Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varför hydraulisk atv-vagn?

21 inlägg 21068 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

trädkramarn  
#83105 Kommer lite info när jag får tid

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

trädkramarn  
#83109 Jag hade tur. Det var tungt att ta ett investeringsbeslut och jag sneglade på en Avetsa eller Kranman standard hydraulkran. Jag visste dock att vad jag ville ha var en Avesta 4,2 med tippflak och gripskopa. Men då blev det för dyrt tyckte jag. Sen dök drömekipaget upp på annons och jag la ett bud i nivå med standard och vips var det mitt. Resten kan du gissa med prislistornas hjälp. Men jag tänkte nog som många som skrivit här och det var vär tillfället som kunde göra tjuven. I familjerådet hade det inte en chans så det var jag tvungen att runda. Vad jag ville säga i mitt inlägg ovan var skillnaden mellan den som funderar över en hydraulvagn, som jag gjorde, och en som har köpt ett sådant här ekipage och som jag har många fler behov än att bara köra pinnar i skogen. När jag våndades så resonerade jag som många här och försökte hitta argument för att man inte behövde en hydraulvagn. Och nu räknar jag tiden före och efter den kom i min ägon. Mina behov är många och kanske fler än vad en del har. Men många av oss som är intresserade av detta har ju sommarstuga/gård/svarrfar har...och då blir skogskörningen 20% av vad vagnen används till. Det behövs inte så förtvivlat mycket extrautrustning. Drivningen på vagnen är helt oumbärlig dock. Och 4,2 meterskranen är en gåva. Utsticket används hela tiden; för att nå, för att positionera, för att slippa flytta vagnen, för att nå upp till byggnadsställningen vid takfoten, men naturligtvis ej ett måste men oj så bra.. Med skoggriparen görs det mesta av all möjliga lyft. Lyfta sten..perfekt. En hemsnickrad pall som hänger i griparen lyfter material till rätt höjd....

Jag har även hydraulisk vinsch. Den har jag inte använt så mycket men det beror på att jag har använt vagnen minst i skogen. Där är ju den nästan oumbärlig. Jovisst , den har jag väl använt till alla konstiga grejer när jag tänker efter.

Glömde att jag skall ha kranen till vår solosåg att lyfta upp stockarna med....

Gripskopan var sista investeringen. Fungerar perfekt.

En sådan här vagn om man hobbykör i skogen får ju gå till stor del på nöjeskontot. Men vad är det vi lever för även om jag respekterar att kanske inte all har råd.

Om man som jag håller på att bygga stugor och allt mellan himmel och jord på en liten gård så vill jag påstå att den är direkt lönsam och nöjet en ren bonus. Sen när man är klar med alla projekt så kan man väl sälja ekipaget för värdet håller sig otroligt bra...men då har man blivit helt beroende...tänkte inte på det.

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

trädkramarn  
#83172 Ja den är maxutrustad . Saknar endast ramstyrning. Har hittils inte saknat det för mycket men som sagt vagnen har använts minst i skogen.
1) Drivning är A och O. Och det räcker för att motivera hydraulisk vagn
2) kran + timmergrip räcker till mycket . Även till annat än skogskörning. En hembyggd lastpall och ett par stroppar så kan man göra mycket
3) 4,2 meters utligg. Kanske inte ett måste men ändå ovärderligt. Utligget används nästan jämnt. Inte alltid för att få
längre räckvidd utan det är synerligen bra för att slippa flytta vagnen hela tiden och det används mycket för att positionera och för att "dra" och "skjuta". För att nå upp till byggställning vid takfoten på ett hus med hängande lastpall så ör det ett måste.
4) Radiostyrd hydraulisk Winsch. Det som använts minst faktist men vid skogskörning så är den naturligtvis också ovärderlig
Den är ganska snabb vid jämförelse med elektrisk.
5) Tiippbart lastflak av bra kvalitet , fällbara lämmar mm och hydraulisk tipp. Egentligen bara nödvändigt vid fyllningskörning av olika slag. Lite plankor i skogkärran listigt placerade ger ett jätteflak för det mesta (men ej tippbart) Vid jord,sand,fyllning och sten så är flaket naturligtvis grejt och speciellt med gripskopa (sista investeringen) . Flaket får dock hög tyngdpunkt då det är plant och ej ett dumpersflak så det händer att stödben är delvis nedfällda för "säkerhets" skull. Och att kranen ibland använts som mothåll för att ej tippa. Ett dumpersflak vore naturligtvis idealiskt men då funkar inte gripskopan...

Vad kostar det? Masso det vet ni redan. Bara att läsa prislistan. Men det är hög kvalitet. Hittils har inget gått sönder som jag inte själv klumpat till och det har varit två slangar. Och jag är uppe i många timmar nu. Jag hade tur och hittade mitt drömekipage nytt men ändå begagnat och la ett bud som gick hem. Vilket i princip innebar att jag fick ett drömekipage till ett budgetekipage pris. Men jag hade en j-a tur och tillfällena till det är inte många tror jag. Gripskopan fick jag lägga till.

För mig är det lönsamt. Jag hade fått köpa tjänster och det värdeskapande som jag nu gör täcker kostnaden mer än väl. Nöjeskalkylen är oändligt lönsam.

Men det som jag framförallt vill säga är att ekipaget är sanslöst användbart. Ngn pratade om en omvänd farsa, Jag har en omvänd svärfarsa som ansåg inköpet vara tokidiotiskt dyrt. Han har gjort avbön nu och det är till honom vagnen har använts mest (men jag betalar). Men återigen; även ett budgetekipage (men med drivning och vinch) duger till mycket av det jag använder den till.

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

Prowler  
#83616 Man blir ju verkligen inspirerad av din investering! :) Finns det bilder på ekipaget?

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

Nolltax AB  
#84484 Vad gäller motion.....
For sta med bandrustad fyrhjuling.
Klev av å konstaterade ett snödjup uppå halva låret...
115 kilo plus en såg å lite kil å datt.
Inte behöver jag lasta manuellt för att motionera pumpen inte......

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

trädkramarn  
#84763 http://www.kreisi.ee/?p=63 http://www.avestavagnen.se http://www.kranman.com Där hittar ni bilder av mitt ekipage + diverse videos med olika tillbehör. kreisi tror jag är XYZ-vagnen i sverige - enda stället med riktigt bra video även på gripskopa (och jordborr tror jag). mitt ekipage är Honda 500 FA (dålig markfrigång och arbetredskap mer än nöjesfordon men driftsäkert sägs det. Om mina tweed-byxor är bra? Vet inte bara haft dem i tjugo år (Asterix i Britannien) + fullutrustad Avesta 4,2 med hydrauliskt tippflak och kranman (!) gripskopa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).