Verkstan

Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

13 inlägg 12250 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

albin77  
#82550 Hej alla. Jag har en fråga om material val till att tillverka egna knivar till en traktor jordfräs som jag håller på att få liv i. Vet inte om vanligt plattjärn är för vekt. Kniven ser ut som ett L. så den ska bockas för att likna de andre knivarna. var först inne på att ta nån härdad bit, men den är nog för hård att bearbeta. har till gång till induktionsvärmare så det är inga problem att värma en bit och bocka den.

Så är det någon som har erfarenhet av att tillverka en kniv i vanligt plattjärns material.
Kommer den att hålla?
Det är ju endå en material tjocklek på 8mm.
har försökt att få tag i nya knivar,men det finns nog inte att få tag i.

http://www.forddistributing.com/documen ... Manual.pdf

http://www.forddistributing.com/documents/P_Operator%5C's_Manual.pdf
(Instruktionsbok på modellen jag äger)

Induktionsvärmaren är min bäste vän. :grin:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82553 Man böjer och donar, sen härdar man.

Användarvisningsbild

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

totte  
#82584 Vanligt plattjärn är för vekt och för mjukt, det skall vara fjäderstål i jordfräsknivar. Kan du inte få tag på knivar i motsvarande storlek eller lite större till nåt annat märke och skära till och eventuellt borra om fästhålen?

Avatar Fallback

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82662 Howard fräsa
Slitdelar till dom flesta modeller kan du köpa genom grene.se och välj Webbkatalogen osv.
Att göra egna knivar är nog inte värt besväret
En traktorfräs "äter" knivar

Lycka till

Avatar Fallback

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

albin77  
#82685 hej.
jag har pratat med grene och det ser inte ut som om de har några knivar som passar.
jag har en stor hardex plåt ståendes som kan fungera som ämna att tillverka knivar av. håller på att undersöka om det är någon som kan skära ut knivar ur plåten.(Vatten skärare)
sen ä det det med att varma och bocka en hård (hardex) plåt på 8mm. jag vet inte om det går.
är det nån som har erfarenhet av det. om inte jag tänker fel så kanske härdningen försvinner efter man har varmt och bockat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

Paul  
#82719
håller på att undersöka om det är någon som kan skära ut knivar ur plåten.(Vatten skärare)


Var i landet håller du hus? Om du bor i närheten av smålänska höglandet, så kan jag vattenskära åt dig för en rimlig peng.

sen ä det det med att varma och bocka en hård (hardex) plåt på 8mm. jag vet inte om det går.
är det nån som har erfarenhet av det. om inte jag tänker fel så kanske härdningen försvinner efter man har varmt och bockat.



Jag antar att du menar Hardox. Och det ska man inte värma när man bockar, Man kan bocka det kallt, bara man inte måste ha för skarpt hörn. men det lär väl knappast vara ett problem på en jordfräskniv, dom knivar jag har sett har en hörn radie på 20-30mm

Avatar Fallback

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

albin77  
#82802 ja jag menar Hardox plåt jag tror att det är det för att den är hård att kapa i med vinkel slip. jag bor i Helsingborg. jag får väl försöka bocka det kalt i pressen. det är ingen vass bockning. försvinner härdningen i plåten om man värmer och bockar sen slänger den varma biten i en spann med vatten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

totte  
#82805 Nu vet jag inte vad hardox har för egenskaper men generellt om det är härdbart stål och man värmer det till glödvärme och sen snabbkyler det så härdar det och blir knallhårt och sprött. M a o, för att överhuvudtaget syssla med uppvärmning och avkylning av härdat stål så måste man veta exakt hur det skall hanteras i termer av temperatur, uppvärmnings- och avsvalningstider och ha möjligheter att hålla dessa ganska exakt.

Avatar Fallback

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

oops_164  
#82925
albin77 skrev:ja jag menar Hardox plåt jag tror att det är det för att den är hård att kapa i med vinkel slip. jag bor i Helsingborg. jag får väl försöka bocka det kalt i pressen. det är ingen vass bockning. försvinner härdningen i plåten om man värmer och bockar sen slänger den varma biten i en spann med vatten?



Det är ingen skillnad mot att kapa i vanlig plåt med vinkelslip.
Hur stora ska bitarna vara?
Som nån annan skrev så inte för vass bock bara.

Har du möjlighet att ta dig till Kristianstad så kan jag bocka dem till dig.

Användarvisningsbild

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

totte  
#82980 Vinkelslip tar allt stål även höghärdade sådana så det skall inte vara nåt problem att skära det här.

Avatar Fallback

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

Pickler  
#328809 Hur har det gått?
Lyckades du få till några knivar?
Funderar själv på att göra ett försök men vill höra dina erfarenheter.

Med vänlig hälsning P-O

Avatar Fallback

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328878 Gör som jag brukar och rekommenderar https://www.industriehof.com/en/ de hade när jag tittade 1218 modeller av knivar till jordfräsar.
Det finns flera återförsäljare i Sverige, jag brukar handla av Siggesmaskiner.

Avatar Fallback

Re: Tillverkning av knivar till traktor jordfräs.

Pickler  
#328884 Tack!
Ska kollas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).