tis 23 feb 2010, 16:50#83172
Ja den är maxutrustad . Saknar endast ramstyrning. Har hittils inte saknat det för mycket men som sagt vagnen har använts minst i skogen.
1) Drivning är A och O. Och det räcker för att motivera hydraulisk vagn
2) kran + timmergrip räcker till mycket . Även till annat än skogskörning. En hembyggd lastpall och ett par stroppar så kan man göra mycket
3) 4,2 meters utligg. Kanske inte ett måste men ändå ovärderligt. Utligget används nästan jämnt. Inte alltid för att få
längre räckvidd utan det är synerligen bra för att slippa flytta vagnen hela tiden och det används mycket för att positionera och för att "dra" och "skjuta". För att nå upp till byggställning vid takfoten på ett hus med hängande lastpall så ör det ett måste.
4) Radiostyrd hydraulisk Winsch. Det som använts minst faktist men vid skogskörning så är den naturligtvis också ovärderlig
Den är ganska snabb vid jämförelse med elektrisk.
5) Tiippbart lastflak av bra kvalitet , fällbara lämmar mm och hydraulisk tipp. Egentligen bara nödvändigt vid fyllningskörning av olika slag. Lite plankor i skogkärran listigt placerade ger ett jätteflak för det mesta (men ej tippbart) Vid jord,sand,fyllning och sten så är flaket naturligtvis grejt och speciellt med gripskopa (sista investeringen) . Flaket får dock hög tyngdpunkt då det är plant och ej ett dumpersflak så det händer att stödben är delvis nedfällda för "säkerhets" skull. Och att kranen ibland använts som mothåll för att ej tippa. Ett dumpersflak vore naturligtvis idealiskt men då funkar inte gripskopan...
Vad kostar det? Masso det vet ni redan. Bara att läsa prislistan. Men det är hög kvalitet. Hittils har inget gått sönder som jag inte själv klumpat till och det har varit två slangar. Och jag är uppe i många timmar nu. Jag hade tur och hittade mitt drömekipage nytt men ändå begagnat och la ett bud som gick hem. Vilket i princip innebar att jag fick ett drömekipage till ett budgetekipage pris. Men jag hade en j-a tur och tillfällena till det är inte många tror jag. Gripskopan fick jag lägga till.
För mig är det lönsamt. Jag hade fått köpa tjänster och det värdeskapande som jag nu gör täcker kostnaden mer än väl. Nöjeskalkylen är oändligt lönsam.
Men det som jag framförallt vill säga är att ekipaget är sanslöst användbart. Ngn pratade om en omvänd farsa, Jag har en omvänd svärfarsa som ansåg inköpet vara tokidiotiskt dyrt. Han har gjort avbön nu och det är till honom vagnen har använts mest (men jag betalar). Men återigen; även ett budgetekipage (men med drivning och vinch) duger till mycket av det jag använder den till.