstått under PRAKTISKT bruk) på ett logiskt sätt förklaras med teori. Här krävs dock att man har all den utbildning och all den bakomliggande kunskapen, exempelvis om hur man arbetar med kranen, för att kunna göra en korrekt teoretisk förklaring. Detta till trots, har jag för länge sedan kommit till en mycket trist insikt. Efter att jag arbetat en hel del med, och funderat mycket runt, utbildning och verklig kompetens ute hos de som utför arbetet, har jag bestämt mig för följande: Det råder i stora stycken ett rent motsatsförhållande mellan forskning och viktig kunskapsöverföring, till den personal om utför arbetet, i produktion i skogsbruket!

Du som har en bakgrund från LRF Konsult har säkert god mycket god vana av att räkna på olika saker. Och känner därför till att beräkningar som utförs på alltför bristfälliga/”smala” grunder bör värderas med en insikt om att de just bara visar det scenariot som ryms inom givna ramar, förhoppningsvis på ett korrekt sätt. Forskning tenderar kring skogsfrågor tenderar ofta att ”utföras i en blomkruka”. Jag är även övertygad om att det exempelvis går att lägga ramar för ett forskningsprojekt, så att resultatet från detta, med all tydlig önskvärdhet utvisar, att det är bättre ekonomi att ploga våra vägar EFTER att några tusen bilar kört på vägen, eller i vår, när den mesta av snön tinat bort!

Det må vara så, att säljs virket som en avverkningsrätt/rotpost, påverkar inte röjningen rotnettot. Men hur har det värderats i rapporten, att trakten väl bör röjas EFTER att avverkningen utförts, med den kostnad som det innebär? Alla "röjstammar" går ju per automatik inte upp i rök genom att trakten avverkas?!

Sen undrar jag hur relevant denna diskussion egentligen är. Att kostnader kan flyttas mellan ”olika konton” det känner vi till. Men om den inte flyttas då? Är det inte så att ca 70-80 % av allt virke som köps från privatskogsbruket är leveransvirke? Där kontrakten ofta utformats så att intäkterna från virket ska betala ”faktiska kostnader”? Där de ”klena trädens förbannelse” kan synas på många sätt. Vilket till stor del beskrivits tidigare i denna tråd. Men för den som tycker om siffror finns det mer att räkna på…

Kalkylerar
/Per-Erik

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Torparn79  
#82886
per-erik skrev:Det må vara så, att säljs virket som en avverkningsrätt/rotpost, påverkar inte röjningen rotnettot. Men hur har det värderats i rapporten, att trakten väl bör röjas EFTER att avverkningen utförts, med den kostnad som det innebär? Alla "röjstammar" går ju per automatik inte upp i rök genom att trakten avverkas?!

Sen undrar jag hur relevant denna diskussion egentligen är. Att kostnader kan flyttas mellan ”olika konton” det känner vi till. Men om den inte flyttas då? Är det inte så att ca 70-80 % av allt virke som köps från privatskogsbruket är leveransvirke? Där kontrakten ofta utformats så att intäkterna från virket ska betala ”faktiska kostnader”? Där de ”klena trädens förbannelse” kan synas på många sätt. Vilket till stor del beskrivits tidigare i denna tråd. Men för den som tycker om siffror finns det mer att räkna på…

Kalkylerar
/Per-Erik

det är alltid lika intressanta inlägg i från dig Per-Erik..

men en lösning på "problemet" med förröjning/underröjning borde väl vara att man höjer avverkningskostnaden såpass att man "har betalt" för att göra en röjning oavsett man gör det själv eller om man lejer för det..

och nej, jag är inte entreprenör utan markägare..

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82970
per-erik skrev: Är det inte så att ca 70-80 % av allt virke som köps från privatskogsbruket är leveransvirke?
/Per-Erik


Snarare ligger nog siffran för leveransvirke runt 10-20%, där den högsta procentsatsen gäller under vinterhalvåret i Södra Sverige. Idag säljs den klart största delen av virket genom avverkningsuppdrag, åtminstone 70-80% av virket går den vägen skulle jag gissa.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83035 Ska en slutavverkning grot skotas finns inget alternativ. Det ska vara under röjt! Vem som gör det kvittar igentligen men det största intresset borde ligga i markägaren att han ordnar det då han tjänar på det.

Är markägaren van skogsman med bra fart på röjklingan så bör markägaren göra det.

Är han en lekman som sitter vid skrivbordet till största del och har röjsågen igång ett par gånger per år så blir det nog billigare om han lejer in ett proffs som gör det på 1/3 av tiden mot om markägaren själv skulle göra det.

