Gallring

Vikten av förröjning

111 inlägg 69329 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

toby2se  
#73299 Det är inte bara trevligare för skördarföraren att det är underröjt. Nettointäkten ökar med upp till 22% enligt en studie i de fall där stammar upp till 9 cm i brösthöjd har röjts bort. Då med hänsyn även tagen till röjningskostnaden. Skillnaden var förvisso liten mellan 7 cm och 9 cm i brösthöjd så om man håller sig på ca 8 cm så har man en bra kompromiss. Studien heter "Underröjning i förstagallring" och är gjord som ett examensarbete av Niclas Frank.

Sämst totalekonomi blir det om endast stammar upp till 5 cm i brösthöjd röjs vid förröjning. Så se till att inte vara för snål vid förröjning.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73302 Vems nettointäkt då?

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73305 Vad var problemet med att plocka upp fällda röjda stammar av gagnstorlek?
Jag skall förröja ett bestånd med mycket björkbuketter.Tänkte det skull vara enklare att glesa ut dessa med röjsågen,men jag vill förstås ha med dem i massahögen.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Obon85  
#82588 Hej


Ville bara tacka för en infromativ tråd för oss nybörjare...


Mvh

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Knegarn  
#82595
"spindeln" skrev:jag kan ju aldrig vinna om jag säger att det är FEL med röjning på detta forum ^:)^

så jag är ju en "fördömd" gallringspilot :surp: ..men som sagt kör man ju mest på egenskog .. och då kan man räkna på ett annat sätt ;)
p.s blir andra sysslor i veckan ..men jag ska ta bilder , när jag väl sitter i skördarn :-bd
mm, man kan räkna på ett sånt sätt att du är LAT och inter orkar röjja!!! :D

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82597
toby2se skrev:Det är inte bara trevligare för skördarföraren att det är underröjt. Nettointäkten ökar med upp till 22% enligt en studie i de fall där stammar upp till 9 cm i brösthöjd har röjts bort. Då med hänsyn även tagen till röjningskostnaden. Skillnaden var förvisso liten mellan 7 cm och 9 cm i brösthöjd så om man håller sig på ca 8 cm så har man en bra kompromiss. Studien heter "Underröjning i förstagallring" och är gjord som ett examensarbete av Niclas Frank.

Sämst totalekonomi blir det om endast stammar upp till 5 cm i brösthöjd röjs vid förröjning. Så se till att inte vara för snål vid förröjning.

Jag anser att det ska röjas vid 5cm brösthöjd för att sedan låta beståndet stå i minst 3 år då blir
inte stammarna så vingliga när skördaren kommer.
Men alla gör naturligtvis efter eget huvud, det är skogägaren som mestämmer :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#82600 Nu har det blivit förbud mot förröjning för oss :???:
För dyrt och innefektivt i snön säger ena uppdragsgivaren.
Iofs så är det aldrig optimalt att röja precis innan gallring...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

toby2se  
#82612
Röjkvist skrev:
toby2se skrev:Det är inte bara trevligare för skördarföraren att det är underröjt. Nettointäkten ökar med upp till 22% enligt en studie i de fall där stammar upp till 9 cm i brösthöjd har röjts bort. Då med hänsyn även tagen till röjningskostnaden. Skillnaden var förvisso liten mellan 7 cm och 9 cm i brösthöjd så om man håller sig på ca 8 cm så har man en bra kompromiss. Studien heter "Underröjning i förstagallring" och är gjord som ett examensarbete av Niclas Frank.

Sämst totalekonomi blir det om endast stammar upp till 5 cm i brösthöjd röjs vid förröjning. Så se till att inte vara för snål vid förröjning.

Jag anser att det ska röjas vid 5cm brösthöjd för att sedan låta beståndet stå i minst 3 år då blir
inte stammarna så vingliga när skördaren kommer.
Men alla gör naturligtvis efter eget huvud, det är skogägaren som mestämmer :smile:


Det är nog rätt, men planeringen är i de flesta fall tillräckligt dålig för att förröjningen skall göras strax innan gallringen ska ske. Jag tror de flesta är överens om att förröjning ska göras så att minst en vinter har passerat mellan förröjning och gallring med skördare. I praktiken har jag dock själv blivit akut utlejd för att inte den stackars röjare som förröjer ska bli nafsad i knävecken av skördaren.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Mäki  
#83717 Det är klart det ska förröjas. Men bolaget jag kör åt förröjer int energiskiftena som jag kör men nog vanliga gallringar. Det som har blivit problemet är att röjarna är ett utdöende släkte (saknade). Så det blir lite si och så med röjninge när dom inte hinner med dom kvarvarande, dessutom tycker bolaget att det blir för dyrt så dom prutar med det.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83729 Bolagen har väl räknar på det och kommit fram till att det inte lönar sig?

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Mäki  
#83759 Det är klart att vinsten ökar för bolaget om dom inte måste kosta på en dyr röjning så länge det finns entreprenörer som kör för samma taxa som när det är röjt. På energiskiftena som vi kör oröjda har vi en högre taxa men den är inte tillräcklig plus att resultatet inte blir lika bra.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

mrme  
#83974
nisse skrev:Vad var problemet med att plocka upp fällda röjda stammar av gagnstorlek?
Jag skall förröja ett bestånd med mycket björkbuketter.Tänkte det skull vara enklare att glesa ut dessa med röjsågen,men jag vill förstås ha med dem i massahögen.

/Nisse


Ja tycker inte de skulle vara nått problem då slipper de bli skador på kvarvarande björk i buketten. Ligger de inte snö på röjning så funkar de bra.Se till att jag som kör vet om att ja ska göra de så utför jag det




Ja tycker vi skippar skogsbruket då slipper vi röja, vi köper virket från utlandet, mjölken/maten som är odlat utomlands mycke billigare å varför inte ersätta alla jobb i sverige med billigare arbetskraft för vi svenskar ska ju tjäna så förbannat mycke pengar å bli rika. Nära alla tagit över våra jobb för att de blir billigast så så kan vi ta självmord eller tvingas utvandra till nått land som vill ha dyr arbetskraft. Eller varför inte ge bort hela sverige då slipper vi alla vd/politiker som skor sej själva. Å vi slipper alla klagande skogsarbetare skogsägare bönder politiker lärare m.m m.m
Å varför ska vi ha gratis sjukvård till barn å nästan gratis sjukvård till vuxna låt oss betala för skolan ta bort akassan slopa skatten för den behövs inte för vi tar inte betalt för att jobba. Ja kan hålla på hela dagen på hur vi kan sabba sverige. Billigast är bäst

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83993 Oj, vad deprimerad man kan bli om inte skogsägarna gör som man vill! :-)

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

mrme  
#84034
Mangan skrev:Oj, vad deprimerad man kan bli om inte skogsägarna gör som man vill! :-)


Så kan man oxå se på saken :surp:

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Contorta  
#84037
Simba skrev:Men genom taxaförhöjning från 0-20% om det var oröjt i kombination med att vi alla kom överens om att inte lossa maskin av trailern utan sticka till nästa ifall det var oröjt så är situationen idag under kontroll.:D


Detta är lösningen givetvis. Premiera de skogsägare som tar kostnaden, för att göra maskinarbetet effektivt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).