Verkstan

För kall olja

144 inlägg 52180 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Skogshuggarn  
#81156
Knegarn skrev:
(skrevs i mitt 3dje inlägg i tråden vill jag bara påpeka) :grin:


Och därför har jag nu raderat mitt bidrag till tråden,,,,,

PMá mig Famag om du missade fabrikat/inbyggnadsmått/watt mm.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

totte  
#81174 Men kökspannan och radiatorerna då? :D

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81237 Du får inget PM totte. Halvto---nej halvproffs med fru var nyss hit och fikade,han erbjöd också någon gammal utbränd kamin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

totte  
#81265
Famag skrev:Du får inget PM totte. Halvto---nej halvproffs med fru var nyss hit och fikade,han erbjöd också någon gammal utbränd kamin.


Jäkla tur det, har ändå ingen att erbjuda, du får slå till på Halv ... proffs kamin!

Nä men seriöst, man blir ömsom full i skratt, ömsom förbannad när man läser det här. Har själv inga lysande erfarenheter av lantmännen. När jag försökt skaffa delar till en äldre Jonsered, dom har inte precis slagit knut på sig för att hjälpa till. Men att dom är så usla på att sköta sina kundrelationer när dom sålt en svindyr traktor som sen inte funkar som den skall, det är rent för jäkligt.

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Elias  
#81339 Ska jag vara ärlig så blev jag imponerad av lantmännen när jag köpte delar till jonsered. Sågen i fråga var från 1995 och de hade en speciell fjäder till kastskyddet + en magnapullhjul till den på lager. Detta var dock i skellefteå, var några hyllmeter med jonsereddelar. annars har jag ingen erfarenhet av dem

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81355 Vad gäller LM Maskin så tror jag att de som har kompetens inte har tid.
Verkaren i Västerås har kompetens, utan tvivel!
MEN organisationen kräver att allt går rätta vägen. ( Garanti jobb )
I verkligheten så är det massor med folk som ska säga sitt, innan något kan utföras.
Framför allt om det är utöver det som verkaren inte har makt över.
De som saknar kompetens kanske har tid men då fattas det viktigaste.
Ska jag vara lite självkritisk, så kollade jag inte hur typen av växellåda uppförde sig i kyla.
Var väl lite naiv.
Kunde inte ens fantisera om att växellådan behövde varm olja.
Samtidigt så har det varit känt länge av Lm Maskin, utan åtgärd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

totte  
#81386
Elias skrev:Ska jag vara ärlig så blev jag imponerad av lantmännen när jag köpte delar till jonsered. Sågen i fråga var från 1995 och de hade en speciell fjäder till kastskyddet + en magnapullhjul till den på lager. Detta var dock i skellefteå, var några hyllmeter med jonsereddelar. annars har jag ingen erfarenhet av dem


Kan nog vara så att jag hade otur och träffade nån slöfock. Men det är också som Famag säger, det är väl byråkratiskt, inte lika enkelt att få saker fixat som på mindre firmor.

Kunde inte ens fantisera om att växellådan behövde varm olja.
Samtidigt så har det varit känt länge av Lm Maskin, utan åtgärd.


Det är när man läser sånt som man börjar tvivla rejält på dom, är man seriös så skall inte en kund behöva fråga såna saker om man bor i ett kallt klimat, vilket ju vanligen är fallet i Norrland även dess sydligaste utpost. Det skall dom ta mig tusan upplysa om!

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81441 Lm Maskin är opålitligare än så, de nyaste Valtrorna med liknande växellåda fungerar över huvud taget inte utan varmgarage.
Problemet ska lösas om kunden upptäcker det.
Dvs, kunden köper intet ont anande, en traktor som är ännu sämre än min.
Lm Maskin är dock fult medveten om att den inte fungerar i kyla.
Jag är övertygad om att Valtra fixar det här med kall olja, för sin överlevnad skull.
Lösningen kommer säkert, så man kommer nog kunna stjäla åtta takter därifrån.
Lite pinsamt var det i dag när vi testade kompisens JD som stått ute i natt -12.
Den fungerade direkt. 50 m senare slocknade gula oljelampan.
Allt fungerade direkt.
Gick väl an om han inte var så JD frälst.värre än en predikant.
Kommer att få höra detta till min leda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

totte  
#81482 Tror jag tar och citerar mig själv från tidigare i tråden: "Fy f-n för moderna maskiner" och lägger till "ännu mer fy f-n för dom som säljer dom".

Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#81484 Äntligen fattar jag varför skogsgrannens nya Valtra inte har synts till denna vinter. Det där måste kollas !!

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Robertberg  
#81486 Jag tycker det låter vääääldigt märkligt att en tillverkare som Valtra, som har sina rötter i norden och utvecklar produkter efter nordiskt klimat inte tillverkar produkter som går att använda.
Jag tycker det låter såpass märkligt att jag knappt vågar tro på det.
Är det någon tillverkare som gör saker som fungerar i minusgrader är det finska Valtra.

Trodde jag... :???:

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Knegarn  
#81495
obantteg skrev:Jag tycker det låter vääääldigt märkligt att en tillverkare som Valtra, som har sina rötter i norden och utvecklar produkter efter nordiskt klimat inte tillverkar produkter som går att använda.
Jag tycker det låter såpass märkligt att jag knappt vågar tro på det.
Är det någon tillverkare som gör saker som fungerar i minusgrader är det finska Valtra.

Trodde jag... :???:
Jag gissar på att den modellen av valtra famag menar är den som är en MF med valtra plåtar. dom gör ju visaa modeller i frankrike (?) som dom bara formar om plåtarna på lite.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Robertberg  
#81515 Jag har för mig att MF 4400 eller vad de nu heter är samma som A-serien, men det är väl Direct som har steglös låda, och den har ju Valtra tagit fram själva (Eller har jag fel?). Och den lådan sitter ju inte i A-serien..

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81626 Jo det är faktiskt de allra nyaste, Direct.
Kompisens Direct i Linköping behöver varmgarage.

   TS
Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83048 Nya bekymmer med Claas:en.
När jag lyckats lösa problemet med kall olja, så vad händer !
Glykolvatten droppar från kylaren, den läcker vatten mellan själva kylpaketet och övre baljan.
Glykolvattnet som droppade klarade -46 grader.
Expansionskärlet var bottenfruset !!!!!!!
Temperaturen i morse var -28,5
Ja det var bara att sätta igång med kupévärmare, under huven,tina expansionskärlet.
Täcken och filtar ovan på motorhuven, vid 12 tiden hade expansionskärlet tinat.
Ringer verkaren i Västerås, som ska återkomma efter lite undersökningar.
Han meddelar att DET SKA VARA SÅ, medger dock att flera hört av sig under dagen med samma fråga.
Frusna expansionskärlet kunde han inte förklara.
Men hade själv en traktorgrävare som som det blivit så på.
Har nu förstått verkarens aldra största kvalifikation!
En formidabel övertalningsförmåga.
Än jag då, ja när jag sitter här och skriver känner jag mig överkörd på något sätt!
Fungerar inte växellådan ska det vara så, vatten läckage är också som det ska vara.
Vad faaaan har jag dragit på mig för traktor.
Eller rättare sagt för service organisation.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).