Skogsnyheter

Stubbrytning i norr

8 inlägg 4155 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stubbrytning i norr

Fredrik Reuter  
#72744 Stubbar blir värme:

http://svt.se/2.33919/1.1783948/stubbar ... ik_1783950



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stubbrytning i norr

Mickev  
#72857 Vi tog igång våran grävare förra veckan på att bryta stubbar också, även de på försöksstadiet. Ser att vi har olika arbetssätt motför dom i länken. Stubbarna vi bryter ska ligga kvar ett år på hygget innan skotning. Detta för att dom ska torka och mer grus och jord ska falla av vid skotningen. Allt för att få så lite grus/jord som möjligt i "veden" som senare ska levereras.

Avatar Fallback

Re: Stubbrytning i norr

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72919
Mickev skrev: Stubbarna vi bryter ska ligga kvar ett år på hygget innan skotning. Detta för att dom ska torka och mer grus och jord ska falla av vid skotningen. Allt för att få så lite grus/jord som möjligt i "veden" som senare ska levereras.

Lät ju vettigare att göra så. Lägger man i hög så faller ju bara sanden ner på stubbarna som ligger underst.

Avatar Fallback

Re: Stubbrytning i norr

Mickev  
#72953 Ja och framförallt så skakar man ju loss rätt mycke grus om dom fått torka innan man skotar ihop dom. De blir ju en del skakning man får på köpet då. Jag inbildar mig att dom torkar bättre på hygget också än i en stor välta. Nu har jag inte varit ut och kollat hur dom gör i praktiken men då vi skulle börja med det så var tanken att vi skulle bryta upp stubben, hiva upp den uppåner så den landar i hålet där man drog upp den, det gör att "kakan" med jord och mark som följer med rötterna upp lägger sig i hålet där man tagit stubben, bara att det hamnar uppåner, vilket gör att dels får man mindre gropar, bra planteringsyta och mindre skakningar som på filmen.

Men om de var nått dom lyckats med i praktiken också vet jag inte, men det är ju bara att hoppas.

Användarvisningsbild

Re: Stubbrytning i norr

Skogstattare  
#82549 Är det ngn som kört Biorex 50? skulle vara kul att höra ngn åsikt om det aggregatet

Avatar Fallback

Re: Stubbrytning i norr

Mickev  
#82788 Kan du fixa en bild på hur sen ser ut? Vet inte vad våran heter... men den är skit iallafall. Den går av.

Användarvisningsbild

Re: Stubbrytning i norr

Skogstattare  
#82814 http://www.contector.se/se/Products_Biorex.aspx

Avatar Fallback

Re: Stubbrytning i norr

Mickev  
#82866 Aha, nä då var de inte en sådan vi hade. Problemet med våran är att den hydraliska "klon" gått av och efter förstärkning så blev hydraliken för svag istället (eftersom klon behövde breddas med förstärkningsjärn vilket betyder att stubben måste bresa mer då man ska klyva den).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).