Är på en fastighet i skrivande stund där det inte är under röjt. Slutavverkningen ska grotskotas. Jag skickade ut en kille i dag till att försöka röja den men det går inte i den djupa snön. En sådan avverkning vägrar jag att köra.
Meddelat bolaget att detta är inte körbart. Så troligen blir det flyt igen i morgon till ett annat område.


Alla objekt om det så väl ska eller inte ska grotskotas så tjänar markägaren på det om dom röjs.
Jag kör precis allt per timme och slipper jag hålla på å kapa ner röj stammar med skördaren så går det fortare och markägaren tjänar på det.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83039 Jag har aldrig hört talas om en skogsägare som fått bättre betalt för grot om det underröjts.Kan det vara vanligt förekommande?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83046
nisse skrev:Jag har aldrig hört talas om en skogsägare som fått bättre betalt för grot om det underröjts.Kan det vara vanligt förekommande?

/Nisse



Bättre betalt i det fallet....
Snarare att han kanske inte får betalt alls om det ligger massa föroreningar i riset pga att det inte varit under röjt.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83125 Fast pris i kr/ha får nog sägas vara praxis här, 1200-2000:-/ha.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

per-erik  
#83269
Niking skrev:
per-erik skrev: Är det inte så att ca 70-80 % av allt virke som köps från privatskogsbruket är leveransvirke?
/Per-Erik


Snarare ligger nog siffran för leveransvirke runt 10-20%, där den högsta procentsatsen gäller under vinterhalvåret i Södra Sverige. Idag säljs den klart största delen av virket genom avverkningsuppdrag, åtminstone 70-80% av virket går den vägen skulle jag gissa.
/Niklas


Nja Niklas, jag kan visserligen erkänna att mina siffror nog just denna gång är lite grann gripna ur luften, därav frågetecknet. Men jag tror att vi missförstår varandra. Jag skiljer å ena sidan på rena rotköp, rotposter, där det i avtalet fastställts en summa pengar som markägaren får, oavsett hur väl volymen stämmer, oavsett vilken medelstam det till slut visar sig vara, etc. Den andra formen, som jag mycket slarvigt kallat leveransvirke, borde jag snarare benämnt LR eller vad köpformerna nu har för namn, i alla dess former (har faktiskt inte detta i huvet numer). Vart jag vill komma, är att en stor del av virkesvolymen som avverkas i landet, säljs under sådana förutsättningar att den FAKTISKA avverkningskostnaden påverkar det rotnetto som till sist betalas ut till säljaren. Jag har ingen skrivklåda ikväll (eller snarare inatt) så jag bollar till dig att ge exempel på de ekonomiska konsekvenser som kan drabba markägaren som väljer att inte förröja.

En som spelar en liten fin "röjarboll" till dig, är
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83276 Det är ju ofta så i skogsbruket att det "bra får betala det dåliga" Avverkningspriserna hamnar på ett medel med liten variation. Har man röjt sitt skifte så säger inköparen till entreprenören: " Nu får du köra ett fint skifte som kompensation för allt det dåliga du haft". Men markägaren får inte bättre villkor.
Slutsats: Markägare, röj och kräv betalt för det i form av billigare avverkning.
Entreprenörer: Ta betalt när det är oröjt och rabattera när det är röjt. Annars får ni fortsätta att böka i underväxt.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

flisshejk  
#83286 Vad har ni för antreprenörer där nere, jag har alltid underröjt före slutavverkning och även kört ut röjnings virket och utan att förhandla speciellt med antreprenören alltid fått reducerade avverkningskostnader.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83291 Skulle priset till markägare höjas så det täckte kostnaden för underröjning skulle jag,och många andra, givetvis alltid välja underröjning. Sannolikheten för detta,annat än i undantagsfall,bedömer jag som minimal.Hur svårt är det att skriva in i kontraktet att ett underröjt bestånd premieras med t.ex 1000:-/ha?

Entreprenören vill köra underröjt.
Virkesköparen vill inte betala extra.
Alltså måste vi lura..eh..övertyga markägaren att göra detta gratis.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

per-erik  
#83521 det är alltid lika intressanta inlägg i från dig Per-Erik..

men en lösning på "problemet" med förröjning/underröjning borde väl vara att man höjer avverkningskostnaden såpass att man "har betalt" för att göra en röjning oavsett man gör det själv eller om man lejer för det..

och nej, jag är inte entreprenör utan markägare..[/quote]

Ja du, Torparn. Tycker att jag läser mycket kloka ord på denna tråd. Och att jag tycker nog faktiskt att samtliga har rätt på något sätt. Grejen är dock att det finns lite olika infallsvinklar. Tänkte när jag läste dina rader att: Vissa har förmågan att uttrycka sig kortfattat (till skillnad från mig) och ändå få med en viss kärna i resonemanget!

