Badger skrev:
Så om det inte är en krånglig ansökansprocess som kostar en massa så kan jag tänka mig att antingen plantera lite löv eller låta björken komma av sig själv.
Rättselarn skrev:Att lämna till naturen att sköta om beskogningen är inget bekymmer. Det finns inget i lagstiftningen som tvingar dig att aktivt sköta åkermark.
Att däremot skrapa av matjorden och sälja den kräver täkttillstånd, eller åtminstone en anmälan. Här kan man få problem om man gör det utan tillstånd.
Att plantera är egentligen inte tillåtet, men vilken myndighet upptäcker det? Och om det upptäcks har ofta preskriptionstiden löpt ut.
Alvarsson skrev:Klart att det är tillåtet att plantera igen åkermark. Kravet är en ansökan till Länsstyrelsen har aldrig hört någon blivit nekad.
Att ta jordbruksmark ur produktion räknas som en väsentlig ändring av naturmiljön. En sådan åtgärd ska därför alltid prövas enligt 12 kap. 6 § miljöbalken.
Fredrik Reuter skrev:Jo, man ansöker. Om samråd. Ett skall-krav i Miljöbalken:Att ta jordbruksmark ur produktion räknas som en väsentlig ändring av naturmiljön. En sådan åtgärd ska därför alltid prövas enligt 12 kap. 6 § miljöbalken.
Ref: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/n ... ktion.html
Fredrik Reuter skrev:Miljöbalken infördes väl 1999 och genomgår i princip typ årliga ändringar och tillägg.
Länsstyrelsen anser att vad "ringa betydelse" är från fall till fall.
När vi planerade för Skogsforums lövskogsprojekt så var det obligatoriskt att ansöka hos Länsstyrelsen.
Det var inga problem alls med ansökan för oss men när jag pratade med handläggaren på LST så nämnde han att de grundar sina beslut på vilken typ av skog som man avser att anlägga. Jag tror fokus ligger på natur- och kulturmiljön. Ett hägn med ädellövskog gynnar nog både dessa skulle jag tro och därav inga problem. En granåker kan vara en annan sak.
Badger skrev:Tack för en praktiskt erfarenhet @Skogsola. Vad fick dig att ta steget och lägga om marken?