Motorsåg och handhållet

Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre såg

63 inlägg 6006 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

tallen100  
Odalbonden skrev:
th skrev:
anersimyra skrev:Tekniken kring manuellhuggning är i dag identiskt med hur den var för femtio år sedan vilket jag kan skriva under på då jag till sommaren har arbetat med just manuellhuggning i prick femtio år..🙂

Fanns verkligen säkra hörnet för 50 år sedan?

Undrar jag också.Är det inte lika "säkert" att såga sig runt,stanna vid c:a klockan 8,slå in kilen, sen fortsätta fram mot brytmånen?

Jovisst, säkra hörnet är inget som behöver nyttjas i tid och otid vid varje fällning fast vissa har inbillat sej eller blivit inbillade att så är fallet.
Ibland kan det däremot vara en bra metod, det var väl därför de kom på det i burträsk för länge sen 😉

Husqvarna motorsågar

maltex  
#830407 Kan det vara så att den "uppfanns" på Domänverket på tidigt 70tal?

tallen100  
#830410 Inte en aning om när det uppfanns, men ganska säkert var det någon som nyttjade den principen innan det blev "känt".
De flesta har nog haft sina olika trix att ta till vid olika tillfällen i alla tider 😉

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Williamm skrev:Gamla jonse ger väldigt mycket nytjbar svärdslängd. Min 346:a med 15" ger 35cm och 550mk2 med 16" ger samma, och 254 äter nästan lika mycket.

Det var intressant.
Jag har alltid haft 13” och när jag pensionerade förra sågen blev det 550. Prutade till mig även ett 15”svärd som sen blivit det som jag kör med. Utan att jag kollat kändes 13” lite kortare än det man hade inövat i benmärgen. Så du menar att 550 ”sväljer mer svärd till sig själv än äldre sågar?

Användarvisningsbild

Williamm  
Orsa skrev:
Williamm skrev:Gamla jonse ger väldigt mycket nytjbar svärdslängd. Min 346:a med 15" ger 35cm och 550mk2 med 16" ger samma, och 254 äter nästan lika mycket.

Det var intressant.
Jag har alltid haft 13” och när jag pensionerade förra sågen blev det 550. Prutade till mig även ett 15”svärd som sen blivit det som jag kör med. Utan att jag kollat kändes 13” lite kortare än det man hade inövat i benmärgen. Så du menar att 550 ”sväljer mer svärd till sig själv än äldre sågar?

Ja. Men mina mått stämmer inte exakt.

maltex  
#830592 Har mätt lite så här på kvällskvisten.
Gammal 545 med 13" 1.3mm 31cm svärdskåpa 28.5 längst ut på barkstöd
545 mark2 15" 1.5mm 37cm svärdskåpa 33.5 längst ut på barkstöd
Hva 42 13" 1.5mm 31.5cm svärdskåpa
Alla mått blir ju lite ca men jag tycker dom är ungefär vad man kan förvänta sej,det är heller inget som stör direkt vid användning.

Användarvisningsbild

anersimyra  
th skrev:
anersimyra skrev:Tekniken kring manuellhuggning är i dag identiskt med hur den var för femtio år sedan vilket jag kan skriva under på då jag till sommaren har arbetat med just manuellhuggning i prick femtio år..🙂

Fanns verkligen säkra hörnet för 50 år sedan?

Jag kan inte minnas att den bit man sparade i bakkant vid fällning av framåtlutande träd kallades för annat än ”den sparade biten”..☺️

Användarvisningsbild

Raggarö  
#830620 @anersimyra

Den sparade biten har också kallats säkring...

Raggarö

Användarvisningsbild

Bubba i skogen  
#830631 En 550 XP MK2 med barkstödet monterat och ett 13 tum svärd räcker knappt igenom barken på en rejäl tall. 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
Bubba i skogen skrev:En 550 XP MK2 med barkstödet monterat och ett 13 tum svärd räcker knappt igenom barken på en rejäl tall. 🤣

Någon här på skogsforum, jag minns tyvärr inte vem, köpte sig ett 11” till sin 550..😆

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830637 Barkstöd begriper inte jag öht vad det är till för och inte försökt begripa heller. Så det är borta. Vad är nyttan?

Användarvisningsbild

Bubba i skogen  
#830651 Taggarna ska fastna mot barken så du kan trycka med svärdet lättare. Viker sågen som en hävstång. En annan fördel kan ju vara att avgasutsläppet kommer en bit från stammen, mindre brandrisk. De flesta jag vet tar bort barkstödet, i alla fall på de mindre sågarna.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Orsa skrev:Barkstöd begriper inte jag öht vad det är till för och inte försökt begripa heller. Så det är borta. Vad är nyttan?

Här ser du hur man kapar med hjälp av barkstödet..🙂 jag hade i princip helt kunnat släppa den främre bågen och kapat med enbart tummen på gastangenten.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830697 Eg og likar barkstøtta, har det til og med på stihl 201. Hmm fin grov Ask det der. Blir grådig god ved av det. Lett og kløyve er det og.

Användarvisningsbild

Williamm  
#830699 Tvärt om här. Jag har snott ytterbarkstödet från min gamla 562 till min nya. Vilket resulterat i att den gamla blivit stående, för jag har vant mig vid att ha dubbla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).