Dock är det nog faktiskt så att det PÅ SÄTT OCH VIS faktiskt redan funkar som du menar. I många bortsättningsunderlag (som ligger till grund för den ersättning/betalning som maskinägaren får) finns en parameter som tar hänsyn till behovet av förröjning. Som entreprenör kan man, under vissa förutsättningar, sen välja att själv kosta på förröjningen. Så gjorde jag ibland när jag verkade som entreprenör.

Nu är det tyvärr så, som jag påpekat tidigare, att korrektionerna inte visar den verkliga kostnaden. Den har som mycket annat i skogsbruket i viss mån "gömts undan". Ungefär som trailerkostnader. Inbakade i avverkningskostnaden. Och man kan väl hävda, tycker jag, att det är grundläggande DÅLIG ekonomi att inte redovisa kostnader, till RÄTT kostnad, och plocka fram dem som en rättvisande parameter.

Man skulle kunna hävda att entreprenören har valmöjligheten att själv kosta på förröjningen. Men då uppstår utmaningen: Han måste först och främts ha tillgång till en resurs som klarar denna uppgift. Och hur ska förröjningen hinnas med, när entreprenören i många fall får vetskap om objektet i sista stund? Och riktigt knäppt blir det ju, som någon nämnt har tidigare, om det kommit snö. Det är förbaskat tufft jobb att röja då, framförallt när det är upplega. Jag har provat. Då tycker jag nog att man har "fastnat med skägget i brevlådan".

Menar den nu mycket orakade
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

GremoNiclas  
#83555
per-erik skrev: Då tycker jag nog att man har "fastnat med skägget i brevlådan".

Menar den nu mycket orakade
/Per-Erik


En fundering till Per-Erik. Hur mycket tankekraft lägger du ner på den alltid lika händiga slutklämmen :?:

Undrar den alltid lika tankelösa :wink: (haha, vad sägs om den? Mer träning kanske behövs...)
/GremoNiclas

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

per-erik  
#83618
GremoNiclas skrev:
per-erik skrev: Då tycker jag nog att man har "fastnat med skägget i brevlådan".

Menar den nu mycket orakade
/Per-Erik


En fundering till Per-Erik. Hur mycket tankekraft lägger du ner på den alltid lika händiga slutklämmen :?:

Undrar den alltid lika tankelösa :wink: (haha, vad sägs om den? Mer träning kanske behövs...)
/GremoNiclas


Hej GremoNiclas. Kom hem för en halvtimme sen. Från jobb. Klämt 1000 stam. Riktigt fin gallring så det var inte så märkvärdigt. Förröjd!!! Men resan hem var jobbigare. Snöyra. Fy sjutton.

Nja, tankekraft...Faktum är att jag vid detta tillfälle var fruktansvärt skäggig. Har inte ens haft tid att raka mig. Och det där med tankekraft. Har du inte noterat att jag har lite svår att hålla mig till ämnet. Men de ska jag göra nu! Röjstammarna som avhandlas i denna tråd, är även ett bränsle som skulle passa bra i min kakelugn. Vore fint att höra lite knaster från granved i den nu. Har även hört att man eldar med spannmål. (Dock inte i kakelugn). Men vilket otroligt slöseri! Av spannmål kan man ju göra öl! Jäsingen, nu kom jag att tänka på något annat. Tror jag tar mig en (helt onämnbart på detta mycket ädlar forum), lyssnar på Silvertown Blues, gör en woodocka, som får representera de som förespråkar att det går utmärkt att hugga utan förröjning, och sticker några nålar i den, går sen ut och kikar uppåt, och grunnar över alla "nålstick i himlens parasoll", och sen så...

Du Nicklas, fick inte ihop det denna gång. Tycker som slutkläm att innehållet i denna tråd är något av det vettigaste som finns att läsa som har med avverkning att göra. Bortsett från mitt svammel. Lovar att återkomma med riktig sakliga argument för förröjning snart.

Detta menar i vart fall den nu något kraftlöse, dock fylld av tankekfraft, brukbar till både svammel och kristallhård fakta, och med en övertygelse om det är rätt att elda röjstammar, men ej spannmål, möjlig att använda för ädlare ändamål...
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#83695 Inte nog med att underväxt drar ned produktionen för entrepenören, mycket av slangstrul i kranspets samt agregat kan härledas till slyor etc....
Skulle tippa om man slår ut det hela så kostar nog det lika mycket som den minskade prestationen..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).